Ha azt mondjuk, lovi, akkor lehet, hogy hamarabb jut eszünkbe Vállfás Gyuszi a Sose halunk meg című filmből, mint Széchenyi István neve. Ha azonban a kissé emelkedettebb lovassport kifejezés kúszik a szánkra, máris könnyebben idéződik fel a „legnagyobb magyar” alakja. A gróf első ízben 1818-ban írt a lóversenyről, és jelentős szerepet játszott abban, hogy a mai ügetőt már megelőlegező sportrendezvényre került sor Magyarországon. Széchenyi ugyanis tíz aranyforintban fogadott Schaffer Jakab főhadnaggyal, hogy az nem ér be kocsijával Soroksár első házától a pesti sorompóig.
A következő mérföldkövet egy meglehetősen céltudatos nevet viselő szervezet megalapítása jelöli ki: 1877-ben jött létre A Lótenyésztés Emelésére Alakult Részvénytársaság. A „cég” nem volt rest elérni, hogy a Városliget szélesebb utcáin kocsiversenyeket lehessen tartani. Az első Magyar Ügetőderbyt 1884-ben rendezték: négyéves lovak háromezer méteres távon versenyeztek egészen 1892-ig. Közel másfél évtizedes kihagyás után, 1906-ban már az Erzsébet királyné úti pályán rendezték meg a versenyt, a korábbival azonos szabályokkal. Ezután ismét hosszú szünet következett, többek között a világháború miatt is. 1924-ben, bécsi mintára újra megrendezték a derbit, de a következő évben ismét kényszerű szünet következett, majd 1930-ban háromezer-kétszáz méterre nőtt a pálya hossza az addigi 3000-ről.
Lóversenypálya az Albertirsai úton (ma Kincsem Park)
Forrás: Fortepan
1933-ban először fogadta be a derbit a Kerepesi úti új ügetőpálya, amelyet megnyitásakor Európa legmodernebb és legszebb pályájának tartottak. Ma egy hatalmas pláza terpeszkedik a helyén. A második világháború miatt csak 1945-ben maradt el a verseny, ezt követően azonban minden év kiemelkedő eseménye volt az Ügetőderby. 1950-ben kétezer-hatszáz méterre módosult megteendő táv, és már csak a hároméves lovak indulhattak a derbin; ugyanebben az évben a szocializmus névadási fantáziáját dicsérő Lósport Vállalat is megszületett.
Később, az új gazdasági mechanizmus eredményeként a lótenyésztő állami gazdaságok és a futtató vállalat közösen működtette tovább az Ügetőt. A verseny távja még kétszer változott. 1990-ben ötszáz, 2004-ben – a Kincsem Parkba költözéskor – további kétszáz méterrel módosult a rajt és a cél közötti távolság.