Végül mindannyian a saját szüleinkké válunk

Tom Ford az év egyik legfontosabb filmjét készítette el az Éjszakai ragadozókkal.

Lakner Dávid
2016. 11. 20. 8:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Így év vége felé talán nem lőhetünk már nagyon mellé, ha megkockáztatjuk: Tom Ford az év thrillerét készítette el az Éjszakai ragadozókkal. Zavarban is vagyunk. A divattervezőből lett rendező a saját világára is reflektáló, feszült filmet tár elénk kiüresedett karakterekkel és rideg, érzéketlen közeggel? Minden adott hozzá, hogy egy újabb Bret Easton Ellis-wannabe készítsen Amerikai pszicho-paródiát, esetleg még magát a szebb napokat látott írót is bevonva a játékba. De Tom Ford nem Paul Schrader, az Éjszakai ragadozók nem a Vétkek völgye, és Jake Gyllenhaal szerencsére nagyon-nagyon nem James Deen. (Bár érthetetlen okokból utóbbi éppúgy szabadlábon van, mint mondjuk bárki, aki nem zaklatott szakmányban pornószínésznőket.)

Film a filmben, azaz hogy regény a filmben elevenedik meg a szemünk előtt. Susan (Amy Adams) csomagot kap egykori szerelmétől, Edwardtól (Jake Gyllenhaal), benne a volt barát regényével, az Éjszakai ragadozókkal. Erőszakos útonállókról olvas benne, akik a regénybeli Edwardra (Tonyra), illetve családjára támadnak, hogy aztán egy tragikus bosszúállós sztori kerekedjen ki végül. Párhuzamosan látjuk a regénybeli történéseket, Amy jelenét és a pár múltját: emlékek és a gyötrelem metaforikus leképeződései egybe folynak, mindezt úgy, hogy egy percig sem zavarodunk bele a látottakba. Ilyen tökéletesen felépített filmet már régen láttunk. Minden egyes utalás és reflexió a helyén van, nem is igen érezzük egy jelenetnél sem, hogy túlzó vagy öncélú lenne.

A film vizuális megvalósítása is elismerésre méltó, Ford gyakorlatilag úgy tudta felhasználni divatszakmából hozott képességeit, hogy azokat tökéletesen fordította át a filmművészet nyelvére. Sőt, mintegy saját szakmájáról, annak felszínességéről is kiállítja a bizonyítványát. Épp úgy tudja ezt tenni, hogy nem egyértelműen divatvilágról beszél, de hozza annak minden sajátosságát, üres eleganciáját, tartalmatlanságát. Meglehet persze, épp azzal tagadja az eredeti közegével szembeni előítéleteket, hogy ezt a filmet tette le az asztalra.

Ami épp hogy a dolgok megváltoztathatatlanságát, determináltságunkat mutatja meg iszonyú kegyetlenséggel. Végül mind a saját anyáinkká válunk – hallja Susan az édesanyjától azt a mondatot, ami ellen folyamatosan küzd fiatalkorában. Valódi harc ez? Tudja, igazából mi az, amit elkerülne, vagy csak lát a felszínen néhány életmódbeli sajátosságot, és ezek ellen menne? De szembe tud-e akár csak ezekkel is szállni? Mi a valódi gyengeség, ha lépdelünk a kitaposott úton, vagy ha nem tudjuk, merre menjünk?

Két nagyszerű film juthat az eszünkbe tavalyról, a Gaspar Noé-féle Szerelem, illetve a 45 év Andrew Haigh-től. Utóbbiban 45 évnyi házasság után jut eszébe ismét a férjnek egykori szerelme, míg előbbiben a Visszafordíthatatlan rendezője a reménytelen vágyakozást mutatta be hosszan, fájdalmasan. Lényegét tekintve az Éjszakai ragadozók ebbe a sorba tehető: bár thriller, kíméletlen pszichológiai dráma is egyben, ahol úgy válik a zárójelenet mélyen megrendítővé, hogy valójában teljesen hétköznapi jelenetet kapunk.

Tom Ford fontos filmet készített most a mindig remek Jake Gyllenhaallal. Utóbbi az Éjjeli féreggel is nagyot dobott két éve, most pedig ismét bizonyította: gyakorlatilag mindent el tud játszani. A film Austin Wright 1993-as könyvének, a Tony and Susannek adaptációja: még elismerésre méltóbb, hogy a rendező mesterien fordította át filmes nyelvre az alapanyagot. Az idei Velencei Filmfesztiválon el is nyerte a Zsűri Nagydíját, megérdemelten. Úgy tűnik tehát, a fesztiválok kedvence lehet majd a direktor: előző alkotását, a 2009-es Egy egyedülálló férfit is díjazták Velencében és a BAFTA-n. A két díjat egyaránt Colin Firth alakítása érdemelte ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.