1989: egy apokalipszis előképei

Egy múzeumkerti séta során tekinthetjük meg az 1989 – A változások éve című kiállítást.

Szathmáry István Pál
2015. 07. 05. 7:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak fővárosok, ahol a szabadtéri kiállítás jóval megszokottabb látvány. Varsó óvárosában szinte vég nélkül találkozni paravánokra kihelyezett ideiglenes utcai tárlatokkal, amelyek egy-egy történelmi esemény, korszak vagy téma köré csoportosítva kínálnak látnivalót, jellemző módon felnagyított fotóemlékeket kommentárokkal. Nem véletlenül emlegetünk közép-kelet-európai fővárosokat, hiszen a Magyar Nemzeti Múzeum kertjében csütörtökön megnyílt kiállítás és a hozzá kapcsolódó kampány fő kezdeményezője a lengyel, német, magyar és szlovák kulturális tárcavezetők által életre hívott Emlékezet és Szolidaritás Európai Hálózata (ENRS), amelyhez később Románia is csatlakozott.

Az ingyenesen megtekinthető tárlat részét képezi a rendszerváltás 25. évfordulója emlékére szervezett Szabadság Expressz nemzetközi társadalmi-oktatási projektnek, amelynek keretében tavaly augusztusban és szeptemberben húsz európai fiatal – köztük egy magyar lány – egy Gdansktól Varsón, Budapesten, Temesváron, Pozsonyon és Prágán át Berlinig tartó vonatúton végigjárta a rendszerváltás főbb állomásait és helyszíneit, és találkozott az egykori sorsfordító események több főszereplőjével.

Nem véletlen, hogy a fiatalok irányába kívánnak nyitni az ehhez hasonló szabadtéri vándorkiállításokkal és projektekkel, hiszen most érik fiatal felnőtt korba az a generáció, amely tagjainak már a legcsekélyebb személyes emléke sem lehet a vasfüggöny által kettéosztott világban való létezésről.

Ráadásul a rendszeresen közölt felmérések azt mutatják – nemcsak hazánkban, hanem más, az egykori Béketábor országaiban is ez a tapasztalat –, hogy a fiatalabb nemzedékeknek nemcsak hogy nem ismertek azok az okok és előzmények, amik a kommunizmus bukásához vezettek, hanem sokuknak az így megteremtett demokratikus értékek sem bírnak különösebb vonzerővel. Talán azért is van ez így, mert nem érezhették, mit is jelent ezek hiánya a valóságban.

Éppen ezért a most Budapesten látható kiállítás is erősen a vizualitásra épít, kevés szöveggel összegezve mindazt a háttértudást, amit ezek a képek előhívhatnak. És bizony ez esetben érvényes a sokat pufogtatott közhely, hogy egy kép gyakran többet ér ezer szónál is. Mert például lehetne szavakkal jobban leírni az 1981-es lengyel hadiállapot egyszerre dermesztő, de közben mégis komikus elemektől sem mentes élményét, mint azzal a fotóval, ami egy mozi előtt álló tankot ábrázol a havas varsói utcán, miközben ott virít a felirat Coppola klasszikusát hirdetve, hogy Apokalipszis most? Szerencsére a végső összeomlás erre a buta és agyagfejű rendszerre várt, és az interaktív kerti tárlat, ha nem is részletekbe menően, de a lényeget bemutatva foglalja össze az ehhez vezető meghatározó események láncolatát.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.