Nem teljesen kiszámíthatatlan, mikor olvasunk végig egy újságcikket, s ha végig is jutunk egy íráson, annak mondanivalója hogyan szűrődik le bennünk, esetenként azt miként interpretáljuk. Ez függhet az adott cikk tartalmától, stílusától, függhet attól, mennyire szeretünk olvasni. Nyilván különbség van egy könyvfaló, napi újságolvasó ember és aközött, aki alkalmanként kattintgat ide-oda az interneten. Persze az sem mindegy, hányadán állunk a szövegértéssel. „Vannak olvasási stratégiák, de a szövegértés hatékonyságát az olvasó motivációja, a szociokulturális és nyelvi környezete is befolyásolja” – derül ki a Hogyan olvas(s)unk? című, szülőknek, pedagógusoknak szánt kézikönyvből.
Tamás Gáspár Miklós a május 31-i Élet és Irodalomban külön jegyzetet szentelt a Magyar Nemzet cannes-i tudósításának, amely ezzel a címmel jelent meg: Pornográfia nyert Cannes-ban. A cikk leadje hangsúlyozta: „ a tunéziai származású Abdellatif Kechiche francia darabja két lány szerelméről szól, meglehetősen explicit grafikai ábrázolású erotikus jelenetekkel tarkítva.” A tudósítás ekként részletezte a díjnyertes alkotást: „A háromórás mozit nem elsősorban leplezetlen képi megformálásáért dicsérik egyöntetűen a kritikusok, hanem azért a természetességért és valóságosságért, ahogy a rendező a két nő közötti szerelmet bemutatja.”
A neves filozófus mindebből a következőt szűrte le: „Két nő közötti vágy és szerelem ábrázolása a Magyar Nemzet szerkesztői szerint: pornográfia. Nem nagy dolog: a magyar jobboldal izzó gyűlöletének és homofóbiájának szokványos kifejeződése.” A filozófusi végkövetkeztetés: a Magyar Nemzet a mozival nem törődik, kvázi rutinból homofób, TGM meg ettől undorodik, s bár értelmes volna, lehetetlen a párbeszéd a jobboldallal.
Elgondolkodtató, hogy TGM szerint a Magyar Nemzet nem törődik a mozival. Ennek az állításnak némileg ellentmond már az a tény is, hogy tudósítót küldött Cannes-ba. Ha a lap rendszeres olvasója volna – ezúton ajánlom TGM-nek, fizessen elő –, tudhatná, az újság nemcsak az aktuális filmpremierekről közöl kritikát. Nézzük, mi volt a héten: a Magyar Nemzet kedden riportban számolt be a „híresen jobboldali” rendező, Mundruczó Kornél új filmjének forgatásáról, csütörtökön interjút közölt Marion Laine rendezővel, a Nyitott szívek alkotójával, filmjének elemzése mellett további kritika jelent meg Varga Ágota dokumentumfilmjéről, A tartótisztről is. Ma, szombaton interjú jelent meg Csősz Lászlóval, a Holokauszt Emlékközpont történészével annak kapcsán, hogy Együtt az ellenséggel címmel Amerikában játékfilm készült arról, a magyar zsidó cionista fiatalok miképpen mentettek embereket Magyarország német megszállása idején.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!