Dee Dee Bridgewater: Bezárkózás helyett segíteni kell

A legendás New York-i énekesnő, Dee Dee Bridgewater nyilatkozott a Magyar Nemzetnek.

Vig György
2015. 06. 23. 7:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dee Dee Bridgewater nemcsak korunk egyik legcsodálatosabb dzsesszénekese, aki a hetvenes évek óta olyan dzsesszóriásokkal dolgozott együtt, mint Sonny Rollins, Dizzy Gillespie, Dexter Gordon, Max Roach, Herbie Hancock és még hosszan sorolhatnánk, de az is elmondható róla, hogy az előadó-művészet más területein is rendkívüli talentummal áldották meg. Ezt bizonyítja, hogy a musical fővárosában, a New York-i Broadwayn a legjobb női előadónak járó Tony-díjjal jutalmazták a The Wiz című musicalben nyújtott teljesítményét. Az énekes-színésznő a hetvenes évek Harlemének világába helyezett Óz történetet átdolgozó musicalben a jó boszorkányt alakította, zeneileg a soul és a funk elemeire épül.

A musical műfaj másik fellegvárában, Londonban pedig a Tony angol megfelelőjét, a Laurence Olivier-díjat kapta meg. A West Enden a Lady Day című musicalben érdemelte ki a legjobb színésznő díját. A zenés darab Billie Holiday, a világ első dzsesszénekesnőjének életét dolgozza fel, aki hangjában és előadói stílusában a blues őserejét és a dzsessz szofisztikáltságát egyesítette.

Dee Dee Bridgewater, aki számtalan Grammy-díj-jelölést és eddig három Grammy-díjat tudhat magáénak, negyven éve járja a világ pódiumait és ajándékozza meg közönségét a tökéletes technikával és a hihetetlenül személyes előadói stílussal megszólaló élő muzsika semmivel sem felcserélhető élményével. Életrajza szerint előbb tanult meg énekelni, mint járni, mivel édesanyja Ella Fitzgerald legjobb lemezeit hallgatta otthon. Ez a zenei világ mély hatást gyakorolt a művész zenei pályafutására. A legmeggyőzőbb bizonyíték erre 1997-ben kiadott Dear Ella című lemeze. Az előző évben elhunyt példakép emlékére elkészített album színvonalát kétszeres Grammy-díjjal ismerték el.

A művésznő koncertjein és lemezfelvételein a világ legkiválóbb dzsesszelőadóival dolgozik. Idei világ körüli turnéján a kiváló New Orleans Jazz Orchestrával készített albuma, a Dee Dee’s Feathers – Dee Dee tollai – anyagát hallhatják a dzsesszrajongók. Magyarországon július 17-én este kilenckor a veszprémi Szentháromság téren lép a közönség elé.

Az európai turnéra készülő énekesnőt még Los Angelesben sikerült elérnünk. Elmondta, hogy nem ismeretlen számára Magyarország, hiszen legalább négy alkalommal játszott nálunk. Kíváncsian várja a veszprémi koncertet, mivel eddig csak Budapesten lépett fel. Ezért nem is keveri össze fővárosunkat Bukaresttel, de azon kívül, hogy kiválóan érezte magát nálunk, leginkább csak a gulyásra emlékszik.

Az énekesnő egyébként a világhírű big band, a New Orleans Jazz Orchestra tiszteletbeli elnöke. A lemez anyagát idén márciusban New Orleansban, a város történelmének legnagyobb katasztrófája, a Katrina hurrikán okozta tragédia tizedik évfordulóján adták elő. A koncertet mennybe menesztő kritika szerint ez a műsor több mint egy kiváló zenei projekt, mivel az „újjászületést, a gyógyító erőt és a szeretetet fogalmazza meg a dzsessz nyelvén”.

Ami New Orleanst illeti, Dee Dee Bridgewater elmesélte, hogy a városban, kivált a francia negyedben újra rengeteg dzsesszklub működik. A tíz éve romba dőlt „Big Easy” mára gyakorlatilag feltámadt, új életre kelt, tökéletesen kiheverte a Katrina hurrikán okozta özönvizet. Arra különösen büszke, hogy New Orleans minden eddiginél gazdagabb zenei és kulturális élettel rendelkezik. – Ez a város bebizonyította, hogy rengeteg erő, életenergia feszül benne, óriási a lelke, amit egy irtózatos természeti csapás sem tud megsemmisíteni – fogalmazott a művész.

Visszatérve a lemezre, az énekesnő elmesélte, hogy élete legkülönösebb napjait élte át az anyag felvétele során. Irvin Mayfield, a New Orleans Jazz Orchestra vezetője és a big band zenészei társaságában három napon át zenéltek és nevettek. Ma is úgy érzi, áldás volt ezen a munkán, ami a lemez hangulatán is jól érezhető és élőben még erősebben hat.

– Irvin és zenészei megkereszteltek engem a Mississippi vizével és megmutatták New Orleans valódi gyökereit. Ez a lemez az élet ünnepe.A Dee Dee’s Feathers számai azt a hihetetlenül gazdag zenei környezetet mutatják meg, amely New Orleanst a dzsessz és a muzsika legendás várossá tette. Egyfajta akusztikus kalandozás térben és időben. Hallhatóak rajta olyan közismert és nemcsak a dzsesszrajongók körében kedvelt számok, mint a Big Chief, illetve a What A Wonderful World, de készültek rá új kompozíciók is. Ilyen az utcabálok hangulatát idéző Congo Square vagy a híres francia negyedbe repítő C’est Ici Que Je T'aime – mesélte.

Az énekesnő az ENSZ jószolgálati nagyköveteként részt vállal a nemzetközi élelmiszer-termesztői szolidaritási projekt, a FAO munkájában. A szervezet fő célja az éhezés leküzdése. – És ezt nem csak gulyással lehet! – nevetett az énekesnő. Dee Dee Bridgewater elmondta, hogy a FAO-ban végzett munkáját valódi feladatnak tekinti, energiáinak és idejének jelentős részét fordítja erre a tevékenységre.

Arra a kérdésre, mi a véleménye arról, hogy a világ szegényebb részeiről a fejlett Nyugatra menekülő emberek százezrei visszatartására újabb falak emelkednek a világban, az énekesnő azt válaszolt, hogy ez nagyon nehéz és sajnos szörnyen időszerű kérdés. Ő abban hisz, hogy falak mögé bújva semmit sem lehet megoldani. Bezárkózás helyett segíteni kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.