Dunyhakimonó és panelfíling: véget ért a Gombold újra!

A tikkasztó hőség és a kéthetes csúszás ellenére is rengetegen voltak kíváncsiak a Gombold újra! idei pályázatának a döntőjére. Paplanszoknyák és elegáns-merész busókosztümök vitték el a nagydíjakat. Riport és képgaléria.

Son
2013. 06. 23. 18:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Central European Fashion Days a Design Terminál által életre hívott régiós kezdeményezés, amely nem csupán a Gombold újra! Közép-Európa pályázatot foglalta magába, de a visegrádi országok tervezői is meghívást kaptak. Az árvízi helyzetre való tekintettel két héttel ugyan csúszott a nagy gála, de június 8-án az eredeti tervek szerint nemzetközi buyerekkel (hivatásos vásárló) találkozhattak a dizájnerek.

– Eleve olyan buyereket hívtunk meg, akik nyitottak arra, hogy globális szinten még kezdő márkákat beemeljenek a kínálatukba. Német, olasz, angol és osztrák szakemberek érkeztek erre az eseményre. Kifejezetten pozitívan értékelték a munkákat, kivitelezésben, anyaghasználatban sokkal jobb minőségűek a ruhák, mint gondolták, szerintük mind megfelel a nyugati sztenderdeknek. A tervezők is nagyon elégedettek voltak, sok tanácsot kaptak, hogyan küszöböljék ki az apró hibákat annak érdekében, hogy tényleg  megállják a helyüket a nyugati piacon. A jövőben is szervezünk ilyen típusú vásárokat, hiszen az az egyik fontos küldetése a Design Terminálnak, hogy elősegítsük a kapcsolatépítést és a széles körű piacra lépést – nyilatkozta Ács Zoltán kreatív igazgató a Kultúrgrundnak. 

A NUBU díjnyertes kollekciója a magyar busójárás hagyományát végtelen eleganciával

Fotó: Nagy Béla



A szombat délelőtti konferencián részt vett Jarrad Clark, az IMG Models Worldwide igazgatója is, aki szintén nagyon jó véleménnyel volt a most először megrendezett Central European Fashion Daysről. Clark szerint divat szempontjából nagy potenciál van ebben a régióban, szerinte ez a fajta összefogás az egyik legjárhatóbb út arra, hogy a nemzetközi piac számára felkeltsék a figyelmet ezek az országok.

Kapszulakollekcióval mutatkozhattak be a pályázaton már régebben indult tervezők, mint például a Bálint Sára Knit/Wear, az Iner, a Komod, Söptei Eszter, a The Four vagy a Zako. Ígéretes tervezők mind: bevállalósak, játékosak, de közben harmonikusak.Tizenhárom cseh, lengyel, magyar és szlovák alkotó 2013/14-es őszi-téli kollekcióját is láthatta  a közönség. Minden elfogulatlanság ellenére a magyarok – Anh Tuan,Tomcsányi Dóri, Konsánszky Dóra, Nubu, Anda és az Artista csapata – most is bebizonyították, hogy nemzetközi szinten is kiemelkedőek. Bár a cseh, lengyel és szlovák tervezők merészebben játsszanak az anyagokkal, formákkal, a színekkel, mégis van bennük valami bugyutaság. Talán nincs is igazán szoros értelemben vett közös nyelvünk?

A Gombold újra! Közép-Európa döntőjébe végül tizenegy kezdő tervező, és két, már a szakmában is nevet szerzett tervező került be. Az idei döntő zsűrijének tagjai Eilidh MacAskill, a brit InStyle magazin főszerkesztője, Kopek Gábor, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem rektora, Sebestyén Márta világhírű magyar népdalénekes, Magdalena Christofi, a lengyel Moda Forte igazgatója, Luu Anh Tuan vietnámi származású magyar, Jakub Polanka cseh, Mária Straneková szlovák divattervezők, valamint Szűcs Péter, az InStyle Magyarország főszerkesztője és Zoboki Gábor építész voltak.

