Halálba küldenék a helikoptereseket

Hiába az oroszországi nagygenerál, a honvédség Mi-17-es szállítóhelikoptereinek semmi esélye a túlélésre a modern harcmezőn.

Zord Gábor László
2017. 06. 16. 4:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A honvédség szállító helikoptereit érintő súlyos hiányosságról lapunk először tíz éve írt, azóta semmilyen lépés nem történt orvoslására. Közérthetőbben úgy lehet fogalmazni: a gépeket ennyi erővel át lehetne festeni rikító sárgára, s velük létrehozni egy civil katasztrófavédelmi helikopteres különítményt, mert kizárólag békeidőben értelmezhető az általuk nyújtott képesség.

Mint arról lapunk beszámolt, a kérdéses négy gép május 20-án érkezett vissza Novoszibirszkből, ahol tavaly ősz óta a Vertoleti Rosszii cég helyi javítóüzemében átestek a nagyjavításon. Ez azt jelenti, hogy a honvédségnek gépenként kétezer óra repülési és nyolc év naptári üzemideje van ezekkel a helikopterekkel, illetve ötödik társukkal, melynek kiküldése rövidesen megtörténik, egy ugyanilyen beavatkozásra. Egy ilyen több hónapos, bonyolult munkálat, amikor a gépeket miszlikre szedik, majd újra összerakják, a legalkalmasabb arra, hogy a szükséges fejlesztéseket is elvégezzék.

A harmincéves magyar forgószárnyasok esetében ez a szükséges kábelezést, kezelőpanelek és úgynevezett infracsapda-vető berendezések felszerelését kellett volna hogy jelentse, ám ez értesülésünk szerint nem történt meg, mert nem szerepelt a megrendelő fél követelményrendszerében. Az infracsapdák lényegében magnéziumfáklyák, melyeket a helikopterek akkor szórnak a harcmező felett, ha támadás éri őket a legveszélyesebb vállról indítható légvédelmi rakéták részéről, melyeket el tudnak téríteni céljuktól.

A berendezéskészlet beépítése a világ egyik legnagyobb helikoptercége számára semmilyen problémát nem jelentett volna. Sőt! Információink szerint az orosz kínálatban szerepel a Prezident-Sz nevű rendszer is, mely az egész önvédelmi folyamatot automatizálja olyan szenzorok beépítésével, melyek érzékelik a közeledő rakétákat. Ez utóbbi nem olcsó, de a magyar és szövetséges katonák életének értékével, illetve a gépek még legalább nyolcéves honvédségi használatával összevetve megfizethető, különösen, hogy példátlan mértékben bővül a honvédségi büdzsé. 

De ez nem minden. A honvédségi szállító helikopterek (ebbe beletartozik még néhány használtan vett Mi-8-as is) személyzete nem csak ezt a szofisztikáltabb védelmet kénytelen nélkülözni. A kabint, a hajtóművet nem védi páncéllemez vagy kevlárbetét a csöves fegyverek lövedékeitől és a repeszektől.  

Fontos hangsúlyozni, hogy a környező országok által használt ugyanilyen vagy hasonló, szovjet-orosz örökségből származó Mi-17-es gépek mindegyikén megvannak a felsorolt túlélőképességi megoldások, csak és kizárólag a Magyar Honvédség gépein nincsenek. Tekintettel arra, hogy a repülő haderőnem szakmaiságát köztudottan Magyarországon építették le a legnagyobb mértékben az elmúlt negyedszázadban (repülőgépipari háttér, képzés, szakmai szervezetek és mérnöki állományuk), véletlenül sem lehet arról szó, hogy mindenki téved ebben a kérdésben, és csak nekünk van igazunk.

De nem csak az ilyen régi gépekről van szó.

A legújabb amerikai, európai és orosz helikopterek – melyek beszerzésétől az Orbán-kormány korábbi ígéretével szemben elállt, ezért vannak most a nagyjavítások – állig fel vannak vértezve a legfejlettebb technikát alkalmazó túlélőképességi megoldásokkal, mert azok nélkül egyszerűen semmi esélyük. A harcmezőn immár nem lehet elbújni, csak időben észlelni a fenyegetést, és védekezni ellene, ha van mivel. A magyar helikopteresek gépeik jelenlegi felszereltségével csak hősi halottak lehetnek egy konfliktusban.

De nemcsak a túlélőképességi problémát nem sikerült orvosolni a Mi-17-esek novoszibirszki nagyjavítása során. A kiküldött négy gép közül kettő, melyek műszer- és kabinvilágítása még nem volt kompatibilis az éjjellátó szemüvegekkel (NVG), sem kapta meg ezt a módosítást. Ez azért lenne fontos, mert tervben van a szocialista kormány által 2008-ban megteremtett, majd a második Orbán-kormány által 2013-ban veszni hagyott éjjelátós repülési képesség helyreállítása. Ha csak két gép alkalmas erre, akkor nehezebb megszervezni egy ilyen újraképzést, mint ha mind a négy, illetve öt az lenne. Arról nem is beszélve, hogy ha az összes gép alkalmas lenne NVG-vel történő repülésekre, azt végre be lehetne vezeti a kutató-mentő szolgálat ellátásába is, jelentős képességnövekedést eredményezve. 

Az elkövetett hibáknak és felismerésüknek azért van jelentősége, mert a kormány idén és jövőre összesen húszmilliárd forintot kíván fordítani arra, hogy az általa 2013-ban szintén veszni hagyott harci helikopteres képességet helyreállítsa. Ehhez összesen 12 Mi-24-est kívánnak Oroszországba küldeni nagyjavításra. Esetükben még bonyolultabb feladatról van szó, hiszen közel öt éve vannak használaton kívül, a szabad ég alatt tárolva. Ahhoz pedig, hogy az egész erőfeszítésnek katonailag értelme legyen, a túlélőképesség fokozásán kívül meg kellene teremteni rajtuk a korszerű éjjeli alkalmazhatóságot. Fegyverzetet is kellene hozzájuk beszerezni, mert kényszerpihenőjük idején rakétakészleteiket felszámolta, illetve eladta a HM.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.