Világrekorder áron kelt el Gustav Mahler II., Feltámadás szimfóniájának kézirata – olvasható a The Guardianen. A Sotheby's keddi, londoni árverésén egy neve elhallgatását kérő vevő fizetett összesen 4,5 millió fontot, azaz 1,65 milliárd forintot a 232 oldalas jegyzetért. Az aukciósház szerint ez a valaha licitre bocsátott egyik legfontosabb zenei dokumentum, és épp oly jelentős, mint Mozart IX. vagy Schubert II. szimfóniája. Mindkettő kéziratát árverésre bocsátották korábban: Mozarté 1987-ben 2,5 millió, Schuberté 1994-ben 1,5 millió fontot ért. Mahlernek korábban nem bocsátották árverésre teljes, kéziratos szövegét, és a Sotheby's szerint talán nem is fogják már a jövőben.
A kilencvenperces Feltámadás szimfónia kilencvenfős zenekarra íródott, az ősbemutatója pedig 1895-ben, Berlinben volt. Mahler 1911-ben hunyt el, a kéziratot pedig özvegye, Alma adta át 1920-ban a velük jó viszonyt ápoló Willem Mengelberg holland karmesternek. Egy idén elhunyt üzletember, Gilbert Kaplan az ő hagyatékából vette meg a jegyzetet 1984-ben. Ő 1965-ben, a New York-i Carnegie Hallban hallotta azt eljátszani, és olyannyira a megszállottjává vált, hogy lelkes amatőrként megtanulta levezényelni, majd több mint száz alkalommal meg is tette ezt.
Nem aratott viszont osztatlan sikert a szakmai körökben. David Finlayson harsonaművész részt vett a New York-i Filharmonikusok 2008-as előadásán, amit Kaplan vezényelt, és úgy vélte: az üzletember karmesterként nem vált igazán be. A zenészeket nem tudta egyben tartani, és képtelen volt a legtöbb tempóváltást is levezényelni. Ehhez képest a férfi „Everest méretű egóval” rendelkezett szerinte. Norman Lebrecht író viszont megvédte Kaplant: igaz, ő csak nézőként vett részt a hangversenyen.
Mahlerével szemben Beethoven kézirata nem volt hasonlóan sikeres. Az egyoldalas jegyzet hitelességét a Manchester-i Egyetem professzora, Barry Cooper kérdőjelezte meg, ragaszkodva hozzá, hogy az csak egy másoló munkája. A Sotheby's november 29-én 200 ezer fontért adott volna túl a kéziraton, de nem járt sikerrel. Az érintett darab az Allegretto vonósnégyesre, B-minorban írt, WoO 210-es része. A Beethoven-szakértő Cooper szerint a kikiáltásra bocsátott kézirat olyan stílusban lett lejegyezve, hogy az biztos nem származhat a zeneszerzőtől.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!