A Csalóköz Alfa Romeói

Művelődéstörténeti kirándulás autók nyomában a Krúdy-negyedben. A Meseautótól a Merkurig 1900-tól 1989-ig idézi meg a múltat.

Son
2015. 07. 19. 12:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Majdnem százhúsz éve annak, hogy Magyarországra megérkezett az első automobil, az egy lóerős Benz-Velto. 1900-ban megalakult a Magyar Automobil Club, egy évvel később pedig már megtartották az első budapesti nemzetközi automobil-kiállítást, ahol olyan legendás darabokat láthatott a hazai közönség, mint az Oldsmobil Curved Dashsal vagy Ferdinand Porsche első gépjárműve, az elektromos üzemű Lohner.

1904-ben már ipari méretekben indult meg az autógyártás, a tízes évek környékén pedig már több autógyártó cég képviselte magát a székesfővárosban. Az első világháború előtt tíz hazai autómárka vált ismertté, de a gépjármű ekkor még nem volt számottevő tényező az ország közlekedésében

A háború és a gazdasági válság visszavetette a fejlődést, így az autózás még a Horthy-korban is a korabeli elit életmódjába épülhetett csak be. Az ötvenes évektől kezdve az autózás viszont szép lassan úri passzióból a hétköznapi emberek életének is a részévé vált. Sarokpont volt 1964, amikor megalakult a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat, ez diktálta, hogy ki mikor juthat új autóhoz az országban. 1989 és a szabad piac azonban pontot tett a Merkur-kor történetére.

A kiállításon szó esik arról is, hogy az amerikaiak 1946-ban 15 millió dolláros segéllyel támogatták meg a magyar államot: az amerikai hadsereg kiszuperált járműveit kedvező feltételekkel vásárolhattuk meg. Vagy arról, hogy a harmincas években már a legszebb pesti autókat és pesti nőket szépségversenyen mustrálták, de arról is, hogy Prónay Pál különítményének tagja, a „dunántúli hóhérnak” is nevezett Salm Hermann lett a Bugatti luxus autógyár magyarországi képviselője.

Az operettdíva, Honthy Hanna férje pedig épp a Csalóköznek is csúfolt budapesti Liszt Ferenc téren nyitotta meg Alfa Romeo-szalonját a harmincas években. A kiállítás érinti az autó- és motorkerékpársport históriáját, sőt egy kis benzinkút-történelem is helyet kap. Megemlékezik a szocialista autógyártás ékköveiről is: ott van a listán a GAZ M20 Pobjeda, a Moszkvics 412, a GAZ M21 Volga, a Wartburg 353, a Fiat 126, a Lada 2107 vagy a Lada Samara 2108 is.

Gazdag a válogatás a hazai autózástörténet tárgyi emlékeiből: korabeli reklámanyagok hirdetik, hogy kettős öröm a víkend a Népmotorral, az autóstérképek mellett ott egy 1944-ből való gépjármű-adójegy, a hatvanas-hetvenes évek legendás rallipárosának a Ferjáncz–Zsembery duónak a díjai és a Merkur személygépkocsi vásárlási tanácsadó füzete mellett a vitrinben pihen a legendás Autókvartett kártyapaklija, egy meglett korú lendkerekes járművel az oldalán.

De vannak régi járművek is: a Maróti Gyűjteménytől kölcsönkapott Berva moped, Danuvia motor, a Csepel Kerékpárgyár Panni robogója és a GoTrabiGo csapata által adományozott Trabant egy kor kedves emlékké szelídült lenyomatai.

(A Meseautótól a Merkurig – Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, látogatható szeptember 27-ig.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.