Visszaszerezhető a magyar légi fölény?

Újabb hírt hallgatott el a HM: hétfőn aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről szóló szerződést.

Zord Gábor László
2017. 02. 22. 12:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érthetetlen stratégiai kommunikációt folytat a Honvédelmi Minisztérium, vagy legalábbis erre kárhoztatja a központi kormányzati akarat. Miközben a rendvédelmi, belbiztonsági szerepvállalást, azaz a migránsellenes határkerítés őrizetében való részvételt, a tartalékos rendszer fejlesztését kidomborítják, láthatóan szisztematikusan elhallgatják a valóban honvédelmi, például a modernizációs lépéseket.

Ezt támasztja alá, hogy a svéd védelmi beszerzési ügynökség (FMV) honlapjáról tudhattuk csak meg, hogy hétfőn Stockholmban aláírták az évek óta alulteljesítő magyar Gripen-program feljavításáról szóló szerződéseket. A megállapodás gyógyírt kínál a legsúlyosabb problémára, a repült órák alacsony voltára, ami a harci gép technikai lehetőségeinek kihasználását gátolta: a jövőben 1600 óra helyett 2000 órát tölthet a levegőben a kecskeméti Puma század 14 gépe. Szintén megállapodtak arról, hogy gép berendezés- és szoftver konfigurációját a legújabb MS20-asra korszerűsítik, mellyel lehetővé válik egyebek közt az európai Meteor légiharc rakéták integrációja.

Ez utóbbi azért fontos, mert a meglévő amerikai AMRAAM rakétákkal közel egy évtizeden át élvezett térségi „légi fölényét” a honvédség tavaly decemberben elvesztette, amikor Románia megkapta szintén AMRAAM-okkal felszerelt F-16-osait. Illeszthető lesz a sisakra szerelt célzóberendezés is, ami a Gripenjeink nagy elmaradása, nemcsak a nyugati élvonaltól, de a korábbi MiG-29-esektől is, melyek már rendelkeztek ennek kezdetlegesebb változatával. Itt szintén érdemes hivatkozni a románokra, akik korszerűsített MiG-21-eseiken másfél évtizede éppúgy használják ezt a fontos technológiát, mint új F-16-osaikon.

A megállapodásban azt is rögzítették, hogy mi lesz az elmúlt években fel nem használt repülési órákkal, illetve miként kalkulálják be a két magyar Gripen-baleset (egy összetört gépet pótolni kellett, egyet megjavítottak) következményeit az elszámolásba.

Végül, de nem utolsósorban megegyeztek, hogy a húszéves lízingperiódus 2026-os lezárultával magyar tulajdonba kerülnek a gépek, ami az alkalmazási szuverenitás szempontjából fontos lépés.

A svéd közlemény nem tér ki a költségekre, de a jelenleg évente mintegy 30 milliárdos lízingdíj több milliárd forinttal is nőhet. Nincs szó az MS20-as bevezetésének időpontjáról sem, de szakértők szerint ez egy-másfél éven belül megtörténhet: a svéd légierő már átállt, a csehek szintén megrendelték a korszerűsítést. Ipari források szerint mellesleg a lépés a gyártó Saab és a svéd fél érdekeit is szolgálja, mert így egységesen lehet kezelni az egész hazai és exportflottát, ami logisztikai egyszerűsítést és költségmegtakarítást hozhat.

Bennfentesek a pozitív hírek ellenére rámutatnak: a magyar Gripen-program problémáinak lényege eddig is abban állt, hogy legtöbbször a magyar fél nem tudta az aktuális szerződéses kereteket megtölteni anyagi (például üzemanyag), illetve humán (létszámhiány) tartalommal. 11 évvel a gépek Kecskemétre érkezése után többfeladatúnak kategorizált Gripenek például még egyetlenegy földi célok elleni rakétát nem indítottak, bombát nem dobtak gyakorló lövészeteken. Hasonlóképpen 9 esztendőt kellet várni 2015-ig, amikor az első légi utántöltést elvégezték. Csak remélni lehet, hogy a mostani szerződésmódosítással változik a helyzet, mindenesetre a program régi napszámosai – pilóták, műszakiak egyaránt – szkeptikusak.

Amennyiben a HM reagál kérdéseinkre, közöljük válaszukat.

###HIRDETES2###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.