Vajna közpénzből megy a köztévé ellen

Új csatornákkal bővült a TV2-csoport kínálata. Mintha muszájból indítaná őket Andy Vajna cégcsoportja.

Ficsor Benedek
2016. 09. 28. 11:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szappanoperák rajongóit célzó, béna nevű Izaura TV létjogosultsága azonban már közel sem ilyen egyértelmű, hiszen semmi újat nem hoz az igénytelen melodrámák piacán. A két legújabb csatorna – amelyek egyelőre csak a UPC kínálatában elérhetők – azonban még az Izaurához képest is teljesen értelmetlennek tűnik. Hogy miért látták fontosnak elindítani ezeket, rejtély. Mint ahogy az is, miért jó az államnak, hogy Andy Vajna közpénzből konkurenciát csinál az évente nyolcvanmilliárd forintot felemésztő közmédiának.

A kormánybiztos médiacége, a Magyar Broadcasting Co. Kft. az Eximbanktól kapott többmilliárdos hitelnek köszönhetően tudta megvenni a TV2-csoportot. A bank állami pénzintézet, így Vajna voltaképpen közpénzből vásárolt magának televíziót, majd az egész hóbelevancot Romániába vitte, hogy ne kelljen műsorszolgáltatási díjat fizetnie, és ne a magyar Médiahatóság vizsgálja a csatornákat.

Ez eddig csupán a korlátozhatatlan hatalmi téboly és a jól megszokott cinizmus találkozása a balkáni boncasztalon. Az új csatornákkal azonban Vajna még nagyobbat lépet. A meséket sugárzó Kiwi TV ugyanis egyértelmű konkurenciája lett az M2-nek, a közmédia gyermekcsatornájának. A helyzet tehát – nagyon leegyszerűsítve – az, hogy míg az állam az egyik kezével folyamatosan pumpálja a pénzt a nagy leépítések előtt álló MTVA-ba (épp hétfőn kaptak újabb 7 milliárdot), a másikkal kitömi Vajna zsebét, aki köszöni szépen és a közpénzből belerondít a közmédia játékába.

A TV2 ősz elején indította zenei tehetségkutató műsorát. „Október 3-tól a napi összefoglalók megszűnnek, azonban a Star Academy énekesei ugyanazt a felkészítést kapják az Akadémián, mint eddig, azaz a zsűritagok és a tanárok folyamatosan foglalkoznak velük. A hét fontosabb eseményeinek összefoglalóját a szombati adásba szerkesztve láthatják majd a nézők” – írta az Origónak a TV2 sajtóosztálya.

24.hu által korábban kikért nézettségi adatok szerint rosszul teljesített a show, valószínűleg ezért száműzték a hétköznap estékről. Pedig a résztvevők valóságshow-hoz méltóan teljesítettek, a zenei képzés mellett a szexre is maradt energiájuk, persze a kamerák előtt. A Star Academy „kivezetése” azzal kezdődött, hogy későbbi időpontra került, a helyét a török történelmi sorozat, A szultána vette át.

Persze bárki ellenem vetheti, hogy egy mesecsatorna nem oszt, nem szoroz, amúgy is van még legalább tíz különböző gyerekadó a kínálatban. Igen ám, de azok nem állami pénzből csábítják magukhoz a kicsiket. És amíg például a Spíler TV nem teszi értelmetlenné az M4 létezését, hiszen a közmédia sportcsatornája a magyar eseményekre koncentrál elsősorban, addig a Kiwi TV tökéletesen kiválthatja az M2-t. Ugyanúgy megvannak a legkisebbeknek szóló műsoraik (Bogyó és Babóca), mint a nagyobbakat csábító sorozatok (Sárkánykirályság), vagy épp a klasszikus alkotások, mint a Hupikék Törpikék és a Popeye.

Nem kevésbé izgalmas a Chili TV indulása sem. Ez esetben ugyanis Vajnáék egyszerűen lenyúlták a hosszú évek óta futó Paprika TV arculatát, a névtől a grafikákon át a műsorstruktúráig mindent. Egy dologra nem figyeltek: nem az aktuális dizájnt lopták el, hanem a tíz évvel ezelőttit. Így a Chili TV olyan, mint egy érdekes időutazás vissza a Paprika TV kezdeteihez. Igaz, legalább következetesek voltak, és a műsoraikat is ehhez igazították: jellemzően 8-10 éve készült epizódokat sugároznak. Tekintve, hogy milyen sebességgel változik a gasztronómia világa, és ehhez igazítva a gasztroműsorok is, mulatságos látni, hogy Vajnáék mivel igyekeznek nézőt szerezni.

Ötlettelen, kínos nevek, ügyetlen, ellopott arculatok: a kormánybiztos nem nagyon erőlteti meg magát tévéügyben, mintha csak muszájból indítana új adókat. Nagyon úgy tűnik, a televízió is csak egy újabb púp a hátán. Nem könnyű a kormánybiztosok élete.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.