Sokat nyert a Petőfi a Class FM elnémulásával

Jól jártak a helyi rádiók is, többen közülük növelték elérésüket.

Jandó Zoltán
2017. 04. 26. 18:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A teljes hazai rádiós hirdetési piac felét is bekebelezheti az idén az alig öt hónapja alapított, és egyesek szerint Habony Árpádhoz köthető Radio Sales House Kft. (RSH). Hanák Tamás ügyvezető a társaság sajtótájékoztatóján elmondta: 2017-re 4 milliárdos árbevételt várnak. Tavaly a Magyar Reklámszövetség adatai szerint a teljes rádiós reklámköltés 9,57 milliárd forint volt, az idén azonban a Class FM novemberi beszántása miatt szakértők a piac szűkülésére számítanak. Az RSH-nál például úgy kalkulálnak, hogy az egyetlen országos kereskedelmi csatornához tavaly áramló 3 milliárd forintnyi költés fele eltűnhet a piacról, így jön ki az 50 százalékos részesedés.

Hanák Tamás tájékoztatása szerint az RSH-val szerződésben álló rádiók hetente 4,9 millió embert érnek el. Több regionális partnerük piacvezető a vételkörzetében, ahogy a szintén rajtuk keresztül értékesítő állami Kossuth Rádió is országosan, illetve a Petőfi a zenei csatornák között. Utóbbi adó lett egyébként a Class FM bezárásának talán legnagyobb nyertese. Az Inspira Media Research országos hallgatottsági mérése szerint idén februárban naponta 1,6 millió embert értek el, míg a legutóbb publikált, hivatalos TNS Hoffman-Mediameter elemzés szerint ez a szám egy évvel ezelőtt mindössze 902 ezer volt. A különbséget a Magyar Nemzet kérdésére Géczi Tamás, az Inspira Research ügyvezetője részben a konkurens kiesésével, részben a műsorstruktúra változásával magyarázta. Hozzátette: az állami csatorna hallgatottsága már az őszi piaci átrendeződés előtt is emelkedő trendben volt.

Az Inspira elemzése szerint egyébként a Petőfi mellett a helyi rádiók profitáltak még nagyot a Class FM kiesésén. Beszámolójuk alapján több olyan megyeszékhelyen fogható adó is van, amely szűk fél év alatt 10-15 százalékponttal növelte elérését.

Az RSH a közmédia adóin túl 18 helyi rádiót tudhat a portfóliójában, március óta pedig a leghallgatottabb budapesti csatorna, a Sláger FM hirdetéseit is ők értékesítik. Emellett további 40 helyi adóval állnak kapcsolatban. Hanák Tamás lapunk kérdésére elmondta: a Sláger FM átvétele óta a szintén budapesti Rádió Rock is a partnerük, és további terjeszkedést terveznek, amiről jelenleg is tárgyalnak.

A társaságot azért kötik többen Habony Árpádhoz, mert egyik tulajdonosa az ország legnagyobb tévés értékesítőháza, az Atmedia Kft., amiről már egy évvel ezelőtt is azt pletykálták, hogy Habony érdekeltségi körébe került vagy kerülhet. Bár akkor ezt még cáfolták, 2016 decemberében végül mégis egy a miniszterelnöki tanácsadóhoz köthető üzletember, Tombor András vette meg a céget. Tombort az elmúlt időszakban legtöbbször a fideszes médiaguru hitelezőjeként emlegették a hazai sajtóban, miután Habony adóhatósági vizsgálata során kiderült: 20 millió forintot adott neki kölcsön a vállalkozó.

Ha ez nem lenne elég erős kapocs, a vállalat másik tulajdonosa számára sem teljesen ismeretlen Habony. Itt a cégháló végén Csetényi Csaba üzleti köre áll. Csetényi jellemzően a „Rogán Antal szomszédja” jelzővel tűnik fel a tudósításokban, úgy hírlik azonban, neki is inkább Orbán Viktor tanácsadójával erős a kapcsolata, nem a miniszterelnök kabinetfőnökével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.