Eltitkolta az üzemanyaghiányt a lezuhant gép pilótája

Attól tarthatott, hogy ő és a légitársaság bajba kerülhet.

MTI
2016. 12. 01. 5:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Sajnálatosan nem jelentette a rendkívüli helyzetet személyes okokból, (a következmények miatt) amelyekkel később szembesülnie kellett volna” – idézte Bocanegra szavait az Infobae.com argentin hírportál.

A pilóta, Miguel Quiroga és a légi irányítás egyik diszpécsernője között zajló beszélgetésnek a kolumbiai médiában közzétett hangfelvétele szerint Quiroga csak néhány perccel azt követően jelezte az üzemanyag kifogyását és az áramellátó rendszer leállását, hogy első ízben engedélyt kért egy „elsőbbségi leszállás megkezdésére”.

„A légi közlekedés szaknyelve nagyon pontos (kifejezéseket használ), mivel csak másodpercek állnak rendelkezésre. ...egy elsőbbségi (leszállásra vonatkozó) kérelem nem ugyanaz, mintha rendkívüli helyzetet” jelentenek – tette hozzá a kolumbiai polgári légi közlekedési igazgatóság vezetője.

Szavai szerint, ha a pilóta azonnal közli, hogy kifogyóban van az üzemanyag, akkor a légi irányítás diszpécsere haladéktalanul felszabadította volna a gép számára a legközelebbi repülőtér leszállópályájának megközelítését biztosító folyosót.

Quiroga utolsó szavai – miszerint „a Lamia 2933-on teljes az üzemzavar, az áramellátás teljesen leállt, és nincs üzemanyag” – néhány perccel a gép lezuhanása előtt hangzottak el. A legnagyobb kolumbiai médiumok által szerdán közzétett hangfelvétel tartalmát azonban hivatalosan még nem erősítették meg, és független szakértőknek kell megvizsgálniuk.

A légi irányítással folytatott időnként kaotikusan hangzó beszélgetésben a pilóta először csak „üzemanyag-problémákat” említett, anélkül hogy formálisan vészhelyzetet jelentett volna. A medellíni repülőtér légi irányítója pedig válaszul közölte, hogy éppen egy másik, műszaki hiba miatt kitérőre kényszerülő gép közeledik a leszállópálya felé, az kapott elsőbbséget, s utasította a Lamia-járat pilótáját, hogy tegyen egy hétperces kitérőt.

Ő – miközben megkezdte a körözést – egyre elkeseredettebb hangon jelentkezett be. Négy perccel később, amikor a diszpécser is érzékelte már a helyzet súlyosságát, felszabadította a leszállópályát, ekkor azonban már késő volt, a gép egy hegyoldalnak ütközött.

A Lamia bolíviai légitársaság Avro RJ85 típusú gépe 77 emberrel a fedélzetén Kolumbia északnyugati részén, röviddel a medellíni nemzetközi repülőtéren tervezett landolás előtt zuhant le helyi idő szerint hétfőn este. A gépen utaztak a Chapecoense brazil labdarúgócsapat játékosai. A katasztrófát hatan élték túl.

A dél-amerikai médiában forgó egyik lehetséges magyarázat szerint a pilóta, aki egyben részvényese is volt a Lamia bolíviai légitársaságnak, attól tarthatott, hogy a légitársaságra az eset miatt büntetést szabnak ki, őt pedig megfoszthatják repülési engedélyétől. A gépeket a szabályok szerint 30-45 percnyi plusz repülési időre elegendő üzemanyaggal kell feltölteni, tekintettel a rendkívüli helyzetekre és az esetleg szükséges kitérőkre.

A kolumbiai hatóságok 75-ről 71-re helyesbítették kedd este az ország északnyugati részén egy nappal korábban történt repülőgép-szerencsétlenség halálos áldozatainak számát. A bolíviai Santa Cruz de la Sierrában – ahol megállt a Brazíliából Kolumbiába tartó gép – négyen az utolsó pillanatban úgy döntöttek, hogy nem kísérik el a Chapecoense játékosait a Dél-amerikai Kupa (Copa Sudamericana) döntőjének első fordulójára, ezért nem szálltak fel, a nevük viszont ott volt az utaslistán.

Mint azt a bolíviai Blue rádió megtudta, a gépre a brazil Chapecó város polgármestere, a Chapecoense labdarúgócsapat vezetésének egyik tagja, egy parlamenti képviselő és egy újságíró nem szállt fel.

1949. május: A Superga-bazilikának ütközött a Torino labdarúgócsapatát szállító gép, az együttes összes játékosa életét vesztette.

1958. február: Münchenben baleset ért egy repülőgépet, a Manchester United labdarúgócsapata is a fedélzeten tartózkodott. Nyolc játékos halt meg a szerencsétlenségben.

1972. október: Baleset ért egy repülőt a chilei Andokban, az uruguayi rögbicsapat is a gépen volt.

1993. április: Lezuhant a zambiai labdarúgócsapatot szállító gép, tizennyolc játékos vesztette életét.

2011. szeptember: Lezuhant a Lokomotyiv Jaroszlavl jégkorongcsapatát szállító repülőgép, több mint negyven ember halt meg a balesetben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.