Amikor igazán régi, antik tárgy kerül a kezembe, mindig eltöprengek, hogyan is történtek akkortájt a dolgok. A napokban a 19. század első felén gondolkodtam sokat, eme pompás, az 1830-as évtizedben készült műremek, a biedermeier asztal kapcsán – írja a lakáskultúra.hu.
A kép illusztráció. Fotó: Pexels
Sokszor kimondjuk: 19. század. Most, ahogy átgondoltam, éreztem igazán, mennyire elcsépeltük ezt a szóösszetételt. Hiszen ez a század volt a fordulat beteljesedése, a forradalmak kora, a polgárság, a nemzeti öntudat, a világkiállítások és a modern művészet nekilódulásának időszaka. Elegáns indításként a nagy francia forradalmat sarkából kifordító világhódító, Napóleon masírozott végig Európán, miközben a kellően felvilágosult világ az ipari forradalom második hullámában úszott.
A manapság vállalkozói rétegnek becézett szolgáltató, pénzkezelő, szállítmányozó és kereskedő osztály polgárság néven egységgé formálódott, sőt sajátos, büszke polgári öntudatra lelt.
E magasztos erkölcsi és racionális alapokra épülő, a romantika fennkölt szellemiségével átszőtt önérzet szülte a biedermeiert, a „nyárspolgárság” lakberendezési stílusát, amely az iparművészetre és a portréfestészetre gyakorolt intenzív hatást. Kialakult egy sajátos, a korábbi időszakok díszítő művészetéhez képest letisztult vonalvezetés, leginkább az impozáns empire hatása alatt.
A legfőbb erény a kifogástalan minőség, s előnybe került a kényelem is. Ez az asztal egy igazán találó példa erre a korszakra.
A teljes cikket, amelyben a biedermeier asztal képeit is megtalálja, elolvashatja a Lakáskultúra oldalán.
Korábbi cikkünkben az egy elragadó frizurával foglalkoztunk. A kavargó vonalak között váratlan részletgazdagsággal bontakozik ki a mondanivaló: Egy tárgy, egy történet: elragadó frizura.