Tizenkétmillió követő és üres profil a Facebookon, teljesen üres zenekari honlap és szintén tartalom nélküli Twitter-oldal. A pszichedelikus rock egyik legismertebb csapata, a Radiohead tulajdonképpen minden tartalmát letörölte az internetről.
A brit zenekar lépése meglepte a rajongókat, különösen azért, mert kilencedik albumának premierét elvileg bő egy hónapon belülre hirdette meg, így nem tudni, hogy akkor milyen fórumon fogja bemutatni új korongját – írta cikkében a brit The Guardian. A csapat ügyeit intéző Courtyard Management cégtől Brian Message korábban úgy nyilatkozott, minden rendben van, a 2011-es The King of Limbs után most kiadandó anyag júniusban elérhető lesz.
Az ügy azonban korántsem előzmény nélküli, a zenekar frontembere, énekese, Thom Yorke nem először tett hasonlót, s tulajdonképpen hadban áll a szerinte a jogdíjakat az alkotóktól lenyúló internetes dal- és videómegosztó oldalakkal. Ebben a szabadságharcában tavaly decemberében egészen odáig jutott, hogy az olasz La Repubblica napilapnak adott interjújában – amelyet az angol nyelvű sajtó is sokat idézett – lenácizta a YouTube-ot, mondván a világ legnagyobb videómegosztója azt műveli ma, amit a náci Németország anno, azaz ellopja a műalkotásokat a tulajdonosoktól.
Ezt továbbfejlesztve egy másik zenemegosztóról, a Spotifyról pedig úgy nyilatkozott: „egy hulla utolsó, elkeseredett szellentése”. Mérgében pedig saját, Tomorrow’s Modern Boxes című 2014-es szólóanyagát egy torrentoldalra feltöltve ingyen adta ki a közönségnek.
A dal- és videómegosztók tevékenységét nem egy kemény kritika érte alkotói oldalról. Elsősorban amiatt mennek nekik, mert állítólag alamizsnát szórnak vissza mindössze a művészeknek, miközben a videók előtti reklámokból degeszre keresik magukat, aki pedig jól futó hirdetést akar magának, annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Főleg a kezdő zenekaroknak lenne igazán fontos az innen származó bevétel, ám ez gyakorlatilag csak a csúcselőadóknál tényező.
Yorke is emiatt fakadt ki tavaly. S ekkor adott épp interjút zenerovatunknak, az Ígéretes titánoknak Izland egyik legnépszerűbb előadója, Sóley, aki nagyjából – természetesen szofisztikált stílusban – megerősítette lapunknak a Radiohead-frontember kritikáját. Azaz azt, hogy húszmilliós dalmegtekintések után is mindössze aprópénzt dobnak oda neki.
A YouTube közben nemrég azzal vágott vissza, hogy nincs még egy olyan videómegosztó, amely ennyit forgatna vissza a zenészeknek jogdíj gyanánt. A Google tulajdonában lévő szolgáltató nemzetközi zenei partnerségi osztályát vezető Christophe Muller, konkrét statisztikák említése nélkül, a Digital Spy hírportálnak beszélt erről, s leszögezte: nagyon figyelnek arra is, hogy dallopásokat, illetve az illegális tartalmakat eltüntessék felületükről.
Mivel a fizikai hanghordozók eladásából származó bevételek tulajdonképpen megszűntek, a cd halott, s hiába lett nagyon trendi a hamvából feltámasztott kazetta vagy az amúgy menő bakelitlemezek piaca, egy előadó ma a fellépésekből és a netes lejátszások utáni jogdíjak visszaosztásából képes fenntartani a produkciót.
Utóbbiból pedig évek óta komoly összezörrenések vannak. Sajnos.
S ennek most, úgy néz ki, a Radiohead-fanatikusok is isszák a levét.
FRISS: Nagyon úgy fest, médiahekk történt. A zenekar Facebook-oldala május 3-án visszaállt a régi kerékvágásba, visszakerültek a posztok és a Twitter, illetve a zenekari oldal is beindult. Mi több, ki is dobtak egy új dalt az érkező albumról.
Itt a Burn The Witch: