Őrült izgalmakat rejt a francia avantgárd zene

Énekesnős őrület és elektronikába oltott komolyzene: három új lemez, amelyet többeknek kellene ismerniük.

Lakner Dávid
2016. 11. 11. 14:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mondják, 2016-ban már igazán nehéz új hangokra bukkanni. Kevés az eredetiség, sok a másolás, tartják, pedig ha az ember a felszín alá néz, ma is rengeteg izgalmas produktumra bukkanhat. Például Franciaországban: válogatásunkban három avantgárd lemezt emelünk ki, melyek annak ellenére jelentős darabok, hogy az undergroundból, jellegükből fakadóan, biztosan nem fognak kiemelkedni.

Legfontosabb mind közül a francia Chenille bemutatkozó lemeze, a Samen. A tőlük várható őrületet már akkor megsejthetjük, mikor szembetalálkozunk másik nevükkel: nehéz megmondani, az öOoOoOoOoOo-t miként is kellene ejteni. Inkább piktogram lehet, valóban egy hernyót ábrázolva, amit a nevük is jelent. A Chenille énekesnője, Asphodel (Aurélie Raidron) avatottabbak számára ismerős lehet: az avantgárd metál Pin-Up Went Downban is őt hallhatjuk. Az eklektikus és játékos zene mellett ő viszi el a hátán a produktumot: bájos dalolástól a veszett kiabálásig mindent művel, amit csak lehetséges. Hol a kanadai Unexpect énekesnője juthat eszünkbe, hol a Diablo Swing Orchestra vagy Julie Christmas.

Olyan, a metalból sarjadt, a kemény zenéknek inkább csak az intenzitását őrző zenekarokról, előadókról beszélünk, amelyeket sokan összetettségük miatt inkább már félretolnak. Vagy csak fintorognak: míg a metál szupersztárjai szeretik rendkívül komolyan venni magukat, itt nyoma sincs ilyesminek. Emellett a Chenille valójában igen jól fogyasztható: roppant slágeres, elektronikával vegyített, hol pörgős, hol melankolikusabb dalok ezek. Épp csütörtökön érkezett az A38-ra a Mr. Bungle basszusgitárosa, Trevor Dunn: ezt a csapatot is érdemes megemlíteni azok között, amelyek a Chenille-t inspirálták. A Faith No More énekesének másik zenekara a Mr. Bungle, California című 1999-es albumuk pedig remek példa, hiszen a Samen is pont annyira eklektikus, egyben fogós lett.

Éppúgy nem érdemes kihagyni, ahogy a szintén őrült francia Pryapisme-ot sem. Komolyan venni őket sem érdemes: kedvelt attribútumuk egy dühös cica, és olyanokkal vétetik észre magukat, mint az Éj a kopár hegyen avantgárd-elektronikus átirata. A Chenille-t dobosként az itteni Aymeric Thomas segítette ki. Még kevésbé konvencionális zenéről van szó, ez a korábbi számokat idén új formában kihozott Repump the Pectine album első taktusaiból kiderül már. Elektronikus elmebaj ez, amely nagyban merít a komolyzenéből, bizarr, követhetetlen dallamaik mégis ott ragadnak az ember fülében.

De miért is kellene hagyományosabb zenei keretek között visszaadni például az olyanok világát, mint amilyen Kafkáé is volt? A Le Doryphore de Kafka után itt a La Noctuelle de Kafka (előbbi burgonyabogarat, utóbbi éjjeli lepkét jelent): a keleties motívumok maradtak, bár előbbi kicsit őrültebb tétel volt azért. A több éve létező Pryapisme a zenét valóban a bennünk élő káoszt megmutató művészeti ágként kezeli: nem véletlen hát, hogy egyik első felbukkanása is egy Ulver-feldolgozásalbumon volt. (A norvég Ulver az avantgárd zenék egyik ősforrása, játszott már az A38-on és a mátrafüredi Fekete Zajon is néhány éve.) Már azon sem lepődhetünk meg, hogy a Repump the Pectine exkluzív kiadása egyebek között egy flopilemezt tartalmazott, egy macskás képet, és saját megfogalmazásuk szerint „egy kis csúnya zsákocskát”, amelybe a flopit lehet tenni.

Harmadikként pedig evezzünk egy kicsit komolyabb vizekre. Laure Le Prunenec a Corpo-Mentéből lehet ismerős, Rïcïnn név alatt pedig idén hozta ki Lïan című lemezét. A 31 éves énekesnő jó úton halad afelé, hogy az amerikai Chelsea Wolfe követői keblükre öleljék őt is. Vendégeskedett már az Igorrr és az Öxxö Xööx egyes számaiban is, a Corpo-Mente pedig a francia avantgárd zene nagy ígérete. Prunenec kedvencei közt éppúgy ott van a finn Dolorian, mint Henry Purcell és Claude Debussy, ez pedig meg is látszik zenéjén. Diamanda Galás-i monumentalitás, óceánokat felkorbácsoló őserejű ének: ha a fenti két lemez szórakoztatott, hát Rïcïnn éteri énekével majd visszaránt minket a a sötétebb érzelmek tengerébe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.