Kémek Trabantban

Guy Ritchie kémfilmje, Az U.N.C.L.E. embere üdeséget visz a pattogatott kukorica szagú vetítőtermekbe.

Farkas Viktor
2015. 08. 31. 13:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután Guy Ritchie a 2000-es évek végére már képtelen megújulni a hozzánőtt posztmodern gengszterzsanrában, a feltámadás lehetőségét az újrahasznosítás biztonsági játékában reméli. Önnön szerzői víziója és a kortárs multiplex esztétika között egyensúlyozva, egy üleppel rögtön kettőt is meglovagolva az utóbbi évek tendenciái közül. Az U.N.C.L.E. embere egyaránt beilleszthető a kilencvenes éve óta egyre nagyobb népszerűségnek örvendő egész estés tévésorozat-adaptációk (Mission: Impossible, A Védelmező, Charlie angyalai), valamint az idén virulens kémparódiák ciklusába.

A történet szinte adott: James Bond jobb vágású kisöccse, Napoleon Solo (Henry Cavill) az amerikai titkosszolgálat legjobb embere és az oroszok nagyágyúja – a nem csak a karórája miatt Schwarzenegger Vörös zsarujára emlékeztető –, Ilja Kurjakin (Armie Hammer) kénytelen felvenni a harcot egy atomfegyvereket terjesztő nemzetközi bűnszervezettel. A dolgozat humora is a rokonítható zsánerdarabok, a volt alkotótárs Matthew Vaughn Kingsman A titkos szolgálatának bántó egyszerűsége és Paul Feig A kémjének hivalkodó sziporkái közé lőhető be.

Ám, míg előbbiek szabatos erőszak-ábrázolásukkal vagy szókimondó poénjaikkal próbálták felhívni magukra a figyelmet, Ritchie az utóbbi időben rá nem jellemző visszafogottsággal az alsóbb korhatárzónákban lavírozik, ami természetes a Sherlock Holmesnál és folytatásánál – világszinten ismert márkanévről lévén szó –, mégis eléggé tudathasadt érzés gyerekzsivaj mellett besétálni az alkotó aktuális munkájára.

Ennek tudható be az is, hogy a rendező kortalan, itthon is kultikus státuszban konzerválódott pályaindító műveihez (A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső, Blöff) képest ezúttal az egysorosok nyomatéktalanok, kevésbé idézhetőek, így a hangsúly a vizuális gegekre tevődik át, amelyek azonban kárpótlásul könnyfakasztóan hatásosak. Ez nem is meglepő, hiszen a mai álomgyárban kevesen képesek olyan virtuozitással bánni a filmnyelvvel vagy a vágással, ahogy azt Ritchie teszi.

Tehát a mester bejáratott receptúrája szerint a pengeéles élcekhez, végletekig kimért, retinális gyönyörbe hajló vizualitás is párosul. Kapunk itt pazarul beállított jeleneteket, többszörösen osztott képernyős montázsszekvenciákat, valamint epikus szuper lassítást, pont mikor már azt hihetnénk, hogy a már-már védjegynek számító technika a producerek tiltólistájára került. Továbbá kiváló korrajzot különösen nosztalgikus trabantos autósüldözéssel, a spionműfajban kötelező atomparanoiával és haverkomédiába ültetett hidegháborús rivalizálást briliánsan összecsiszolt szereplőgárdával.

Ez a nyomokban tetten érhető kontextuson áthatoló szerzői műgond üdeséget visz a fülledt nyárban a pattogatott kukorica szagú vetítőtermekbe, és teszi Az U.N.C.L.E. emberét az amúgy meglepően szürkére sikeredett szezon egyik meglepő gyöngyszemévé.

(Az U.N.C.L.E. embere, színes, magyarul beszélő, amerikai akciófilm, 116 perc, 2015, Rendező: Guy Ritchie, forgalmazó: InterCom)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.