Akiket Beethoven és Miyazaki inspirál a zenélésben

Budapesten játszó japán és francia zenészektől tudtuk meg: otthon érvényesültek a legnehezebben.

Lakner Dávid
2016. 12. 07. 13:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Japán egy kicsi sziget, megvannak a saját hőseik: rengeteg unalmasabbnál unalmasabb zenekar. A francia zenehallgatóknál alig van konzervatívabb, tíz év kell nekik, míg végre egy kísérletezősebb csapatot elfogadnak. Ezeket nem mi mondjuk: a japán Mono és a francia Alcest frontemberei vélekedtek így, mikor budapesti koncertjük előtt kérdeztük őket. Amire meglepő módon elég nagy volt az érdeklődés: bár a súlyosabb zenéken belül is underground csemegéknek számítanak, mégis át kellett rakni időközben a Dürer nagytermébe a december 1-jei eseményt. Szerencsére abszolút van igény nálunk a művészibb jellegű, elvontabb zenékre, a különlegesebb hangzásokra.

Nem is először lépett fel nálunk a post-rockos Mono és a shoegaze-t black metallal vegyítő Alcest: utóbbi például a 2011-es csillebérci Metalfesten játszott már. Erre emlékezett a frontember, a francia metalszíntér jellegzetes alakja, Stéphane „Neige” Paut is, aki a fellépés során tett említést az előző magyar koncertjükről. Úgy tűnik viszont, Franciaországban nehezebbnek látta az érvényesülést: konzervatívabb ízlés uralkodik ott szerinte, nehéz volt ezzel az újabb hangzással betörni. Valóban úttörőnek bizonyultak: a nyolcvanas években indult shoegaze-t a black metal elsöprő erejével párosították, egyre melankolikusabb, álmodozóbb zenével előállva. Számtalan csapatra igaz, hogy black metallal indultak, hogy aztán egyre több új elemet a zenébe integrálva végül össze se lehessen hasonlítani a korai és későbbi felvételeket. Az Alcest 2001-es demója (Tristesse Hivernale) kapcsán is elmondható ez, amit Neige afféle fiatalkori próbálkozásnak tud be, kivonva magából a csapat életművéből is az anyagot.

Egyre lágyabb, dallamosabb irányba mentek, amit az énekes-gitáros Neige csak femininként írt le. Nincs könnyű helyzetük, hisz két tűz közé kerülhetnek: a metalrajongók hanyagolhatják őket, mondván, ez nem is igazi fémzene, míg mások túl durvának fogják találni így is. De felesleges is lenne írnunk róla, ha a könnyebb utat választanák: az Alcest épp azért lehet méltó a figyelemre, mert szembe mer menni az elvárásokkal.

Neige is kiemeli emellett, hogy a színtér is egyre nyitottabb: másfél évtizede indultak, akkor még szigorúbban elkülönültek a különféle irányok. Ma már könnyebben megél az Alcest zenéje, amiben a frontember szerint akad metal, shoegaze, indie rock. Vagy épp dream pop: Shelter című 2014-es lemezüknél álmodozóbbat, visszafogottabbat eddig nem készítettek, míg most a japán koncepciójú Kodama visszatérés volt a keményebb irányba. Neige szerint most ezzel elégedettek is, nem cél, hogy a lehető leglágyabbra vegyék a hangszerelést. Amúgy is már a kezdetektől afféle langyi zeneként („gay music”) kezelik őket, mint idén a Vice-nak el is mondta. Kérdeztük ennek okáról, amit ő abban lát: „nem a sötétségről szólunk, inkább a törékenységről, érzelmekről. A metalosok erre befeszülnek, hogy hú, nem kéne ilyenekről beszélned, keménynek kell lenni, brutálisnak.”

Neige elmondása szerint nem is igazán hallgat metalt, viszont ajánlotta például a francia elektronikus zenei színteret, köztük a Justice-szal. Emellett úgy látja, azért a francia metalosok közt is van egyfajta respektjük: ha épp nem is hallgatják egyesek az Alcestet, elismerik a teljesítményét.

Kik hallgatják amúgy inkább, fiúk, lányok? – kérdezzük, mire jön a válasz, hogy ez most már kiegyenlítettebb, de a kezdetben valamiért több lány akadt. Talán a külsőségek miatt – véli Neige, és erről a koncerten meg is győződhettünk. Legalábbis az első sorokban huszonéves lányok úgy visítottak és rajongtak a frontemberért, mintha épp Tom Odellre vagy James Arthurra jöttek volna. Az Alcest által megjelenített érzelmi hullámvasút persze előfeltételezi ezt (miként a frontember megjelenése is): emocionálisan éppúgy túlcsordulhat az ember a ki tudja melyik szférában járó Délivrance-től, mint az Écailles de Lune album nagy kedvenceitől, a vadabb Percées De Lumière-től és a címadótól.

