Orbán Viktor miniszterelnök 2016 eleji moszkvai útját követően nem sokkal – többévnyi, nyugati helikopterbeszerzésről szóló ígérgetést hiteltelenítve – az orosz eredeti gyártó jogutódjával kötött szerződést a Honvédelmi Minisztérium (HM) meglévő szovjet, csaknem harmincéves forgószárnyasai nagyjavítására. Ősszel négy Mi–17-es szállítóhelikoptert ki is vittek Novoszibirszkbe, a Vertoleti Rosszii üzemébe, ahonnan a munkálatok végeztével rövidesen visszatérnek a honvédség szolnoki helikopterbázisára. Mind Szibériában, mind később idehaza átvételi bizottság nyilvánítja eredményesnek az elvégzett munkát, illetve a berepüléseket.
Februárban Vlagyimir Putyin orosz elnök Budapesten járt, s a magyar kormányfővel lezajlott megbeszélés után két hónappal a védelmi tárca vezetője, Simicskó István a kormánypárti médiának azt nyilatkozta, hogy a kormány döntött: meg fogják hosszabbítani a Mi–24-es harci helikopterek üzemidejét is 2023–24-ig. Bár ekkor nem volt szó oroszokkal kötött szerződésről, a tény, hogy Magyarországon a szocialista kormányok ténykedése nyomán már nincs ilyen javítóképesség, valamint az, hogy a Mi–17-esekre vonatkozó megrendeléskor opcióként további gépek javítása is napirendre került, valószínűvé teszi, hogy a magyar Mi–24-eseink is a keleti nagyhatalomnál újulnak meg. Annál inkább is, mert Lázár János kancelláriaminiszter egy korábbi kormányinfó alkalmával tett egy homályos megjegyzést harci helikopterek felújításáról, amit akkor és ott a legtöbben nem tudtak hova tenni.
Az biztos, hogy a bejelentett célhoz komoly munkálatokra van szükség. A honvédség Mi–24-esei – amelyeket idehaza mihunak, a volt Szovjetunióban repülő lőszeres vagonnak vagy krokodilnak becéznek – ugyanis 2013 óta nem repültek. Azóta is a szabad ég alatt vannak Szolnokon, egyes információk szerint nem a legkedvezőbb konzerválási technológia alkalmazásával. Szakmai körökben az a hír is járja, hogy a típus bizonytalan jövőjére tekintettel a hozzá szükséges készleteket, kiszolgálóeszközöket nagyrészt ki is árusította a HM. Fegyverzetének – jelesül 9M114-es irányított páncéltörő rakétáinak – pedig még a 2013-as leállítás előtt lejárt az üzemideje, azt nem hosszabbították meg a HM nyírteleki szaküzemében. Azt is felvetik, hogy a típus a múlt század hetvenes-nyolcvanas éveinek technikai színvonalát tükrözi, éjszakai alkalmazhatósága, légvédelemmel szembeni túlélőképessége gyenge, korszerűsítés nélkül nincs sok értelme négy-hat példányát „feltámasztani”. Ezeket az érveket követve szerencsésebb lenne a Gripen harci gépek földi célok elleni fegyverzetét bővíteni a legkorszerűbb, minden időben bevethető, GPS-irányítású bombákkal. Most ugyanis csak néhány tucat időjárásfüggő levegő-föld rakéta és lézerirányítású bomba áll a gépek rendelkezésére, amelyek éles alkalmazását – a tervekhez képest másfél éves késéssel – talán májusban kezdik el gyakorolni, hogy az idei legnagyobb NATO-hadgyakorlaton júliusban Romániában demonstrálni tudják a szövetségesek előtt a magyar ütőerőt. Tény, hogy négy-hat Mi–24-es oroszországi nagyjavításának legfeljebb tízmilliárd forintos költségéből százas nagyságrendű, tekintélyesnek nevezhető bombakészletet lehetne vásárolni a Gripenek számára az említett amerikai GBU–49-es, illetve GBU–39-es fegyverekből.