Apa kocsit hajt: tíz éve halt meg Bada Dada

A szürreális életműből rendeztek kiállítást az A38-on. Kívánni sem lehet szebb utóéletet.

Markovics Péter
2016. 04. 07. 7:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akik hallották valaha zenélni, pontosan tudják, milyen rettenetes zenész volt, nem beszélve borzalmas énekesi tevékenységéről, amitől többen megálltak a fejlődésben. Egyénisége sem volt varázslatos, elenyésző számú tisztelője leginkább képzőművészeti tevékenységéért szerette, és ezért lehetett is, elég, ha csak a Röfi család bosszújára vagy a Szegény Szabó Rozáliát agyonb ta a villám című alkotására gondolunk. Nem róla fogják elnevezni a Müpát. Aki egyszer is találkozott vele, sohasem fogja elfelejteni, mert Bada Dada olyan, hogy nem lehet elfelejteni – olvasható egy nekrológban, amelynek szűkszavú soraihoz képest minden más szükségtelenül kacifántosnak, finomkodónak hatna a 2006-ban elhunyt underground művész ténykedésének rövid összefoglalására.

Öngyilkossága óta több kiállításon is megemlékeztek már Bada Dadáról és megosztó munkásságáról. A napokban Ki nevet a végén? címmel az A38 hajón nyílt a legújabb, amely eddig sehol be nem mutatott alkotásokat is felvonultat a tragikus önfelszámolás tizedik évfordulója alkalmából. Ily módon kérdésként újra aktualizálható az újvidéki költő, zenész, performer és festő Bada piros betűs búcsúüzenete, amelyben „szép utóéletet” kívánt munkájának.

De szép-e és egyáltalán létezik-e utóélete Bada szertelen, felforgató és megfoghatatlan művészetének? Vagy miként annak idején a művészetcsinálás kimondatlan illemszabályzatát, az esztétizálás imperatívuszát és gyakorlatilag minden művészi kötöttséget megkérdőjelező, majd önmagába haló dadaizmus – amelynek Bada inkább attitűdjét, mintsem nyelvezetét mentette át –, a badai utóélet is megszakadt volna? Aligha. Mivel a posztkádári avantgárd környezetében kibontakozó szabadságnak az a foka, amelyet Bada Dada képviselt, ma is képes megérinteni a lelket, és makacsul megtapad az emlékezetben. Dekódolhatatlansága, nyelvi és képi anarchizmusa és fogyatékosságai ellenére. Gondoljunk csak az Apa kocsit hajt című szerzeményre.

Az A38 tárlatán a szervezők egy tévedést is korrigáltak, miszerint az Önarckép télapóval című, korábban Bada munkájaként feltüntetett festmény nem önarckép, hanem portré: Bada felesége és alkotótársa, Hornyik Anna Manna műve. A válogatásban a művésznő képei is szép számmal szerepelnek, Bada alkotásaival együtt játékos párbeszédbe gabalyodva mesélnek két különböző stílusú művész lelki alapállásáról. Nem kérdéses, hogy a közösen eltöltött években melyik nyújtott támogatást a másiknak örök vajúdásában. Hornyik Anna alkotásai helyenként bizony egy művészgéniusz megnyilatkozásaként hatnak Bada rajzai és kollázsai mellett, amelyeket mintha csak egy koravén, bódult kisiskolás művelt volna a sutábbik kezével.

A kiállítást drMáriás nyitotta meg a Tudósok együttessel, amelynek Bada Dada is a tagja volt. Az örök társ és barát azt mondta: „Békében nyugodhatsz, mert művészeted a mai napig felkavar, megnevettet és nyugtalanít.” Kívánhat-e bárki ennél szebb utóéletet?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.