A belgrádi helyett már inkább kolozsvári vasútvonalat építtetne Orbán a kínai pénzből

Régiónkban mindenki az ázsiai nagyhatalom „Európa kapuja” lenne.

Buzna Viktor
2018. 01. 20. 12:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár sok kézzelfogható eredménye eddig nem volt az úgynevezett 16+1 együttműködésnek, mégis van pezsgés a kelet-közép-európai térség és Kína közötti kapcsolatot élénkítő szerveződésben. Korábban lapunk is írt arról, hogy az összefogás valójában versenyként csapódott le térségünkben: a résztvevő tizenhat kelet-közép-európai ország hajlamos egymást túllicitálni, hogy Peking kegyeiben járhasson.

Ezen a vélemény van Dominik Mierzejewski lengyel sinológus is. A Lódzi Egyetem professzora a Pekingben megtartott 16+1 együttműködés think tank (agytröszt) fórumán nyilatkozott lapunknak. Elmondta: kooperáció helyett a tagállamok közötti versengés jellemző; mint mondja, a régióban minden ország „Európa kapuja” akar lenni Kínának. Mierzejewski szerint a résztvevő országok ugyanakkor kezdik fölismerni, mely területeken tudják a legjobban hasznosítani kínai kapcsolataikat.

– Lengyelország a hajózási infrastruktúra-beruházások terén ambicionálja magát, míg Magyarország a pénzügyi együttműködésben halad előre, a kínai jüan nemzetközi bevezetésében ér el eredményeket

– mondta, de hozzátette: Románia az energetikai kooperációban, a balkáni országok pedig az infrastruktúra fejlesztésében érdekeltek.

A tagállamok közötti munkamegosztás Mierzejewski szerint pedig éppen azért észszerű folyamat a régióban, mert így csökken a rivalizálás a tagállamok között, sőt akár együttműködésre is sarkallhatja őket. A sinológus úgy véli, ezen a téren Lengyelország lehet az úttörő.

Varsó komolyan lobbizik kikötőinek fejlesztéséért, ami a 16+1 együttműködésben kínai tőkéből is megvalósulhat.

– Ilyen terveket dédelget Horvátország és Románia is. Bár az érdekeink eltérők, a Kínával való együttműködést illetően azonos nézetet képviselünk – folytatta.

Az Adriai-, a Balti- és a Fekete-tengert összefogó, közös fejlesztési terv, az úgynevezett háromtenger-elképzelés nem új keletű. Az érintett országok korábban egyeztettek elgondolásaikról, 2015-ben Zágrábban, 2016-ban Varsóban, tavaly pedig Bukarestben találkoztak. Mierzejewski szerint a kezdeményezés geopolitikai szempontból is izgalmas.

Nemcsak a potenciális finanszírozó, Kína oldaláról élvezhet támogatást, a fejlesztésekben érdekelt az Egyesült Államok is. – Washington a cseppfolyósított gáz, az LNG exportját szeretné növelni – tette hozzá.

Mierzejewski ugyanakkor megjegyezte, a megvalósításnak vannak buktatói. – A Dél-kínai-tengeren kialakult konfliktus nagy kockázatot jelent Lengyelországnak is, hiszen a vitatott területen áthaladó kereskedelmi forgalomban szintén érdekelt – mondta a sinológus.

A délkelet-ázsiai térségben elterülő szigetekre a régió hét országa tart igényt. 2015-ben elmérgesedett a konfliktus, miután Kína a térség tengeri forgalma fölötti ellenőrzésének kiterjesztése céljából mesterséges szigeteket kezdett építeni. Mivel Kína a kereskedelme jelentős részét bonyolítja le a vitatott térségen keresztül, egy esetleges konfliktus nagy logisztikai problémát okozna az áruforgalomban érdekelt országoknak.

Épp ezért a Dél-kínai-tengeren zajló feszültséghez elméletileg hazánk is kötődik. Az először 2013-ban kilátásba helyezett, azóta nemzetközi botránnyá dagadó Budapest–Belgrád vasúti beruházás is a tengeri kereskedelmi útvonalhoz kötődik: az eredeti tervek alapján a kínai többségi tulajdonban lévő pireuszi kikötőt kötné össze a magyar fővárossal. Ezért a vasútfejlesztési terv a háromtenger-elképzelésbe is integrálódhatna, a lapunknak nyilatkozó Mierzejewski azonban nem optimista.

– A Budapest–Belgrád-projekt jó példája annak, hogy a kínai kapcsolatok terén a gyakorlati hibákból lehet tanulni – tette hozzá.

Bár a 16+1 együttműködés tavaly novemberben Budapesten szervezett csúcstalálkozója után kiírtak a vasúti fejlesztést célzó közbeszerzési felhívásokat, információink szerint a projektet a magyar kormány sem veszi komolyan. Úgy tudjuk, a kínai miniszterelnök, Li Ko-csiang novemberi budapesti látogatása során Orbán Viktor kormányfő új vasútfejlesztési tervet vetett föl: elképzelése szerint kínai tőkéből valósulhatna meg a Budapest–Kolozsvár-vonal korszerűsítése, amely szintén évek óta várat magára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.