Tavaly is „békávés” agytornáztatással és párbeszéd-generálással kezdtük az évet, győztes „csapáson” pedig ne változtass, tartja a mondás
A főváros jobban látszódó közlekedési csapata, a BKK ugyanis az utasok elé tette a 4-es metró tavaszi indulásakor szerinte üdvös felszíni változásokat, amihez most mi (mármint a nép) is hozzászólhatunk. A változás összesen negyven autóbusz-, négy villamos- és három trolivonalat érint, nagy vonalakban azt kell tudni, hogy a metrómegállókra hordanak rá az eddigi, a megváltoztatott és a zsír új járatok. (A tervezett változások az olvasni szeretők, térképpel nem annyira barátkozók kedvéért szövegesen is elkészültek, íme.)
A KüllőnÉlő is hozzászól – no nem a tartalmi elemekhez, azt mindenki nézze meg a térképen és szóljon hozzá! Hanem az alapelvek szintjén. Hogy bringás blogként miért? A 4-es metró a felszíni közlekedők valamekkora részét jó szervezéssel el fogja tüntetni, ezáltal pedig biciklizhetőbbé válnak olyan városrészek, amelyek eddig, ha szakaszosan bringasávosak is voltak, nem vonzották igazán a kerékpáros közlekedés(b)en gondolkodók „nagy váltását”.
1) Támogatható minden olyan átalakítás, ami a metróra „hord rá” és párhuzamosságokat szüntet meg. (Annál is inkább, mert rendesen meg kell tölteni a 4-es metrót ahhoz, hogy ne bukjunk el 180 milliárdnyi uniós támogatást, ez vállalás volt.) Látva a szép, tágas, akadálymentes aluljárókat, és a megannyi ráhordó budai hegyi járatot, majd új morfondírozás indulhat a biciklik ráengedéséről egyes járatokra. (NEM letúrva a hagyományos utasokat, NEM jogként kezelve a lehetőséget. Legyen egyértelmű azoknak, akik e mondatok olvastán máris olajos kisestélyiket, leszorított kismamákat és az eltorlaszolt nyugdíjasokat látnak a buszokon lelki szemeik előtt. Ráadásul már beszéltünk is erről.)
2) Az egyeztetés és véleménykikérés eléggé megkésett – ezt mondta a NOL-nak Nemes Gábor közlekedés-szakszervezeti vezető is –, bizony jó régóta tudni, hogy 2014 tavaszán lesz 4-es metró.
3) Ennek fényében már most, de legkésőbb a metróátadás utáni naptól meg kell kezdeni az 1-es villamos dél-budai átvezetésével kapcsolatos hasonló konzultációt, hisz annak a projektnek is tudni a hivatalos – és a szakmai berkekben is vállalt átadási időpontját. Ha hagyjuk az embereket hosszabb ideig kalkulálni, jobban rájöhetnek, hogy igen, érdemes bérletet venni vagy érdemes azzal számolni, hogy adott városrészeken talán biciklivel is lehetséges eljutni A-ból B-be.
4) Régóta fantáziálok magam is, és sokakkal átbeszéltem – olvastam is róla, csak nem emlékszem, hol, nem tegnap volt –, de még a 4-es metró létrejötte sem tette teljesen értelmetlenné a Déli pályaudvari metróvégállomás már létező síneken való kivitelét Kelenföldre, amivel az Alkotás utca, Budaörsi út forgalma valamennyivel csökkenhetne (nem lenne forgalomcsillapított autópálya a város közepén), megfelelő kapacitású kelenföldi parkoló esetén.