Tisztelt Gerhard Behles és Robert Henke! Köszönjük, hogy tizenöt éve elhozták nekünk a Ableton Live nevű számítógépes zeneszerkesztő programot, amellyel bárki, a szomszéd fiú vagy épp Hakapeszi Maki is világgá kürtölheti, hogy lemezlovas, hiszen elég egy laptop meg pár „lopott” effekt, és máris szólhat a tűzijáték.
Ha nagyon sarkalatosak szeretnénk lenni, így összegezhetnénk azt, hogy a két német fiatalember fejlesztésével először 2001-ben megjelent Ableton mennyire durván megváltoztatta az elektronikus zene világát. Merthogy nagyon, abban nincs vita. Miközben ugyanis az 1990-es évek végén a dj amolyan kisiparosnak számított, aki csendben felrakja és keveri a dalokat vagy épp saját szerzeményeit, addig mára nulla hozzáadott kreatív alkotómunkával bárki lemezlovasnak mondhatja magát, és tízezrek visítanak értük például a Balaton Soundon. Erről maga a két érintett beszélt az amerikai Vice közéleti hírportál Thump nevű kulturális rovatának.
Az egyébként számítógépes programozást tanuló Behles és Henke által az 1990-es évek közepétől fejlesztett Ableton tulajdonképpen mindent megcsinál, ami egy zeneszerzőnek szükséges, szabadon lehet vele szerkeszteni a hangsávokat, beállítani a tempókat, keverni, egymásra játszani, az így létrehozott zenét rögzíteni, illetve a felvett anyagokat letisztítani, stúdiókésszé varázsolni.
Mint mondják, ők tényleg jót akartak, fel szerették volna rázni az akkor kissé állóvíznek tűnő elektronikus zenei szcénát. Erre a kísérletre Berlin ideális közeg volt, hiszen akkor már évek óta ezerrel dübörgött a városban a Love Parade elektrófesztivál (ami a 2010-es, 21 halálos áldozattal járó duisburgi tömegpánikba fulladt rendezvény óta megszűnt), a német főváros a kilencvenes években szépen beszippantotta a technó és műfaji kistestvéreinek nagy fanatikusait. A klubélet pörgött, de senki sem „tudott” nagy pénzt csinálni belőle.
Henkéék közösségépítés gyanánt kezdtek el gondolkodni a koncepción, s álmukban nem gondolták, hogy a program olyan sikeres lesz, hogy ma a világ lemezlovasainak 90 százaléka az ő terméküket használja. Pedig igen viccesen indult világhódító útjára az egész. Az első kiállításon ugyanis – miként azt elmesélték – odajött egy „tipikus” amerikai producer, őszülő haj, menő zakó. Nagyon érdeklődött, megmutattak neki mindent, majd mielőtt az úr elégedetten távozott, odaadta a névjegyét. „Ránéztem, és azt látom, Hans Zimmer erre ő azt mondta, egy nagyon izgalmas dolgot alkottatok” – emlékezett vissza Henke. S ha nagyon városi legendát szeretnénk gyártani, akkor ezek szerint Hans Zimmer végezte ki az elektronikus zenét s nyitott utat a tucatjelentéktelenség irányába.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!