Macron nem hajlandó meghátrálni

Egy héten belül másodszorra is megbénulhat egész Franciaország, a kormány tervezett nyugdíjreformja ellen tiltakozó szakszervezetek ugyanis ismét sztrájkra szólították fel a közösségi közlekedésben dolgozókat. A városi metró- és vasútvonalak mellett a légi közlekedésben is számítani kell a fennakadásokra, Emma­nuel Macron francia elnök azonban nem hátrál meg: kormánya holnap mutatja be a teljes javaslatot.

2019. 12. 10. 12:27
Commuters walk on a platform at Gare Saint-Lazare train station in Paris
Ingázók tolonganak egy fővárosi pályaudvar peronján a munkabeszüntetés miatt Fotó: REUTERS/Christian Hartmann
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriási fejetlenség alakult ki Franciaországban a kormány tervezett nyugdíjreformja miatt, a Le Monde beszámolója szerint még Emmanuel Macron elnök pártjának, a La République En Marche-nak (LRM) képviselői is csak a napokban szembesültek a tervezett átalakítások homályosságával. A francia liberális napilap által megszólaltatott politikusok szerint a kormánynak mihamarabb átláthatóságot kellene teremtenie a kezelhetetlenné vált helyzet megoldása érdekében.

– Egyelőre mindenki olyan dolgokat kommentál, amelyek még nincsenek az asztalon – fogalmazott a lapnak Émilie Cariou, a párt egyik képviselője.

Édouard Philippe miniszterelnök szerdára ígérte a teljes javaslat bemutatását, a helyi sajtó pedig úgy véli, addig nincs is esély arra, hogy az elsősorban a fővárost sújtó közlekedési káoszban javulás következzen be.

Márpedig Párizs szinte teljesen megbénult: a tizenhat metróvonalból tegnap csupán hat volt nyitva, a szerelvények azonban kizárólag az automatizált 1-es és 14-es vonalon működtek a megszokott menetrend szerint. A vonatoknak mindössze a 15-20 százaléka indult el, írta a távirati iroda, hozzátéve: tízből három vonalon buszokkal próbálták megoldani a kiesést. A várakozások szerint ma még nagyobb káoszra lehet számítani országosan, a szakszervezetek ugyanis ismét sztrájkra szólították fel a közösségi közlekedésben dolgozókat.

A The Local hírportál francia kiadása azt írta, a légi közlekedési hatóság arra kérte a légitársaságokat, hogy ismét töröljék a járatok húsz százalékát. A múlt csütörtöki első demonstráción egyébként mintegy hetven vidéki városban és a fővárosban a szakszervezetek szerint csaknem másfél millióan, a rendőrség szerint 806 ezren vonultak fel, megbénítva ezzel az egész országot.

Ingázók tolonganak egy fővárosi pályaudvar peronján a munkabeszüntetés miatt
Fotó: REUTERS/Christian Hartmann

Emmanuel Macron azonban az Euró­pai Bizottság támogatását élvezi a reformot illetően, az elnök pedig elengedhetetlennek tartja a nyugdíjrendszer átalakítását és egységesítését egy pontalapú egyetemes rendszerré, a jelenleg vállalatonként, illetve ágazatonként működő, 42-féle nyugdíjrendszer helyett, amelynek egyik fő kedvezményezettjei éppen a tömegközlekedésben dolgozók. Sokan azonban a törekvésekben inkább ­Macronnak a társadalom minden rétegére kiterjedő változtatási szándékát látják, aki a ­2022-es elnökválasztásra készülve háborút hirdetett a sok korábbi francia államfőnek gondot okozó nyugdíjrendszerrel szemben.

A brit The Guar­dian hírportál az elemzésében úgy fogalmazott: a mindössze 41 éves, rendkívül ambiciózus fiatalember eltökélt, és mindent megtesz, hogy sikerrel járjon azon a terepen, amelyen számos elődje vallott kudarcot az elmúlt három évtizedben. A szakszervezetek azonban megmakacsolták magukat, mert bár egyelőre csak részinformációk szivárogtak ki a reformokról, attól tartanak, hogy a kormány meg akarja emelni a nyugdíjkorhatárt, miközben ezzel egy időben a nyugdíj összege is csökkenne. A kormány várhatóan nem emel majd az eddigi 62 éves korhatáron, ugyanakkor a reformok részét képezik majd olyan pénzügyi feltételek, amelyek ösztönzik a munkavállalókat a hosszabb munkavégzésre. Az államfő és a miniszterelnök mindenesetre még ma este egyeztet a reformért felelős tárcák vezetőivel, mielőtt holnap nyilvánosságra hozzák a tervezetet.

Több felmérés egyébként azt mutatja, hogy miközben a franciák kétharmada indokoltnak tartja a nyugdíjreformot, egyre többen támogatják a sztrájkot is, mert úgy érzékelik, hogy rosszul járhatnak egy új nyugdíjrendszerrel, s egyelőre nem világosak a kormány konkrét elképzelései.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.