Szűcs Péter szerint a Gombold újra! esemény évről évre egyre biztosabb lábakon áll. Így idővel tényleg komoly változások történhetnek a magyar divatiparban. – A magyar divat komoly törést szenvedett a ránk erőltetett uniformizálódásnak köszönhetően. Pedig Budapest rajta volt a világ térképén. Ennek szép bizonyítéka, hogy 1932-ben például Bécs, Milánó, Párizs mellett címlapon említette az egyik akkori jelentős magazin is, mint vezető divatvárost. Most valami újra elindulhat, de el kell hagyni a kelet-európai görcsöt, a frusztrált kisebbségi komplexust. Van mire  büszkének lennünk. Azt viszont el kell fogadni, hogy nem kell Londonnal, Párizzsal versenyre kelni, mert nem is lehet. Magyarország is tud olyat mutatni, amely a magas divatkultúra része lehet.  Úgy érzem viszont, ennek a kezdeményezésnek köszönhetően bármikor elindulhat egy világkarrier. A Gombold újra! ereje abban rejlik, hogy a szervezők már el tudnak hívni olyan véleményvezéreket, befolyásos embereket, akik elindíthatják a nemzetközi úton a tervezőket – mondta el a Kultúrgrundnak az InStyle Magyarország főszerkesztője.

Simonovics Ildikó, a Kiscelli Múzeum divattörténésze és az idei pályázat tervzsűrijének tagja szerint kikerülhetetlen a nemzetközi trendek hatása, mégis érdemes minden tervezőnek megtalálni az egyéni, saját kultúrájából építkező stílusát.

A kiírás szerint az ihletforrásként a közép-európai kultúrkincs volt megadva, a tervezők jó része azonban inkább megmaradt a magyar forrásoknál. Kis Polski, nagyanyáink pihe-puha dunyhái, a retro panel életérzés, a csuhé kosarak, csempeminták, fa építőkockák, pulik és komondorok, vagy épp a Budapest alatt meghúzódó kristálybarlangrendszer – ezek mind-mind kiindulási pontként szolgáltak az idei pályázaton résztvevő alkotóknak. A Wonderground (Hegedűs Dóra, Hársfalvi Réka, és Karácsony Léna) friss és urbánus kollekcióján például a Budapest alatt húzódó, kevesek által ismert kristálybarlangrendszer köszön vissza. A ruhák hordozzák a kristálybarlangok nyugalmát, a város pezsgését – igazi underground viseletek. Tomcsányi Dóra bátor és szellemes kollekcióval indult: a hetvenes évek lakótelepek enteriőrjeit ültette át textilbe. Az alapanyagokat az Ecseri piacon vadászta össze: steppelt nylonpaplanok, faliszőnyegek és az elengedhetetlen filodendronok és fikuszok köszönnek vissza ruháin. Szűcs Péter szerint ezek tényleg a közös, közép-európai emlékezet részei, nagyon érdekes, hogy ez például mit jelenthet egy brazil számára. A Gombold újra! Divat a magyar első, 2011-es győztese, Gyöngyösi Renáta, aki már megalapította saját márkáját, az Inert, a metálmenyecskék után most a pulikkal tarkított ruhákat álmodott meg. Kollekciója sikeres volt, hisz két különdíjjal tért haza.

Eilidh MacAskill, a brit InStyle főszerkesztője kifejezetten lenyűgözték a munkák: ő maga némely kollekciót már most el tudna képzelni a Selfridges üzlet polcain, másokat egy divatfotózáson az InStyle magazinba is beválogatná, sőt akadt olyan is, amelyet még gardróbszekrényében is szívesen látna.

