Az oroszellenes szankciókkal takarózik a honvédelmi tárca

A 22-es csapdájában vergődik a HM az oroszországi helikopterjavítással kapcsolatban.

Zord Gábor László
2017. 07. 18. 9:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A forgószárnyasokról lapunk írta meg, hogy a fejlesztések nélkül harci körülmények között csak a biztos halálba lehetne velük küldeni a személyzetet és utasaikat. Az ellentmondásos minisztériumi álláspont abból a válaszból derült ki, amelyet Demeter Márta független képviselő kérdésére adott Simicskó István tárcavezető a minap.

Ha ez nem lenne elég, a HM a válaszban elsüti a rendszerváltozás óta eltelt időszak haditechnikai politikájában közhellyé vált – szakértők szerint roppant káros – indoklást is, miszerint „fejleszteni, korszerűsíteni olyan eszközöket, amelyek a váltótípus megjelenéséig hivatottak rendszerben maradni, nem gazdaságos, de nem is észszerű”. Ez volt az a hamis érv, amellyel az előző negyed század forráshiányos időszakában a hazai védelmi döntéshozatal elutasította, hogy a meglévő szovjet-orosz eredetű fegyverrendszereken, akár nyugati elektronika beépítésével olyan költséghatékony korszerűsítéseket végezzen, amelyekkel harci hatékonyságuk a mai napig biztosítható lenne. A szakmai körökben „minek a Trabantba színes display?” néven ismert hozzáállás eredményezte, hogy a Magyar Honvédség számos területen nem vezethetett be korszerű technikákat és a velük járó modern harcászatot, például rendkívüli mértékben elmaradt az éjszakai harc megvívásához szükséges képesség megteremtésében. A legszembetűnőbb ellenpélda Románia, amely meglévő MiG–21-eseit és francia licenc alapján még a Ceausescu-rezsim idején gyártott Puma helikoptereit izraeli elektronikával, fegyverzettel modernizálta. Míg ők a kilencvenes évek végétől kezdve megismerkedtek a korszerű infravörös rendszerekkel, a sisakra szerelt célzóberendezésekkel, a nagy pontosságú fegyverekkel, addig a honvédség megrekedt az 1970–80-as évek színvonalán. A magyar hivatalos érvelés, miszerint „erre a kis időre” nincs értelme a meglévő szovjet technika korszerűsítésére költeni, azonban nem csak azon bukott el, hogy a felváltásukra remélt új nyugati fegyverrendszerek beszerzése minduntalan elmaradt. Még azokban a ritka esetekben sem sikerült behozni az egyre növekvő képességbeli lemaradást, amikor mégis döntöttek egy méregdrága nyugati beszerzésről. Ennek jó példája a Gripen harci gép, amely a honvédség kötelékében máig nem képes lézerirányítású bombák dobására, míg az említett korszerűsített román MiG–21-esek bő  másfél évtizede teljesítik ezt a NATO-ban immár alapvető követelményt.

A Mi–17-esek most elvégzett oroszországi nagyjavításával nyolc évig és kétezer repült óra erejéig maradhatnak még használatban. Ez az idő van annyira jelentős, ami érdemessé tenné a platformokat a modernizációra, így az éjjellátó szemüvegekkel való repülés képességének megteremtésére, illetve olyan berendezések beépítésére, amelyekkel eltéríthetik az ellenséges rakétákat. Nyolc év ráadásul hosszú idő a biztonság- és katonapolitikában is: semmilyen biztosíték nincs arra nézve, hogy ezalatt a helikopterekre nem lesz szükség éles bevetésen.

Nem csak háborúra kell gondolni. Békeidőben is nagyon hiányoznak azok a képességek, amelyek megteremtését most elmulasztotta a HM. Már a tizenegy éve történt hejcei szlovák repülőkatasztrófa rámutatott arra, hogy a magyar kutató-mentő szolgálat helikopterei éjszaka jóformán tehetetlenek, de azóta is történt több eset, amikor emiatt nem sikerült időben beavatkozniuk, elmulasztva a segítségnyújtás lehetőségét. Ebben is van térségi ellenpélda: Szlovákia erre a célra használt Mi–17-eseit a legkorszerűbb izraeli éjjellátó technikával modernizálta, bizonyítván, hogy így igenis van értelme a régi szovjet gépek tovább éltetésének. Persze északi szomszédaink a típusváltás tekintetében sem beszélnek a levegőbe. Nemrég érkezett meg az eperjesi helikopterbázisra az ország légiereje számára megrendelt amerikai Black Hawk helikopterek első két példánya. Emlékezetes, hogy az Orbán-kormány 2013-ban még nyugati helikopterbeszerzést ígért, majd lassan elcsendesedtek a hangok. Helyette 2014-ben használt orosz Mi–8-asok beszerzése történt hárommilliárd forintért, amire az akkori miniszter, Hende Csaba már nem akar emlékezni, majd tavaly négymilliárdért megrendelték négy Mi–17-es nagyjavítását.

A HM hozzáállásának persze van egy másik olvasata is. Azt mutatja, hogy az Orbán Viktor miniszterelnök által adott stratégiai irányszabást, miszerint egyelőre az oroszokkal kell együttműködni a honvédség helikopterképességének fenntartásában, képtelen a nemzeti érdekeket szem előtt tartva végrehajtani, hatékonyan aprópénzre váltani. Forrásaink szerint bizonyos, hogy az említett minimális anyagigényű korszerűsítési munkálatokat jogilag be lehetett volna szorítani a szankciós keretek közé, arról nem is beszélve, mennyire életszerűtlen, hogy egy NATO-tagország haderejének ilyen képességnövelését Nyugatról felróják.

A kérdés azért is fontos, mert az idén, illetve jövőre a HM 12 darab Mi–24-es harci helikoptert is Oroszországba szándékozik küldeni nagyjavításra. Ha ismét elmulasztja a korszerűsítést, félő, hogy húszmilliárd forintjáért a honvédség negyven évvel ezelőtti technikai színvonalon lévő gépeket kap vissza. Ha a pedig a HM jogászai továbbra is szigorúan értelmezik a szankciókat, fegyverzetet sem lehet majd beszerezni a gépekhez, ami nélkül mondani sem kell, hogy a harci helikoptereknek mennyi értelmük van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.