Drogos pilóták törik a repülőket

Indonéziában a kábítószer a légi balesetek legfőbb oka. Máshol részeg pilóták okoztak riadalmat.

Ficsor Benedek
2017. 01. 13. 20:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az indonéz kábítószer-ellenes hatóságok legújabb felmérése szerint az ország légi baleseteinek első számú oka a pilóták kábítószer-fogyasztása szolgálati időben. A tudatmódosító szerek használata a légi közlekedésben természetesen nem korlátozódik a délkelet-ázsiai országra. Az idei év is egy részeg pilóta esetével indult: a Sunwing légitársaság szlovák pilótája Kanadából repült volna a mexikói Cancúnba, ám a felszállás előtt elájult, az ellenőrzésnél aztán a megengedett alkoholszint (ilyen is van, Észak-Amerikában négy ezrelék) csaknem háromszorosát produkálta.

Tavaly augusztusban a United Airlines részeg pilótáját kapcsolták le Glasgow-ban, mielőtt 141 utassal a fedélzeten Amerikába repült volna. Júliusban szintén a skót városban kaptak el két pilótát, akik alkoholos befolyásoltság alatt álltak. Ők Kanadába repültek volna. Áprilisban a JetBlue amerikai légitársaság egyik pilótája ellen emeltek vádat. A férfit korábban a repülőút után ellenőrizték, akkor derült ki, hogy a véralkoholszintje a megengedett érték háromszorosa volt, 151 utassal repült részegen.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) adatai szerint 2010 és 2015 között havonta egy pilóta akadt fenn az alkohol- és drogszűréseken. Míg Észak-Amerikában minden felszállás előtt szűrik a személyzetet, addig az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) csak 2016 decemberében javasolta, hogy tegyék kötelezővé alkohol- és drogellenőrzéseket. Mindezt a Germanwings Barcelona–Düsseldorf járatának tavalyi katasztrófája miatt.

Mint ismert, a járat a fedélzeten 150 emberrel tavaly március 24-én csapódott egy hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban. A végleges baleseti jelentés megerősítette, hogy a másodpilóta, a súlyos lelki problémákkal küszködő és emiatt több terápián átesett Andreas Lubitz szándékosan vezette a gépet a hegynek, miután kizárta a pilótafülkéből a járat kapitányát.

A The Independent tavaly augusztusban hosszú cikkben elemezte a repülőgép-pilóták stresszes munkakörülményei és az alkohol, valamint a drogok közti összefüggést. Mivel a tudatmódosító szerek hatását felerősíti a nagy magasság, a pilóták esetében a drog- és alkoholfogyasztás sokkal súlyosabb körülményekkel járhat. A talajon állva, vagy egy autóban ülve is rendkívül veszélyes, ha nő a reakcióidő, ha az ember képtelen racionális döntést hozni, és már a memóriájára sem támaszkodhat, vagy éppen kettős látása van, de több ezer méter magasságban ez jóval könnyebben bizonyulhat végzetesnek.

A légi szerencsétlenségeket legtöbb esetben több különböző tényező szerencsétlen összjátéka okozza: műszaki hiba, időjárás, környezeti körülmények és emberi mulasztás. Ez utóbbi a tragédiák legfőbb oka – írta a repüléssel foglalkozó The Aviationist blog. Ezért is kell a pilótáknak számos teszten, egészségügyi vizsgálaton megfelelniük ahhoz, hogy utasszállítógépet vezessenek. 

Talán emiatt figyelhető meg, hogy az alkohol és a drogok elsősorban a kisgépek baleseteinél játszanak szerepet. Egy brit tanulmány szerint 12 balesetből egy esetében hibáztathatók a tudatmódosító szerek. Az utasszállítók esetében ez az arány jóval alacsonyabb. Igaz, például Oroszországban 2011 és 2012-ben is történt két halálos baleset, amelyeknél a pilóták fogyasztottak alkoholt. 

A légi szerencsétlenségek adatait gyűjtő genfi szervezet, az ACRO szerint egyébként 2010 óta 958 balesetben 6072 ember vesztette életét a hat utasnál többet szállító légi járművek (repülő, helikopter, hőlégballon) esetében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.