Newcomer (Feltörekvő) öltözék kategóriában Csík Orsolyát választotta a zsűri a legjobbnak dunyhakimonóiért és paplanszoknyáiért. A Newcomer kiegészítő kategóriában Kovács Ágnes lett a legjobb különleges kidolgozású táskáival. Nekik Kiss Miklós grafikus márkájuk új arculatát, Viszlay Márk pedig új kollekciójuk divatfotóit készíti el. Részt vehetnek a csehországi Brno-ban lévő szakvásáron, ráadásul éléves gyakorlatot tölthetnek a Nanushka és az Anh Tuan márkáknál.

Erdei Ildikó Virág, a Masamod tervezője a szecessziós építészet formavilágával kísérletezett. Színeiben, anyagában és formaiságában is merész fejfedők a zsűrit nagyon megragadták, bár a budapesti utcákon biztos nem, talán csak az ascoti derbin láthatjuk őket viszont. Erdei Ildikó Virág azonban elhozta a legjobb kiegészítő kollekciót tervezőnek járó díjat, így a Nemzeti Külgazdasági Hivatal jóvoltából bemutatkozhat a jövő tavaszi Párizsi Divathéten a Zip Zone showroomban, kollekcióját pedig legyártja a Kézmű Nonprofit Kft. A Nubu csapata – Garam Judit, Kovács Adél és Hajdu Anett – ezek mellett nettó egymillió forintért vásárolhat be Európa legfontosabb anyagvásárán, a párizsi Premiere Visionon.

Tíz különdíjat osztottak ki, amelyeket hazai tervezőcsapatok, kreatív alkotóműhelyek, butikok ajánlottak fel az alkotóknak. Több olyan felajánló volt, aki szinte még kezdő pályatársnak számít, ez az összefogás, egymás támogatása igazán példaértékű.

Apró technikai bakik és műsorszerkesztési hibák persze az idei rendezvényen is voltak, és a koncepciót is lehetne még csiszolni, de ezzel a nemzetközi divatipar felé nyitás első, jelentős lépését már megtette a szakma.

A Black BoxConceptStore magyar designer üzlet különdíjasa Kovács Ágnes lett, aki számára féléves árusítást biztosít kiemelt megjelenéssel.

 

A budapesti Brody House egy éves nemzetközi klubtagságot és pop-upstore eseményt kínál a Newcomer kategóriában induló Gyöngyösi Renátának (INER) és Bozsik Szilviának. Az Oldhands döntős tervezők közül Tomcsányi Dórának és Nagy Adriennek (Rienne Creations).

A Memories of Hungary Bozsik Szilviát és Gyöngyösi Renátát (INER) jutalmazta, akiknek fél éven át alkalmuk lesz márkájukkal üzletekben megjelenni.

Az OurstyleBoutique exkluzív termékfotózást és a fél éves árusítási lehetőséget nyújt online és pop-up üzleteiben Demeter Lillának.

A wonderLAB kreatív alkotóműhely és bolt 6 hónapos tagságot ajánl, mely tervezői áron értékesítést, kiemelt kirakatot, marketing támogatást, márkaképviseletet, építőesteken való részvételt is tartalmaz. A különdíjjal a Newcomer kategóriában induló Veszprémi Gabriellát és Jani Zsuzsannát jutalmazzák.

A BP Clothing-gal lehetősége nyílik közös kollekciót alkotni és piacra lépni a Wonderground-nak.

A JeSuisBelle különdíjasa Veszprémi Gabriella, akivel közös kiegészítőkollekciót hoznak létre. A kollekció gyártását és árusítását a JeSuisBelle garantálja, emellett kiemelt megjelenést kap a showroomban.

A Lucia Divatakadémia Couture-kurzusában vehet részt és ismerkedhet meg az egyedi kézműves technikákkal Pusztai Judit.

Közös kollekciót alkot a Mono-val Szűcs Ágnes, melynek gyártását és árusítását a MonoFashion garantálja.

A WAMP design vásár egy olyan rendszeresen jelentkező társas esemény, amely kiemelkedő magyar designereket, művészeket, neves galériákat tár a nagyközönség elé, hetente változó tematikával. Egy éven át standot biztosít Pusztai Judit számára, valamint bemutatja a „hónap designere” programban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.