Lord Rothermere-nek készült Trianon-albumot is árvereznek

Színek, realizmus, meglepetések címmel nyílt a tavaszi aukciót megelőző kiállítás a Kieselbach Galériában. Megszokhattuk már a vásárlással egybekötött tárlatokon a különlegességeket, így a címben szereplő meglepetések kiváltképp felcsigázzák az érdeklődőt. A bevezetőben egyet nevesítenék, az 1929-ben, Jaschik Álmos keze nyomán, egyetlen példányban készült, lenyűgöző ­Trianon-albumot.

2021. 04. 19. 6:18
null
Kieselbach kiállításmegnyitó. 20210415 Budapest Fotó Bach Máté Magyar Nemzet Fotó: BACHPEKARYMATE
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Munkácsytól a jelenkorig vonultatunk fel alkotásokat, mint mindig – fogalmazott a megnyitón Kieselbach Tamás galériatulajdonos, aki hamarjában ki is emelte az egyik meglepetést, Keresztes Zsófia szobrait. – A művésznő képviseli jövő évben Magyarországot a velencei biennálén – árulta el a művészettörténész, galerista, majd felhívta a figyelmet az Acb Galéria háromtermes, új korszakot nyitó kiállításfüzérére.

– Három textilművész hölgy alkotásait mutatjuk be – vette át a szót Pados Gábor, az Acb Galéria alapító tulajdonosa. – Két közelmúltban eltávozott alkotóét, Szilvitzky Margitét és Hübner Arankáét, valamint a hetvenes évektől Svájcban élő, Kuchta Kláráét. Pados Gábortól megtudhattuk, hogy nemzetközi reneszánszát éli a textilművészet és rengeteg elmaradást kell pótolniuk a világ nagy múzeumainak, két évvel például ezelőtt a New York-i Metropolitan Múzeum megvásárolta Keserü Ilona 1969-es falikárpitját. Molnos Péter művészettörténész újabb különlegességet említett, Munkácsy Mihály Vázlat a Tépéscsinálókhoz című 1871-es munkáját. Ekkoriban kezdődött a mester nemzetközi elismerést hozó korszaka. A mű tulajdonosa Majovszky Pál volt, aki a vallás és közoktatásügyi minisztérium művészeti ügyekért felelős tisztviselőjeként, az 1900-as évek első évtizedében komolyan hatott kora szobrászatára és festészetére.

– Visszavonulása után a Magyar Művészet című folyóiratot szerkesztette

– magyarázta Molnos Péter, kiemelve, hogy kitörölhetetlen nyomot hagyott a magyar művészettörténetben, mivel 1934-ben a Szépművészeti Múzeumnak ajándékozta csaknem kétszáz darabos rajzgyűjteményét, olyan alkotók munkáival, mint Cézanne, Van Gogh, Renoir, vagy a teljes magyar impresszionista kör művészei.

A művészettörténész szerint ebben a kollekcióban szerepelt Munkácsy Tépéscsinálók főalakjához készített tanulmánya, hisz Majovszky Pál szándékosan tanulmányokat gyűjtött, neki a kész művek nem számítottak érdekesnek. A vázlatokon túl Jaschik Álmos Trianon-albuma is érdemes a figyelmünkre.

– Nem csupán a történelem sűrűsödik itt egy tárgyba, hanem a korszak művészete, méghozzá a legmagasabb színvonalon. A könyv külföldön vészelte át az elmúlt kilencven évet, itthon nem maradt volna meg – jegyezte meg Molnos Péter. – A közelmúltban került haza, és most alakult úgy a helyzet, hogy elérhetővé vált közgyűjtemény vagy magángyűjtő számára. Mivel rendkívül gazdag sajtója volt, története pontosan dokumentálható.

A díszkötetet Lord Rothermere-nak küldték ajándékba a revízió támogatásáért cserébe Fotó: Bach Máté

Az 1920-as évek elején a teljesen elszigetelt Magyarország próbált szövetségeseket találni, tudatosítva a nemzetközi közvéleménnyel, hogy a trianoni békediktátum csupán időleges békét hoz, ráadásul hazánkkal igazságtalanul bánt el a szerződés. Az első, aki mellénk állt, Lord Rothermere volt, Nagy-Britannia harmadik leggazdagabb embere, legnagyobb sajtómágnása. Ő saját újságjában, a Daily Mailben hosszú cikket írt Magyarország helye a nap alatt címmel, és ebben a 1927-es, korszakos jelentőségű publikációjában kifejtette: a jövőbeni békének vet gátat az a hatalmas igazságtalanság, amit Magyarországra rákényszerítettek.

Rothermere egyik napról a másikra sztárrá vált itthon. Az Országgyűlés teljes egyetértésben, törvényerőre emelve mondott neki köszönetet. És miután tárgyiasítani kívánták e köszönetet, megszületett a díszkötet.

Filmhíradó: Lord Rothermere hazánkba érkezett a Felvidék visszacsatolásának ünneplésére

– A korszak legismertebb és legjelesebb iparművészét, Jaschik Álmost kérték fel a megalkotására – mutatott rá Molnos Péter, mielőtt részletesen szólt a lenyűgöző műgonddal alkotott kötetről.

Történelmi magyar címereket, történelmünk kiemelkedő szereplőit, az elcsatolt országrészek legjellemzőbb épületeit rajzolta meg a művész, virágmotívumokkal övezve.

 

A korszak legismertebb és legjelesebb iparművészét, Jaschik Álmost kérték fel a megalkotására Fotó: Bach Máté

A külső tábla díszkötése piros szattyánbőrből készült, angyalos-szentkoronás magyar címerrel, népies motívumokból táplálkozó életfa-dekorációval. Az üvegkoporsót idéző ébenfa kazettából kihúzható fiókkal emelhető ki a kódex.

Virágmotívumokkal övezte a művész a magyarság legsajátosabb kulturális elemeit Fotó: Bach Máté

Az aranyozott kereten a Himnusz néhány sora fut körbe. A kódexet kihúzva, a doboz alját antilopbőrre festve Nagy-Magyarország és a csonka ország díszíti.

Az 1929-es átadástól a család, az örökösök rendkívül nagy becsben tartották, ezért maradhatott fent tökéletes állapotban.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.