Eritreában szinte semmi nem szabott határt az olasz modernista építészek fantáziájának. Az afrikai olasz gyarmaton szabadabban megvalósíthatták az álmaikat, mint Olaszországban, ahol sokkal inkább figyelembe kellett venniük az építészeti örökséget és a közízlést. Ráadásul a birodalmi délibábokat kergető Mussolini az olasz fasizmus „hivatalos” építészeteként felkarolta a modernista törekvést, és azt a saját ideológiai céljaira használta. A hivatalos ideológia szerint a modern fasiszta államhoz modern építészet illett, amely visszatükrözi a fasiszta rendszer nagyságát. A modernizmus jegyében tervezték újra az afrikai gyarmat, Eritrea fővárosát, Aszmarát is. Ezt a Duce különösen támogatta: a települést szánta a majdani második római birodalom fővárosának. Rengeteg olasz költözött ide, a második világháború idején már a lakosság fele nem helyi volt, nem csoda, hogy „kis Rómának” becézték a várost.
A város az UNESCO indoklása szerint egyedülálló kora modernista településként lett 2017 júliusában a világörökség része, valamint azért, ahogyan Aszmarában ezt a modernizmust afrikai környezetbe illesztették. Valójában azonban nem úgy tűnik, hogy az építészek sokat törődtek volna az afrikai környezettel, életstílussal. Aszmara igazi megtervezett település lett, a modern városok mintapéldánya, amelyet az idetelepülő olaszok igényeihez szabtak.
Így lett a harmincas években art deco tekepályája, uszodája, számos mozija, kávézója, hotelje, középülete, és persze széles, pálmafákkal szegélyezett sugárútja. Az építészek kedvükre kísérletezhettek az egyszerű, letisztult geometrikus formákkal, az élénk színekkel. Olyan radikális ötletek is lehetőséget kaptak, mint Giuseppe Pettazzi világhírű Fiat Tagliero benzinkútja, amelyről még azt sem lehetett biztosan tudni, hogy vajon nem dől-e majd össze. A városi legenda szerint az építész pisztollyal érkezett az épület leleplezésére, hogy főbe lője magát, ha az állványzatok eltávolítása után az épület megroggyan, ám a repülőgépet utánzó ház ma is áll, ahogy a többi érdekes épület is, mint amilyen a rádióra emlékeztető, Mario Messina tervezte Cinema Impero.