Hétfőn jelent meg a Nemzetgazdasági Minisztérium tervezete a helyi adókról szóló törvény 2018-as módosításáról: a javaslat szerint a kültéri plakátok után adót szedhetnek a települések a reklámhordozó tulajdonosától. 12 000 forintban rögzítik a plakátokra kivetett építményadó négyzetméterenkénti legmagasabb éves összegét, de ennél kevesebbről is dönthetnek a települések.
A Magyar Reklámszövetség szerint az új adó értelmetlenül nagy terhet róna a piacra. Úgy becsülik, hogy ez akár 60 százalékos áremelkedést is jelenthet a közterületi reklámpiacon. Az adóterhet pedig 4-6 milliárd forintra becsülik.
A szervezet MTI-hez eljuttatott közleményében arra is emlékeztet, hogy a teljes közterületi piac nem haladta meg a 15 milliárd forintot az MRSZ 2016-os adatai szerint. Emiatt attól félnek, hogy egy ekkora mértékű sarc megölné, de legalábbis ellehetetlenítené a közterületi piacot. Az új adót teljesíthetetlennek nevezik, indokolatlannak tartják, ezért kérik a kormányt, hogy fontolja meg a tervezetet.
A javaslat a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényt is módosítaná: még szigorúbban korlátozná a reklámközvetítőknek adott kedvezmények körét. Emellett a javaslat megemeli a kiszabható bírság mértékét, valamint tájékoztatási kötelezettséget ír elő az állami adóhatóság számára, hogy amennyiben tiltott kedvezmény nyújtására vonatkozó információ a tudomására jut, köteles jelzéssel élni a bírság kiszabására jogosult hatóság felé.