Az alkotó, aki a köztestület Színház- és Előadó-művészeti Tagozatának vezetője is volt, az elmúlt hónapok történéseivel, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) megosztó tevékenységével indokolta döntését a távirati irodának. Szakonyi Károly a kilépési szándékát már jelezte az MMA vezetésének. Az író szerint egy művészeti akadémiának a teljes magyarság művészetét kellene képviselnie. Hangsúlyozta, csak a művészi teljesítmény számíthat, és a testület tagjait nem lenne szabad politikai alapon megválogatni.
Szakonyi Károly úgy véli: az akadémia inkább megosztotta a művészeti életet, semmint oldotta volna a feszültségeket. Döntéséhez az is hozzájárult, hogy nem sikerült rendezni az MMA és a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia viszonyát, nem jött létre semmilyen együttműködés, párbeszéd. Rámutatott arra, hogy az MMA tagságában rendkívül sok tehetséges ember, jelentős művész található, a színházművészeti tagozatban is jeles művészek kaptak helyet.
Az író a 168 Óra című hetilapban bírálta az MMA-t: „Én olyan akadémiai testületben érezném jól magam, amelynek Konrád György, Spiró György, Törőcsik Mari, illetve bármely korszakos tehetségű hazai alkotó tagja lehet. Számomra elviselhetetlen a Fekete György megnyilvánulásai által már-már végletesen kiéleződött szembenállás. Kezdem elveszíteni a maradék illúziómat is, hogy jobb irányba fordulhatnak a dolgok. Álmatlan éjszakáim vannak a kialakult helyzet miatt.” Szerinte még soha nem voltak ennyire rossz viszonyban egymással a művészeti élet szereplői. „A Kádár-rendszerben még hasonlóra sem volt példa.”
Az elmúlt hetekben Fehér László és Bukta Imre festőművész, Nagy József és Novák Ferenc koreográfus, Ekler Dezső építész, Korniss Péter fotográfus, Tompa Gábor rendező, Cserhalmi György színművész, Rost Andrea operaénekes és Kaján Tibor karikaturista lépett ki a Magyar Művészeti Akadémiából.