Letörölte magát a világhálóról a Radiohead

A YouTube-ot korábban lenácizó Thom Yorke-ék minden tartalmukat levették a közösségi médiumokról.

Balogh Roland
2016. 05. 02. 16:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenkétmillió követő és üres profil a Facebookon, teljesen üres zenekari honlap és szintén tartalom nélküli Twitter-oldal. A pszichedelikus rock egyik legismertebb csapata, a Radiohead tulajdonképpen minden tartalmát letörölte az internetről.

A brit zenekar lépése meglepte a rajongókat, különösen azért, mert kilencedik albumának premierét elvileg bő egy hónapon belülre hirdette meg, így nem tudni, hogy akkor milyen fórumon fogja bemutatni új korongját – írta cikkében a brit The Guardian. A csapat ügyeit intéző Courtyard Management cégtől Brian Message korábban úgy nyilatkozott, minden rendben van, a 2011-es The King of Limbs után most kiadandó anyag júniusban elérhető lesz.

Az ügy azonban korántsem előzmény nélküli, a zenekar frontembere, énekese, Thom Yorke nem először tett hasonlót, s tulajdonképpen hadban áll a szerinte a jogdíjakat az alkotóktól lenyúló internetes dal- és videómegosztó oldalakkal. Ebben a szabadságharcában tavaly decemberében egészen odáig jutott, hogy az olasz La Repubblica napilapnak adott interjújában – amelyet az angol nyelvű sajtó is sokat idézett – lenácizta a YouTube-ot, mondván a világ legnagyobb videómegosztója azt műveli ma, amit a náci Németország anno, azaz ellopja a műalkotásokat a tulajdonosoktól.

Ezt továbbfejlesztve egy másik zenemegosztóról, a Spotifyról pedig úgy nyilatkozott: „egy hulla utolsó, elkeseredett szellentése”. Mérgében pedig saját, Tomorrow’s Modern Boxes című 2014-es szólóanyagát egy torrentoldalra feltöltve ingyen adta ki a közönségnek.

A dal- és videómegosztók tevékenységét nem egy kemény kritika érte alkotói oldalról. Elsősorban amiatt mennek nekik, mert állítólag alamizsnát szórnak vissza mindössze a művészeknek, miközben a videók előtti reklámokból degeszre keresik magukat, aki pedig jól futó hirdetést akar magának, annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Főleg a kezdő zenekaroknak lenne igazán fontos az innen származó bevétel, ám ez gyakorlatilag csak a csúcselőadóknál tényező.

Yorke is emiatt fakadt ki tavaly. S ekkor adott épp interjút zenerovatunknak, az Ígéretes titánoknak Izland egyik legnépszerűbb előadója, Sóley, aki nagyjából – természetesen szofisztikált stílusban – megerősítette lapunknak a Radiohead-frontember kritikáját. Azaz azt, hogy húszmilliós dalmegtekintések után is mindössze aprópénzt dobnak oda neki.

A YouTube közben nemrég azzal vágott vissza, hogy nincs még egy olyan videómegosztó, amely ennyit forgatna vissza a zenészeknek jogdíj gyanánt. A Google tulajdonában lévő szolgáltató nemzetközi zenei partnerségi osztályát vezető Christophe Muller, konkrét statisztikák említése nélkül, a Digital Spy hírportálnak beszélt erről, s leszögezte: nagyon figyelnek arra is, hogy dallopásokat, illetve az illegális tartalmakat eltüntessék felületükről.

Mivel a fizikai hanghordozók eladásából származó bevételek tulajdonképpen megszűntek, a cd halott, s hiába lett nagyon trendi a hamvából feltámasztott kazetta vagy az amúgy menő bakelitlemezek piaca, egy előadó ma a fellépésekből és a netes lejátszások utáni jogdíjak visszaosztásából képes fenntartani a produkciót.

Utóbbiból pedig évek óta komoly összezörrenések vannak. Sajnos.

S ennek most, úgy néz ki, a Radiohead-fanatikusok is isszák a levét.

FRISS: Nagyon úgy fest, médiahekk történt. A zenekar Facebook-oldala május 3-án visszaállt a régi kerékvágásba, visszakerültek a posztok és a Twitter, illetve a zenekari oldal is beindult. Mi több, ki is dobtak egy új dalt az érkező albumról.

Itt a Burn The Witch:

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.