Őszre országos lefedettségű lehet Andy Vajna rádiója

Ezzel több mint kétmillió embert érhetne el a Rádió 1 a jövőben.

Jandó Zoltán
2017. 05. 20. 4:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Kicsit olyan, mintha Vajna rádiójánál valaki ülne egy térkép felett, és azt nézné, hol kellene még frekvenciákat szerezni. Aztán vagy találnak ott egy működő csatornát, ami csatlakozik a hálózathoz, vagy kiír egy új pályázatot a médiahatóság a városban” – így jellemezte egy forrásunk, hogyan építkezik jelenleg a Rádió 1-et működtető Radio Plus Kft. Mivel a volt Class FM országos frekvenciáját egy darabig nem lehet újra kiosztani, a Rádió 1 más módon törekszik arra, hogy hirdetési és politikai szempontból is a lehető legtöbb embert érje el. Az úgynevezett hálózatba kapcsolódással már meglévő rádiók műsorában jutnának hozzá az adásidő nagy részéhez. Ezt úgy tennék, hogy a helyi elérést biztosító csatornákat nem közvetlenül az Andy Vajna-féle rádió szerezné meg, de azokhoz kapcsolódva napi 20 órában sugároznák a saját adásukat.

A filmügyi kormánybiztos tulajdonában lévő rádióról épp múlt héten derült ki, hogy – a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ügydöntő szerve, a Médiatanács határozata értelmében – a korábbi tíz mellett hamarosan újabb tíz városban szólalhat meg. Így Budapesten túl már hét megyeszékhelyen, illetve a turisztikai szempontból fontos Balatonnál és Tisza-tónál is hallható lesz a Rádió 1.

A Magyar Nemzet kalkulációi szerint ez azt jelenti, hogy a hivatalos tenderkiírásokban szereplő adatok szerint is legalább 2,2-2,3 millió emberhez juthatnak el. A tényleges szám azonban valószínűleg ennél is jóval magasabb, mivel a pályázati felhívásokban a hatóság – hogy biztos meglegyen a vállalt elérés – inkább alulbecsüli a lefedettséget. Volt olyan forrásunk, aki épp ezért azt mondta: szerinte a Rádió 1 lefedettsége már most országosnak tekinthető. A jogszabály szerint ehhez arra lenne szükség, hogy a lakosság legalább feléhez eljussanak. Bár ez azért a lapunknak nyilatkozó szakértők többsége szerint még nincs meg, valószínűleg nem is hiányzik sok hozzá: legfeljebb 6-8 helyi rádiót kellene még bevonni a hálózatba ahhoz, hogy Vajnáék átléphessék az 50 százalékos határt. Ezt erősíti az is, hogy Hauk Zoltán, a Radio Plus Kft. kereskedelmi igazgatója már a legutóbbi bővítés előtt is azt nyilatkozta, hogy a Rádió 1 kínál a partnereinek országos kampányokat. Akkor ehhez Hauk elmondása szerint a meglévő frekvenciák mellé még 10-20 adó hirdetési idejét kellett megvásárolniuk. Azóta viszont tíz új csatornát „behúzott” a csoport.

Afelől pedig az ágazatban senkinek nincs kétsége, hogy a hiányzó néhány frekvencia is hónapokon belül meglesz. Bár a Radio Plus Kft.-nél lapunknak nem kívántak nyilatkozni a további tervekről, úgy tudjuk, a vállalat tárgyal még vidéki rádiók tulajdonosaival. Akkor sincs azonban valószínűleg nagy baj, ha ezek az üzletek nem jönnek létre. Az elmúlt hónapokban ugyanis igencsak felpörgött a frekvenciapályáztatás a médiahatóságnál is. Az elmúlt szűk másfél év médiatanácsi jegyzőkönyveiből kiderül, míg tavaly összesen 16 rádiós médiaszolgáltatási lehetőség esetében kérte fel a Médiatanács a hatóságot frekvenciaterv kidolgozására, az idén már május legelején 11-nél tartott. Ráadásul úgy tűnik, mintha a tavaly nyáron elindított pályáztatások közül is több december–január környékén pörgött volna fel igazán.

Az időzítés rossz nyelvek szerint nem véletlen: nagyjából tavaly ősszel vált biztossá, hogy a Class FM alól kihúzott országos frekvenciát kellő idővel a választások előtt már nem lehet újra kiosztani. A baráti kézbe adott országos adó alternatívája pedig a hálózatba kapcsolódó Rádió 1 lett. Most állítólag az a terv, hogy a médiahatóság annyi pályázatot zár le szeptember–októberig, amennyit csak tud. Ezek többségét biztosan nem közvetlenül Vajnáék fogják megszerezni, hiszen az azonos tulajdonban lévő frekvenciák számának jogszabályi korlátai vannak, de végső soron mégis hozzájuk kerülhetnek majd. A Radio Plus Kft. ugyanis épp a jogszabályi előírások miatt választotta az úgynevezett hálózatba kapcsolódást, aminek lényege, hogy a csatlakozó csatornákon napi 20 órában az ő adásuk szólhat, és csak négy órában adnak helyi tartalmat.

A Rádió 1 viszont szabad utat kapott, és valószínűleg a jövőben is az lesz a stratégia, hogy a hatóság tenderein győztes cégek a frekvencia elnyerését követően nagyon rövid időn belül csatlakoznak a hálózathoz. Azaz év végére meglehet az országos elérés.

7,2 milliárd forintos veszteséggel zárta a múlt évet az Andy Vajna filmügyi kormánybiztos érdekeltségébe tartozó TV2 Media Csoport Zrt. – írta a HVG.hu. A portál szerint a cég könyvvizsgálója fel is szólította a tulajdonost, hogy pótolja a hiányzó alaptőkét a cégben, vagy szüntesse meg azt. Andy Vajna erre azzal reagált, hogy összesen 4, tehát négyforintos alaptőkeemelést hajtott végre a cégben. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.