Amikor a média nem képes az önkorrekcióra, a programozók segítenek – vagy legalábbis megpróbálnak. Nagyjából így foglalható össze az a küzdelem, amely az álhírek eddig szinte korlátok nélküli terjedésének letöréséért folyt az elmúlt időszakban, és folyik jelenleg is.
Donald Trump amerikai elnök tavalyi választási győzelme után, illetve kevésbé intenzíven már előtte is, újra és újra felmerült, hogy az eredményben komoly szerepe volt az igazságot elferdítő, illetve egyszerű hazugságokat közlő portáloknak. Ezek nem elhanyagolható hányada ráadásul még csak nem is politikai vagy propagandacéllal jött létre, hanem azért, hogy a bombasztikus, vagy annak tűnő, ezért a közösségi médiában könnyen és gyorsan terjedő netes tartalommal minél több kattintást és ezáltal minél több hirdetési bevételt érjenek el. Immár kijelenthetjük: eme üzleti lelemény az óriási és – nyelvi értelemben – homogén amerikai piacon működött is. Olyannyira, hogy a benne részt vevők egy része Trump győzelme után fel is tette magának a kérdést: mi tettük ezt? Ha erre nem is lehet egyértelmű igennel felelni, az kétségtelen, hogy az egyre nagyobb tömegben, egyre nagyobb amplitúdóval, tehát egyre kikerülhetetlenebbül megjelenő álhírek torzíthatják a közbeszédet, s így a politikát is képesek befolyásolni. Ez egyébként már olyannyira tényként kezelhető, hogy maga a Facebook is elismerte: egyes kormányok és más csoportok a közvélemény befolyásolására használták felületeiket.
A jelenség pedig természetesen nem korlátozódik Amerikára. Mi is körülnéztünk már ebben a sajátos piaci szegmensben, még tavaly februárban, és azt találtuk, hogy hazánkban is virágoznak ezek a sokszor nagyobb lapokéra kísértetiesen hasonlító címen futó, szenzációhajhász, ám minden tényszerűséget nélkülöző, és nemritkán veszélyesen félrevezető, vagy egyszerűen lopott cikkeket közlő kiadványok. Egy ilyet üzemeltetni összehasonlíthatatlanul olcsóbb, mint valódi hírportált, a Facebookon pedig mindent visznek a kattintásvadász címek és a látványos fotók. Igaz, a magyar reklámpiac méretét nem lehet az amerikaiéval egy lapon említeni, ezért itthon nem akkora biznisz kamuportált fenntartani, mégis sokan megpróbálják.