Gyökerek és emlékek

2005. 12. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jordi Savall alapvetően felkavarja az állóvizet, pedig nem tesz egyebet, mint hatalmas tudással, rengeteg kutatással a háta mögött felfedezteti a XXI. század emberével azt a rég elfeledett középkori zenei közeget, amelyből tulajdonképpen kinőtt a mai, mindenki által ismert zenei nyelv. Mégis, egész másképp nyúl ezekhez a dallamokhoz, mint azt a bejáratott zenei tanulmányok után egy koncertlátogató várná. Kinyitja a szemeket és a füleket, menetközben magyaráz is, tulajdonképpen élő zenetörténet-óra, zenés időutazás, amire elviszi a hallgatóságot, olyan, mint egy ételkóstoló, ahol a legjobb falatokat ízlelheti meg az ember, hogy aztán később örökké vágyódjon ízük után. Egy-egy pár perces dallamcsoport mögött akár hosszú évek, évtizedek munkája feszül, hiszen a zenei írásbeliség kezdetén járunk, a nehezen értelmezhető jeleket, „kottákat” kell megszólaltatható formába önteni, hangszereket kell hozzá választani, meg kell komponálni a hangszerelést, a kíséretet, a hangvételt. Mindezt úgy, hogy korhű maradjon, minden apró részlet stimmeljen, s mégis mutatós legyen, mai fülünknek is befogadható – sokkal nehezebb, mint egy új művet írni.
– Ahhoz, amit mi csinálunk, amikor különböző korokból származó darabokat keltünk életre, rengeteg kreativitás szükséges. Ebben a zenében hatalmas szerep jut az improvizációnak és a díszítésnek. A zene soha nincs készen! – vallja Savall.
A legendás viola da gamba játékos ezúttal középkori spanyol, mór–arab és szefárd dallamokat hozott Budapestre. Már a műsor szerkesztése is döbbenetesen hatásos, csak a ráadásnál jeleníti meg direkt módon és csak akkor utal rá, mégis az első perctől kezdve arról szól a koncert, hány ezer szállal kapcsolódik egymáshoz ez a három kultúra, a szefárdi zsidó, a mozlim és a keresztény. Elképesztő, ahogy vibrál a levegő, mindenki pontosan tudja, mikor mi történik a zenében. Tökéletes az összhang a muzsikusok között. Bár a háttérből Savall irányít, mindig az diktálja a tempót, akié éppen a szólószerep. Savall felesége, Montserrat Figueras, a Hespérion XXI énekese, ennek ellenére hárfás lánya, Arianna Savall, és a cimbalom ősén, a pengetős psalteriumon játszó Begona Olavide is énekel, egy-egy dalt kísérve saját magát, igen remekül.
Montserrat Figueras neve már magában is egy kisebb dallam, vékony, filigrán alkata, légies, nőies mozdulatai tökéletesen tükrözik énekesi karakterét. Mentes a túlzásoktól, nem akarja főszereplővé előléptetni magát, nem teátrális, ugyanakkor jelzésértékű mozdulataival nyomatékossá, kézzelfoghatóvá teszi a szöveg értelmét, és egy-egy lépéssel kissé kibillenti a monoton, álló együttes látványát. Észrevétlenül érdekesebbé varázsolja a légkört. Ebben az együttesben mindenki tartogat valamiféle meglepetést. Savall játékáról beszélni szinte lehetetlen, annyira tökéletes. Három eredeti, több száz éves hangszeréből végtelen számú hangszínt és karaktert varázsol, hihetetlen muzikalitással. Pedro Estevan, a dobos kreatív technikákkal változatos hangzásokat húz elő a ritmushangszerekből, amellyel a sikálástól a súroláson és a dörzsölésen át egészen a pergő ütésekig mindenféle karaktert meg tud jeleníteni. Dimitri Psonis a santur, a mór–arab dallamokhoz használt kalapács-cimbalom a temperált hangoláshoz szokott füleknek idegen hangsorával lepi meg a közönséget, Driss el Maloumi pedig virtuóz, pergő lantjátékával ragadja magához a figyelmet. Őket hallgatva megváltozik a szemléletünk az egész középkorról, eltűnik a sötét jelző, és megjelenik egy emberi, színekkel, érzelmekkel teli, valóságos világ.
(Jordi Savall és a Hespérion XXI: Gyökerek és emlékek, Művészetek Palotája, december 6., 19.30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.