Tömegigények és minőség

Lassan a közepéhez érkezik a pécsi színházi találkozó, amely időnként inkább egy zenei fesztiválra emlékeztet.

Pethő Tibor
2016. 06. 13. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem hiszek a szememnek! Pedig igaz: a pécsi színházi találkozón, a híres POSZT-on, a magyar színházi szakma elvben legrangosabb fesztiválján megszűnt a szokásos délelőtti szakmai beszélgetés. No persze formálisan most is létezik, azonban inkább emlékeztet kissé üres, szépelgő közönségtalálkozóra, mint arra, amiért eredetileg életre hívták. Hogy érthető legyek: korábban a beszélgetés opponens, illetve opponensek közreműködésével zajlott; az őszinte szó, bírálat azonban ellenszegülést váltott ki néhány résztvevőnél. Ekkor, mintegy négy évvel ezelőtt azt írták elő – a gondolat is meglehetősen abszurd –, hogy a versenyre érkező színház válasszon neki megfelelő bírálót. Megtörtént; ám úgy tűnik, még ez is sok volt. „Akadékoskodásra”, kritikára, úgy tűnik, nem tart igényt a fesztivál, a műfaj nem illik bele a reformba, amit az új vezérkar meghirdetett. A mormogás joga persze megmaradt, élnek is vele többen, egyelőre hiába.

A most hivatalba lépők beköszöntőjében azt is elolvashattuk, mit tartanak igazán fontosnak a találkozóval kapcsolatban. Ez kevésbé bonyolultan, röviden megfogalmazva ennyi: a korszerű reklám alkalmazása és a széles tömegigények kielégítése. Esztétikai-minőségi szempontokról a szövegben nem esett szó. Nem kifogásolnám, azonban a változás a kínálatot nézve is szembetűnő. Az OFF-program helyébe lépő POSZT-fesztivál kísérő eseménysorozata populárisabb a korábbiaknál, de olykor inkább egy zenei fesztiválon érzem magam.

A Nyílt Fórum – a találkozó egyik legfontosabb, legnívósabb versenyen kívüli, kortárs felolvasó-színházi eseménye – ha háttérbe is szorult, legalább nem szűnt meg. Nívós a versenyprogram is. Szombaton a Cserhalmi György rendezte, kiváló ritmusú, megrendítő székesfehérvári Tizenkét dühös embert és ifjabb Vidnyánszky Attila Liliomfiját játszották, amelyet még 2015 végén mutattak be Budaörsön. A nézőket rendkívül gyorsan bűvkörébe vonó szereplők nagy része a Színművészeti Egyetem hallgatója, vagy nemrégiben végzett. Külön figyelmet érdemel a Liliomfit megformáló Szabó Sebestyén László és a Mariskát alakító Kiss Andrea kettőse, Gyöngyösi Zoltán hatalmas bajuszú, egyszerre érdek- és indulatvezérelt tőrőlmetszett fogadósa, Rujder Vivien kitűnő komikai készséggel megjelenített Erzsikéje, s a monológját pontos tökéletességgel eljátszó Böröndi Bence Szellemfi szerepében, valamint a darabbeli idősebb nemzedéket képviselő Spolarics Andrea (Kamilla) és Ilyés Róbert (Szilvai professzor).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.