Besúgók és besúgottak kultrendezők társaságában

A magyar besúgófilm mellett egy zombimozi, John Hillcoat kultrendező új filmje, a török-olasz Özpetek legújabb darabja vonz a moziba.

kgy
2012. 09. 13. 17:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fékezhetetlen

John Hillcoatot 2005-ös rendezői áttörése, Az ajánlat óta hatalmas kultusz övezi, s bár Az úttal néhányaknak megrendült a bizalma az ausztrál filmkészítőben, ő most visszatért tettestársához, Nick Cave-hez, és egyszeriben mintha minden meg is oldott volna. Az ajánlat balladai hangulata egyértelműen az elsősorban zenészként jegyzett polihisztor érdeme volt, aki forgatókönyvével és zenéjével más magasságokba emelte a filmet. Cave ezúttal Matt Bondurantot adaptálta vászonra, a főszerepekre pedig olyan neveket sikerült megnyerni, mint Tom Hardy, Shia LaBeouf, Guy Pearce és Gary Oldman. Bár az alkotás végül Cannes-ból üres kézzel távozott, ez senkit ne tévesszen meg, a díjtalanság mit sem von le az alkotás érdemeiből.

A történet a nagy gazdasági világválság idején játszódik, és három szeszcsempész fivérről szól, akik korrupt bűnüldözőkkel hadakoznak – s teszik mindezt meglehetősen brutális módon. Hillcoat új filmjében erőszakosságban ezúttal sincs hiány, s egy falatka humort is fellelhetünk a véres jelenetek között.


Titokzatos társulat


Ferzan Özpetek immár tizenöt éve meghatározó tagja a nemzetközi szerzői filmes közösségnek. Első nagyjátékfilmje, a Törökfürdő itthon is hatalmas népszerűségnek örvend, s beszédes adat, hogy a török-olasz rendező valamennyi alkotása megfordult a hazai mozikban – ami nagy szó, tekintve, hogy 2-3 évente stabilan rendez a direktor egy-egy új filmet. A Titokzatos társulat úgy tartalmazza Özpetek szerzőiségét, hogy közben azért egy munkásságától kissé idegenebb darab benyomását kelti. Ugyanakkor magas színvonalú, szórakoztató mozi a Titokzatos társulat, amelynek pályakezdő színész főszereplője új albérletbe költözik, amelyről kiderül, hogy szellemjárta ház. A szellemekről megtudjuk, hogy ők is színészek voltak, akik elsősorban elrendezetlen e világi ügyük miatt kísértenek a házban, főhősünk pedig az első ijedség után nemcsak szóba elegyedik velük, de össze is barátkozik a tehetséges művészekkel. Özpetek filmje a furcsa tartalom ellenére nem misztikus thriller, a fantasztikus alaphelyzet viszont jól felrázza a rendező jól megszokott szerzőiségét.


Drága besúgott barátaim


Nem, nem A mások élete című német film magyar mutációja ez az ügynökfilm: de nem ezért marad bennünk hiányérzet a vége felirat után (részletes kritikánk itt olvasható). Az elsőfilmes gyerekbetegségek – elsősorban a felesleges jelenetek erőltetésére gondolunk – mellett egyfajta túlzott óvatosság is okolható mindezért. Több feszültséget, több érzelmi szikrát is elbírt volna a történet a lecsúszott íróról, akiről kiderül, hogy a barátairól írt jelentéseket. Cserhalmi Sára, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végzett rendező első játékfilmje a már említett hibákkal, a színészekben rejlő lehetőségek (Cserhalmi György – interjú a színművésszel itt – mellett Derzsi János, Benedek Miklós, Csuja Imre, Mácsai Pál) nem maradéktalan kihasználásával együtt is érdemes a figyelemre: anélkül képes ugyanis a mai állapotok, a lecsúszott és megtépázott értelmiségi figurák elégikus, helyenként megmosolyogtató magándrámáinak a felvillantásával megidézni a nyomasztó múltat, hogy erőltetett flashbackekkel terhelné a történetet. Ráadásul nem ítélkezik, helyette viszont kérdések garmadáját piszkálhatja elő az erre fogékony nézőből. És ami még inkább öröm: Cserhalmi Györgyöt látni a vásznon.

A kaptár – Megtorlás

Megnyugtató tudni, hogy minden emberi törekvés ellenére a zombik újra és újra visszatérnek, s mindig újabb emberéleteket követelnek. Utóbbi pedig azért jó érzés, mert hiába fogy az emberiség létszáma, utánpótlás mindig akad. A kaptár éppen tíz éve költözött át a vászonra. Addig számítógépes játékként hódított, s a gyártó Sony stúdió tulajdonképpen reklámnak szánta az alkotást. Milla Jovovich azonban olyan lelkesen és hatékonyan menekült az életéért, hogy a világszerte elért 100 millió dollár feletti eredmény folytatásra sarkallta az alkotókat. Pontosabban folytatásokra, mert a Megtorlás már az ötödik epizód a Resident Evil szériában. Valamennyinél sikerült gátat szabni a költségvetésnek, így a franchise nagyjából stabil kasszasikereket eredményezett ez idáig (Sőt a negyedik rész Túlvilág volt a legnagyobb anyagi siker mostanáig). A mostani epizódban a zombik már leigázták az emberiséget, az emberek pedig kis csoportokban rendezkednek be a túlélésre. A lényeg viszont ismét ugyanaz: túlerőben lévő zombik harcolnak az emberek ellen.


A korábbi hetek csinos mozibemutatóiért katt ide hamar!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.