A magyaroknak morzsák jutnak a kínai gigaüzletből

Magyar hozzáadott érték alig lesz hazánk legdrágább vasúti beruházásában. Így még ráfizetésesebbnek tűnik a projekt, amelyet a mi pénzünkből valósít meg Peking.

Kósa András
2017. 12. 01. 4:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Száz százalékban made in China – Andó Gergely közlekedési szakértő szerint, kis túlzással, így lehetne jellemezni a most induló Budapest–Belgrád-vasútépítési beruházást, magyar munkás és hozzáadott érték ugyanis alig lesz benne. Ez persze nem új, ha kínai vasútépítésről van szó: az elmúlt években Afrikában és Délkelet-Ázsiában megépített vasútvonalak szintén kínai tervezésben és kivitelezésben valósultak meg.

– A tender kiírása gyakorlatilag már eleve kizárja, hogy kínai cégeken kívül más is elinduljon, egyszerűen azért, mert olyan nagyságrendű, vasútépítésből származó árbevételt írtak elő, amit a kínai mellett csak az orosz, amerikai vagy indiai cégek tudnának teljesíteni, Európában egyszerűen nem folynak ilyen beruházások ekkora volumenben. Miután a felsorolt államok cégei technológiai okok miatt eleve kiesnek, maradnak a kínaiak – mondta Andó Gergely.

A szakember úgy véli, a tervezést, a földmérést és az egyéb előkészítő munkálatokat szintén kínai mérnökök végzik majd, a magyaroknak itt legfeljebb annyi szerepük lehet, hogy a kínai szoftverrel készült terveket valahogy át kell majd konvertálni olyanra, hogy az engedélyezési eljárások során a magyar hatóságok szoftverei kezelni tudják őket. A kivitelezés pedig szintén száz százalékban made in China alapon zajlik majd, egyszerűen azért, mert a kínai építővállalat a saját gépeit hozza. – Ezek egyébként a legkorszerűbb gépek lesznek, legalább 100 méternyi pályát képesek lefektetni egy óra alatt, így a 160 kilométeres pályaszakaszt pár hónap alatt be is tudják fejezni. Természetesen a gépek személyzete kínai lesz – tette hozzá Andó Gergely.

Ami a kínai félnek esetleg gondot okozhat, az az, hogy a kiírás szerint a forgalmat fenn kell tartani a pályán a munkálatok közben is, így a kivitelezőcég csak annyit tehet, hogy előbb megépíti a teljesen új vonalat, majd amikor ez már használható, nekilát a mostani felújításának. – A kínaiak jók az új zöldmezős beruházásokban, de a barnamezősökben már kevés a tapasztalatuk, itt jól jöhet majd némi magyar támogatás – mondta a szakember. A pálya és az állomások biztosítóberendezéseinek szerelésében viszont alapvető szerepük lehet a magyar szakembereknek, mert ezeknek értelemszerűen a most működő rendszerhez kell majd igazodniuk, ebben pedig a kínaiaknak nincs tapasztalatuk. – Összességében elmondható, hogy ilyen körülmények között minél nagyobb arányban dolgoznak majd kínaiak a beruházáson, annál biztonságosabb lesz a megvalósítása, hiszen ők ismerik a legjobban azt a technológiát, amivel az egész épülni fog. Ráadásul a magyar építőiparban már most komoly munkaerőhiány van – mondta Andó Gergely.

A szakember szerint a kínai kivitelezők mindig annyi munkást, mérnököt tartanak majd Magyarországon, amennyire épp szükség van: ha valakinek két-három hétig nem lenne munkája, azt inkább hazautaztatják, mert a mai repülőjegyárak mellett így olcsóbb, mintha folyamatosan szállást bérelnének neki. Azt, hogy hány kínai jön majd Magyarországra, még nem tudhatjuk, a projektet kiíró Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-ben 13 magyar mellett 15 kínai mérnök dolgozik. A beruházás elvileg 550 milliárd forintba kerül, amelynek csak 15 százaléka önerő, 85 százaléka (472 milliárd) kölcsön, amelyet 2,5 százalékos kamatra kap a magyar állam Kínától. Számítások szerint a végösszeg megközelíti a 700 milliárd forintot, és csak 2400 év alatt térülne meg Magyarországnak.

Varga Mihály megvámolná a kínaiakat. Hazánknak jó esélye van arra, hogy Kína nálunk vámoltatja el a konténereket, amelyeket behoz az Európai Unióba – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Többek között ezzel indokolta a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújításának fontosságát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.