Milliárdokért javítják a honvédség helikoptereit az oroszok, értelmetlenül

Jelentkezhet, aki nagyjavítaná a Mi–24-eseket, de a követelményeknek csak egyetlen cég felel meg.

Zord Gábor László
2017. 06. 29. 17:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma jelent meg az Európai Unió közbeszerzési értesítőjében (TED) az a kiírás, melyben a Honvédelmi Minisztérium (HM) vállalkozót keres Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavítására. Mint arról lapunkban többször is beszámoltunk, a gépek 2013 óta nem repültek, s bár hivatalosan nem vonták ki őket a szolgálatból, a fenntartásukhoz szükséges készleteket (például a rakétafegyverzetet) kiárusította a HM, így szakmai körökben meglepetést keltett, amikor az ismételt szolgálatba állításhoz szükséges nagyjavítást nemrégiben kilátásba helyezte Simicskó István tárcavezető. A kiírás előzményeként a parlament pár hete pótköltségvetést szavazott meg a célra tízmilliárd forint összegben, és jövőre újabb tízmilliárd forint áll rendelkezésre a nagyjavításra.

Mindez a TED-en található dokumentációban úgy jelenik meg, hogy első lépésként hat darab Mi–24P változatú (a kilencvenes években volt NDK-s készletekből Németországtól ajándékba kapott) gépet vetnének alá komplex ipari nagyjavításnak, majd opcióként, két éven belül további hat Mi–24V változatú (a Magyar Néphadsereg által a nyolcvanas évek közepén kapott) gépet. Az a tény, hogy az eljárás tárgyalásos lesz, valamint a pályázóknak az elmúlt három évből legalább öt Mi–24-es nagyjavítását kell felmutatniuk, bizonyossá teszi, hogy az eredeti (szovjet) gyártói jogokat öröklő Vertoleti Rosszii orosz cég lehet csak a győztes – értesültünk. Emlékezetes, hogy ők nagyjavították a honvédség négy Mi–17-es szállító helikopterét is, melyek az előző hónapban tértek vissza a cég novoszibirszki javítóüzeméből. Mint arról korábban hírt adtunk, ahogy a tavaly nyári négymilliárd forintos szerződés a 2016 eleji moszkvai Orbán–Putyin találkozót követte, így a mostani eljárás is az idén februári „csúcstalálkozón” hozott stratégiai döntés folyományaként értékelhető.

Miközben az oroszországi nagyjavítások politikája homlokegyenest ellentétes a NATO-ban jelenleg követett, az orosz haditechnikai függéstől való mihamarabbi szabadulást célzó törekvésekkel, azok szakmai tartalma is elégtelennek tekinthető a 21. században. Mint azt a Mi–17-esek kapcsán is megírtuk, a nagyjavítást a HM nem használta ki arra, hogy a gépek minimális képességnövekedésre tegyenek szert, például túlélőképességi berendezésekkel vagy az éjjellátó szemüvegekkel való kompatibilitás minden gépre történő kiterjesztésével. A mostani kiírásból is úgy tűnik, hogy a Mi–24-esek a nagyjavítás után is megmaradnak eredeti, hetvenes évek végi, nyolcvanas évek eleji színvonalukon, ami teljességgel alkalmatlanná teszi őket a modern harcmezőn történő hatékony bevetésre és túlélésre. Mivel a kiírásban a nagyjavításon kívül szó esik „kapcsolódó szolgáltatások nyújtásáról” is, ebben a tekintetben elvileg van mozgástér, de biztosat csak a pontos követelményrendszer ismeretében lehetne erről mondani, ami nem nyilvános. Mint a Mi–17-esek esetében, a szakmai közvélemény csak a visszaérkezés, a gépek szemrevételezése után alkothat képet az elvégzett munka mélységéről s az elszalasztott lehetőségekről.

A másik problematikus tényező az idő: mivel a gépek több mint négy éve nem repültek, a személyzet visszaképzése, illetve újabbak kiképzése nem rutinfeladat, különösen a „harcra kész” minősítés tekintetében. Ha feltételezzük, hogy a gyors szerződéskötést követően az első hat Mi–24-es jövő nyárra vissza is tér Oroszországból, épkézláb harci helikopter századot ebből felállítani legalább másfél-két évet igényel majd. Persze csak akkor, ha lesz, aki a gépeket kiszolgálja és karbantartsa: nemrég írtunk arról, hogy az elvándorlás miatt a szolnoki helikopterbázison kritikus szintre süllyedt a repülőműszaki katonák létszáma. Viszonyításképpen: az ipari nagyjavítással a helikopterek újabb nyolc év naptári és kétezer óra repülési üzemidőre kapnak lehetőséget.

Forrásaink emlékeztetnek: a szovjet-orosz gépekre szánt húszmilliárd forintból hat darab korszerű, nyugati, felfegyverzett többcélú helikoptert is lehetne vásárolni, de használtan kijönne ebből ugyanennyi amerikai Black Hawk közepes szállítóhelikopter is. S ha már a földi csapatok légi tűztámogatásának megerősítése a cél, a pénzt arra is lehetne fordítani, hogy a Gripenek végre képessé váljanak bombázásra, és ehhez jelentős, korszerű irányított bombakészletet vásároljanak számukra.

A Mi–24-esek nagyjavítására vonatkozó ajánlatok beadási határideje augusztus 4.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.