Tavaly kisfilmmel jelentkeztünk a téli bringázásról, ami most, most (!!!), MOST vált aktuálissá. Természetesen nem az a cél, hogy 15 centis pesti, külvárosi, falusi latyakban, tükörjégen, hóban is mindenképpen bringán üljünk, érdemes is átgondolni egy jó kis december vége előtti bérletvásárlást az áremelkedés előtt. De: nincs hó és jég egész télen, nem minden útpadka csúszik, sőt, megfelelő öltözködéssel a legkisebb napsugárral is igazi strandfeeling tud kialakulni pár perc bringázás alatt. Azonban a következő dolgokra a magam részéről mindenképpen figyelni fogok.
Ruházkodás: a szél hideg
Aki kerékpárra merészkedik mínuszokban is, tudja, hogy a mindig fújó, nyáron légkondinak is kiváló menetszél sem marad sajnos 20 Celsius fokos télire. Nem kell viszont teljes ruhatárcserére beruházni télen, az egész évben jó cuccok, illetve a polár ruházat teljesen jó ebben az időszakban. Három darab azonban legyen jó: térdünket védeni kell, amire kötelező télen a védőfelszerelés használata – okos ember más kárán tanul, a buta a sajátján sem. Ennél érezhetőbb a szél kezet és arcot érő hatása, előbbire érdemes egy jó kesztyűt beszerezni, hosszú évekre meg van oldva a téli biciklizés; rendben, hogy az ára nem versenyképes egy kínai pamuthányással, de hát nem is pamuthányás. Nyolc-tízezer közt már vannak végleges dolgok. Még egy: van egy olyan, hogy buff, ami voltaképp egy tető nélküli sapka, és beljebb kell húzni is annál a fejbe, egészen a sál magasságáig. Igen király egy ilyen, én sapkából alakítottam át a magamét, de lehet kapni boltban, úgy mondják, ahogy írom: buff! A maszkokról szintén írtunk tavaly, izgalmas kaland volt a kínálat feltérképezése.
Olajozott program
Magam – tisztítani még csak-csak, de – nem szívesen olajozom a kerékpáromat, mert egyrészt nem feltétlenül tudom, pontosan hova tegyek gépzsírt, meg aztán vannak nálam okosabbak is, akikre ezt a dolgot rábízzam – szerintem nem vagyok egyedül ebben. A boltokban a szakik jó fejek, nekik is érdekük, hogy minél többen akarjanak tekerni, nagyobb lesz az ő piacuk is... Azt kell még átgondolni, hogy a fékek vagy a váltók nem szorulnak-e revízióra a téli terhelés előtt.
Gumi
Ha év közben versenybringáznék, most már biztosan nem merészkednék ki. Volt nem egy nap november–decemberben, amikor hajnalban vagy este szitálás volt az utakon, igen veszélyes lenne most már a sima gumival. Szerencsére városi montim van, amire lehet kapni jó kis vaskos külsőt, felteszem, és megyek. A szöges gumi meg ilyesmi tökéletesen sznobság, aztán tönkre is megy, városban nem kihasználható, maximum erdei túrán.
Sárvédő
Ebből igen nagy a kínálat, és talán egy külön misét is megérnének a fajták, illetve hogy amit adtak mint leghatékonyabb darabot, 3 hét alatt letört a rázós budapesti utakon. A régi műanyagomat kölcsönadtam, vissza fogom szerezni hamarosan.
Lámpa
A december a legrövidebb napok hónapja. Aki nem akar „világvégét” az év legsötétebb napján, Sztálin bácsi szülinapján a jövő héten, világítsa ki magát elöl, hátul, vegyen fel sárga bokabigyót a nadrágra és jólláthatósági mellényt! De tényleg! Akik autóban ülnek egész nap, mondják is, hogy legegyértelműbben a mellény látszik a piros villogón kívül. Senki nem akar kék hír lenni az online felületeken.
KRESZ
Alap, hogy be kellene tartani a dolgokat, de mivel a téli út-, látási és figyelmi viszonyok között (karácsonyi hajtás van) nem mindenkire számíthatunk egyformán, kevesebb az improvizálási lehetőség, mint egy enyhe nyári napon.
Szóval mindezen alap dolgok betartásával tök ugyanaz lesz a téli bringázás, mint a nyári, plusz annyi, hogy a nyári naplementénél is néha jobbak az esti városi fények.