Kritikaírás: csak megélhetési hazárdjátékosoknak

A műítész Neil Young szerint a filmkritikus szakma olyan, mint egy oszlásban lévő zombi.

Farkas Viktor
2015. 09. 22. 7:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén 90 éves a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége, a FIPRESCI. Ebből az alkalomból a múlt hét végén zárult 12. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon szakértők és kritikusok minikonferencián vitatták meg a filmkritika jelenlegi helyzetét, viszontagságait, valamint a filmkritikus és filmkészítő kapcsolatának problematikáját.

A szakértői panel résztvevői voltak Báron György, a FIPRESCI magyar tagozatának elnöke, egyben az esemény moderátora; Kárpáti György a nemzetközi szervezet alelnöke, lapunk munkatársa; Neil Young brit filmkritikus, az amerikai The Hollywood Reporter és más neves szaklapok kritikusa; Geréb Anna filmtörténész, a szovjet és a némafilmek specialistája; Kolozsi László filmkritikus, író, forgatókönyvíró; valamint Csákvári Géza filmkritikus, a Jameson CineFest művészeti igazgatója.

A meghívottak egyetértettek abban, hogy főállású filmkritikus, mint olyan gyakorlatilag már alig létezik, ahogy a kritika mint önálló sajtóműfaj megléte is kérdéses. A foglalkozásbeliek a legtöbbször kénytelenek kiegészítő kereset után nézni a – Csákvári Géza által említett – megélhetési hazárdjáték ellenében. Neil Young mozgóképes hasonlattal élve oszlásban lévő zombival rokonította a filmkritikus szakmát, amely mindig vissza-visszatér poraiból, kísértve a kulturális közéletet.

A filmkritikust a gazdasági perifériára szorulás mellett saját hátországa is veszélyezteti. Miközben a Magyar Nemzeti Filmalap sem tartja a filmszakma részének a kritikusokat – és a Filmakadémia tagozatai között nem szerepel a filmkritika –, ma már olyan felvetések is előkerülnek itthon, hogy a kritikusok csak két héttel a bemutató után láthassák és értékelhessék a magyar alkotásokat.

Neil Young ugyanakkor úgy vélte: a kritikus elveszti legfőbb szerepét, ha eltűnnek a bírálói, és a keletkező űrt nagy egyetértés tölti be. Emellett megjegyezte, hogy a kritikus kötelessége az önfejlesztés, így véleménye szerint a közönség általi elvárások kielégítése érdekében az újdonsült televíziós trendek és a videojáték-piac felé is nyitnia kellene. Komolyabb vitát váltott ki, hogy a kritikusnak a különböző műveket politikai kontextusba helyezve kell-e tárgyalnia.

Szóba került a szakma felhígulásának kérdése is. A jelenlévők egyetértettek abban, hogy amíg az amatőrök saját platformjaikon, a blogokon és a közösségi oldalakon hallatják hangjukat, addig gond nélkül megférnek egymás mellett a szakma professzionális képviselőivel, szükséges azonban, hogy az olvasók a helyükön kezeljék ezeket a véleményeket.

Zárszóként az egybegyűltek megállapították, hogy Angliával ellentétben, és minden félsz dacára hazánkban a kritikai visszhang nem befolyásolja számottevően a mozis bevételeket.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.