Az internetes véleményvezérek és más, jelentős követői bázissal rendelkező magánszemélyek oldalain megjelenő hirdetéseknél is egyértelműen jelölni kell a reklámozást a Gazdasági Versenyhivatal szerint.
A hatóság hétfői közleménye megállapítja, hogy a fogyasztók jelentős része követi figyelemmel a közösségi médiából ismert közszereplőket és magánszemélyeket, az általuk folytatott kereskedelmi gyakorlat ezért a hirdetők között is egyre népszerűbb, de különböző stílusú, formájú és tartalmú bejegyzések között a támogatott tartalmak sokszor reklámjelzés nélkül jelennek meg.
A közleményben foglalt útmutató alapján a netes tér véleményformálóinak – többek között bloggerek, vloggerek, youtuberek – közösségi oldalain megjelenő posztokban is egyszerűen, egyértelműen és közérthetően, hangsúlyosan és szembetűnően kell jelezni, ha a megjelenő tartalom nem független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem fizetett hirdetés vagy más módon – keretszerződéssel, ajándékozással, osztalékkal, jutalékkal vagy egyéb bevétellel – ellentételezett bejegyzés. Hangsúlyozták: nem lehet független vélemény vagy semleges tartalom az, amelynek közzétételében a véleményvezér gazdaságilag is közvetlenül érdekelt. Hozzátették, hogy reklámjelölésért nemcsak a bejegyzés készítője, hanem a hirdető vagy akár a hirdetés kialakításában közreműködő közvetítő vállalkozás is felelős lehet.
A vizsgált ügyben jogsértés nem történt, így bírságot sem szabtak ki. A GVH szerint hasonló ügyekben számos versenyfelügyeleti eljárás indulhatna, de a közérdeket hatékonyabban védheti egy iránymutató kötelezettségvállalás – áll a közleményben.
Az eljárás kapcsán kiadott GVH-útmutató a http://www.gvh.hu//data/cms1037278/aktualis_hirek_gvh_megfeleles_velemenyvezer_2017_11_20.pdf oldalon olvasható.