Majdnem százhúsz éve annak, hogy Magyarországra megérkezett az első automobil, az egy lóerős Benz-Velto. 1900-ban megalakult a Magyar Automobil Club, egy évvel később pedig már megtartották az első budapesti nemzetközi automobil-kiállítást, ahol olyan legendás darabokat láthatott a hazai közönség, mint az Oldsmobil Curved Dashsal vagy Ferdinand Porsche első gépjárműve, az elektromos üzemű Lohner.
1904-ben már ipari méretekben indult meg az autógyártás, a tízes évek környékén pedig már több autógyártó cég képviselte magát a székesfővárosban. Az első világháború előtt tíz hazai autómárka vált ismertté, de a gépjármű ekkor még nem volt számottevő tényező az ország közlekedésében
A háború és a gazdasági válság visszavetette a fejlődést, így az autózás még a Horthy-korban is a korabeli elit életmódjába épülhetett csak be. Az ötvenes évektől kezdve az autózás viszont szép lassan úri passzióból a hétköznapi emberek életének is a részévé vált. Sarokpont volt 1964, amikor megalakult a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat, ez diktálta, hogy ki mikor juthat új autóhoz az országban. 1989 és a szabad piac azonban pontot tett a Merkur-kor történetére.
A kiállításon szó esik arról is, hogy az amerikaiak 1946-ban 15 millió dolláros segéllyel támogatták meg a magyar államot: az amerikai hadsereg kiszuperált járműveit kedvező feltételekkel vásárolhattuk meg. Vagy arról, hogy a harmincas években már a legszebb pesti autókat és pesti nőket szépségversenyen mustrálták, de arról is, hogy Prónay Pál különítményének tagja, a „dunántúli hóhérnak” is nevezett Salm Hermann lett a Bugatti luxus autógyár magyarországi képviselője.
Az operettdíva, Honthy Hanna férje pedig épp a Csalóköznek is csúfolt budapesti Liszt Ferenc téren nyitotta meg Alfa Romeo-szalonját a harmincas években. A kiállítás érinti az autó- és motorkerékpársport históriáját, sőt egy kis benzinkút-történelem is helyet kap. Megemlékezik a szocialista autógyártás ékköveiről is: ott van a listán a GAZ M20 Pobjeda, a Moszkvics 412, a GAZ M21 Volga, a Wartburg 353, a Fiat 126, a Lada 2107 vagy a Lada Samara 2108 is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!