A választás azért esett a Sony lemezkiadó komolyzenei leányvállalatának 52 éves elnökére, hogy irányítása alatt újrapozicionálják Ausztria vezető kulturális intézményét, „ha úgy tetszik, megteremtsük a Staatsoper 4.0-t” – mondta szerdán Bécsben Thomas Drozda kulturális miniszter, aki ugyanakkor hangsúlyozta, a váltás egyáltalán nem jelenti azt, hogy ne lennének elégedettek „a jelenleg is nagyon jól teljesítő” operaházi vezetéssel.
A miniszter egyebek mellett azt várja a leendő igazgatótól, hogy emelkedjen a premierek száma. Drozda szerint a hanglemezipari szakember páratlan kapcsolatrendszert ápol.
Ismeri a világ összes jelentős énekesét és karmesterét, kitűnik cselekvőképességével, és „maradéktalanul meggyőzők a tartalmi elképzelései”. A miniszter szerint Roscic kinevezése generációváltást is jelent, ő ahhoz a nemzedékhez tartozik, amely alkalmas arra, hogy új közönséget nyerjen meg az operának.
Bogdan Roscic tízéves volt, amikor családja kivándorolt Szerbiából, és az ausztriai Linzben telepedett le.
Roscic a Bécsi Egyetemen tanult filozófiát és zenét, majd a Die Presse című bécsi lapnál kezdett dolgozni kulturális újságíróként, egyebek mellett popzenei kritikákat írt.
Később a Deutsche Grammophon német lemezkiadó művészeti vezetője, majd az osztrák közmédia Ö3 nevű popzenei rádiócsatornájának vezetője lett, 2009 óta a New York-i Sony Music Classical elnöke.
A Wiener Staatsoper vezetésére 18 hazai és külföldi szakember pályázott, köztük a jelenlegi igazgató, a 61 éves Dominique Meyer, a milánói Scala intendánsa, Alexander Pereira és a Bregenzi Ünnepi Játékok intendánsa, Elisabeth Sobotka.
Az öt évre kinevezett Roscic szerint „sürgősen ki kell újra találni az operát”, mert az „veszített jelentőségéből”. Az Egyesült Államokban, főleg a New York-i Metropolitanben, a világ legnagyobb operaházánál máris nagy válsághangulat uralkodik, gyakran minden második ülőhely üres, és komolyan gondolkodnak a téli szünet bevezetésén – mondta a szerdai bécsi sajtótájékoztatón, hozzátéve: ideje választ adni a publikumnak arra a kérdésre, hogy miért érdemes operába járni.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!