Faluvége: időutazás Kárpátalján

Bartók, Kodály, Ady Endre után a fotós Pilló Ákos is felfedezte Kárpátalja legnagyobb magyar többségű települését.

thy
2014. 11. 22. 10:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pedig kicsin múlott, hogy Pilló Ákos nem lépett át ebbe a másik, egyszerre ismerős, ugyanakkor olyasféle időtlenséget hordozó kárpátaljai világba, melynek létezéséről az általa készített fotók tanúskodnak. Főiskolásként egy ház udvarán bérelt egy különálló lakrészt, míg a házban lányok laktak.

Első este fel is kereste őket egy üveg pezsgővel, ám a gyors ismeretség meglehetősen rövidnek is bizonyult, miután a lányok másnap eltűntek némi ingóságot is magukkal cipelve. Így amikor újabb lakók érkeztek – történetesen ismét lányok –, Ákos már korántsem fordult feléjük az előző esetben még annyira töretlen ősbizalommal.

Szerencsére ez esetben a lányok voltak kezdeményezőbbek, Pilló Ákos pedig nemcsak új szomszédait, de jövendőbeli feleségét is megismerhette, aki a már említett Nagydobronyból érkezett Magyarországra tanulni.

Az újdonsült férj olyannyira megszerette a települést, hogy ma már kétlaki életet él. Nagydobrony nemcsak azért érdemel figyelmet, mert színmagyar település, hanem olyan jellegzetes népszokások és népviselet található itt, ami régtől fogva felkeltette a magyar népi kultúra kutatóinak figyelmét.

Elég csak megemlíteni azt, hogy gyűjtött itt Bartók Béla és Kodály Zoltán is, sőt mi több 1901-ben itt nyaralt Ady Endre, aki költeményében is megörökítette a települést.

Pilló Ákos is többször tért már ide vissza munkáival. Készített két dokumentumfilmet a helyi hagyományokról, majd időközben új szenvedélyt talált magában a fotózásban, és 2010 óta folyamatosan készíti képeit. Az ellesett, apró pillanatok, a nagydobronyi élet jellegzetes – és nem mellesleg számára is fontos – momentumait örökíti meg.

A halászat, a vadászat például mára már a filmes-fotós számára is természetes részévé vált az ő nagydobronyi életének is, ez a téma is visszatérő elem a munkái között. A Mai Manó Házban látható kiállításon a szoba egyik felében fekete-fehér, jellemzően téli témájú képek néznek farkasszemet a kimondottan színes fotókkal, amiken a garázsajtó rikító kékje vagy éppen egy műanyag lavór narancssárgája vonzza magára a tekintetet.

De abban mindkét típusú kép közös, hogy áthatja őket valami tapintatos érzékenység és elfogódottság, amivel Pilló Ákos a szó szerinti faluvége világát, a gyerekarcokat, a mező végtelenébe feloldó civilizáció diribdarabjait és a metaforikus világ pereme élményből fakadó élményt megragadja az abban közösen osztozó emberi és állati lakóit ennek az egyszerre szép és szegény vidéknek.

(Pilló Ákos: Faluvége. Mai Manó Galéria. Megtekinthető december 7-éig.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.