Az új album, a Kodama már metalosabb ismét, egyben japán koncepciójú: amikor erről kérdezzük a frontembert, Hayao Miyazaki animéit említi többek közt, amik nagy hatással voltak rá. Az álmodozósabb, varázslatosabb jelleg kétségkívül megvan a Chihirónál és A vándorló palotánál.

Neige szerint természet és ember konfliktusa jelenik meg, és bár egy ideális világban nem lenne gond az együttéléssel, nem abban élünk nyilvánvalóan. Inspirációt A vadon hercegnője című Miyazaki-anime jelentett, amiben ember és természet csak átmenetileg élhet harmóniában egymással. Kihasználjuk a természetet, és félünk is tőle – mondja, kérdésünkre pedig, konkrétan mitől félünk, úgy válaszol: régebben például attól, hogy nem értették. De benne van az is, hogy nagyobb az embernél, nem lehet uralkodni felette. Mégis, menekülhetünk a természetbe, figyelmen kívül hagyhatjuk a társadalmi problémákat? – kérdezzük, mire elmondja, hogy nyilván ezekre is figyelni kell, bár a legtöbbeket ez sem érdekel, önzőn az egyén problémáit helyezi mindenki természet és társadalom elé. Ez látszik a közösségi médián is, minden az ego előtérbe helyezéséről szól – teszi hozzá.

Japán koncepció kapcsán említhetnénk épp az Alcesttel közösen fellépő Monót, ha zenéjükben bármi keleties motívum is akadna. A leginkább az ambientből, progból és klasszikus zenékből táplálkozó instrumentális post-rock egyik pionírjai ők. Az idei cseh Brutal Assault metalfesztiválon az Oriental színpadon léptek fel: épp csak metalnak vagy orientális zenének nem nevezhetjük őket. Takaakira „Taka” Goto leginkább filmzenésnek mondaná a hangzásukat, míg az 1999-es induláskor elmondása szerint az volt a céljuk, hogy minél hangosabbak legyenek. Mint valamiféle hagyományos rockzenekarnál: Taka vagányabb megjelenése is ezt érezteti, miközben a Mono épp több rokonságot mutat a klasszikus zeneszerzők világával. A gitáros hatásként Beethovent is említi: míg úgy látja, Mozart útja felülről lefelé vezet, Beethovené az ég felé, és ők is ezt akarják bejárni.

Felemelő, reményteli zenét akarnak írni – mondja. Miközben elmondása szerint ’99-ben még dühösek voltak mindenre, a negatívabb dolgokra fókuszáltak, addig 2003 környékén rájöttek: hálásak lehetnek inkább, és az embereknek vissza kell adniuk a tőlük kapott szeretetet. Az utat akarták megmutatni a sötétségből a fénybe, amit maguk is bejártak. Épp ezért lehet a címével szemben a Requiem for Hell szám, illetve album is olyan felemelő, katartikus: maga a címadó tizennyolc percnyi intenzitás.

Beethoven mellett egyébként Lars von Trier filmjei is inspirálják, de a gitáros említette Murakami Haruki könyveit is. (Gyorsan rákérdezünk a Nobel-vitákra: Taka örülne Haruki díjazásának, de Bob Dylan kitüntetéséről is pozitívan vélekedett.) Japánnal egyébként mintha hadilábon állnának: a zenész szerint elenyésző az ottani táboruk, és az indulás helyszíne is inkább az Egyesült Államok volt. (A 2001-es Under the Pipal Tree-t is az amerikai Tzadik Records adta ki. És mellesleg egy L’America című szám is volt rajta.) Japán egy kicsi sziget, megvannak a saját hőseik – mondja Taka, amikor pedig említjük, hogy élénk azért ott a zenei élet, hozzáteszi: igen, vannak számosan, „megannyi unalmas zenekar”. Ahogy sejtjük, a popos-tinilányos J-rockról sincs jó véleménnyel: „valóban, utálom a j-kib*szott-rockot.” A drone-ban nyomuló japán Borist azért kedveli.

A felemelő, a Requiem for Hell-lel záró koncertet látva pedig örülhetünk: Taka lapunknak rocksztáros lazasággal, mosolyogva mondta, hogy itt lesznek tíz év múlva is, sőt, örökké létezni fognak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.