– Az ön generációja vagy a korábbiak nem építettek ugyanilyen falat?
– Biztosan. Mégis egyre több a hatás, folyamatosan az érzékeinket bombázzák, ki akarják sütni az agyunkat. Eltűnnek a titkok. Tíz év múlva fogjuk látni pontosan, mit építettünk, mekkora változást okozott az emberben az a világ, amelyben élünk.
– A világlátása mennyiben alakult át ahhoz képest, amit még Beregszászról hozott?
– A nagyszüleimmel nőttem fel, engem a nagymamám készített az életre. Mai napig a legfontosabb az, amit a családomtól kaptam, az, amit Kárpátalján tapasztaltam. Öt testvérem van, ők jelentik a biztonságot, ettől két lábbal állhatok a földön. Szerencsésnek érzem magam, hogy ilyen háló vesz körül, biztonságérzetet ad. Persze nagy élmény volt tizenévesen feljönni Pestre, elkezdeni fogyasztani az életet. Sokat tanul az ember, van lehetősége kicsit bejárni a világot, tapasztalni. Mégis egyre jobban menekülök a valóság elől.
– A szülői örökség kérdését hogyan lehet kezelni az új közegben? Nem tapasztalja, hogy azt várják, olyan legyen, mint az édesapja? És akkor hozzá mérten ítéljék meg az azonosságokat és a tőle való eltéréseket is?
– Ilyesmit nem tapasztalok.
– Pedig, gondolom, nevezhetjük megosztó figurának.
– Nehéz lenne másnak mondani. De azáltal, hogy bekerültem a színművészeti egyetemre, azt tapasztaltam, hogy az emberre magára koncentrálnak. Itt a teljesítmény számít, és ha az ember felmegy a színpadra, mindegy, mi van kiírva a plakátra, azt nézik, ki is ő valójában. Ott minden kiderül. Abban reménykedem, hogy az emberek kellően érzékenyek erre. Minden másnak le kell peregnie.
– Mennyire függ a külvilág értékelésétől és magától az embertől, hogy megosztó karakter lesz-e?
– Biztos vannak, akik nem gondolják magukat annak, és mégiscsak azok. Magamat azért mégsem mondanám annak semmilyen szinten. Olykor azt tapasztalom, hogy a legnyitottabb emberek pusztán a nevem miatt már idézőjelbe tesznek. Ez bosszant. Nem forszírozom, nem szeretek feleslegesen villogni, nem szoktam politizálni, a világmegváltásról beszélni, így azt hiszem, nem adtam még okot arra, hogy bármilyen sarokba betegyenek. Igyekszem feltérképezni a külvilágot, felszívni magamat. Három év alatt hét különböző színházban dolgoztam, próbáltam mindenhol tisztességesen jelen lenni, és megőrizni a jó találkozásokat. Számomra az adott munka, az adott közösség a legfontosabb tükör. Most leszerződtem a Vígszínházhoz, és szeretnék érvényes fogaskerék lenni, közben kapaszkodni, hű maradni azokhoz, akik tanítottak, akik mellettem voltak.
– És azt el lehet kerülni, hogy a színész a magyar színházi élet legújabb botrányaival foglalkozzon? Gondolok itt az olyan zaklatási ügyekre, mint Marton Lászlóé vagy Kerényi Miklós Gáboré.
– Marton László osztályfőnököm volt, nyilatkozatot is adtam ki vele kapcsolatban. Életemben először nyilvánultam meg ilyen formában. Ő vett fel, ő mondta, hogy próbáljam ki most már a rendezést is, ő hívott maga mellé tanársegédnek. Neki köszönhetően vagyok a Vígszínházban. Nyolc év alatt teljesen más embert ismertem meg. Nem a felmentéséért, de ezt szükségesnek éreztem, hogy elmondjam. Persze az ember nem láthat át minden ilyen ügyet. Nem az én feladaton ítéletet mondani a hasonló kényes esetekben.
– Nem okoz ettől még csalódást vagy nehéz perceket, amikor ezeket a híreket olvassa róla? Hiszen Marton nem indított pert, elismerte, hogy fájdalmat okozhatott.
– Mit mondhatnék erről? Még nem készültem fel erre. Mélyen érint persze, és én is felháborodtam, minden hasonló sztori hallatán felszisszenek. Mindenesetre fáj erről beszélni, mert sokkal több volt nekem mint osztályfőnök, mai napig több; elfogadom, hogy elítélték, de azt nem, hogy kivégezték.
– Említette, hogy nehéz dolguk lehet a színésznőknek, nem is tudja, hogy csinálják. Vonatkozik ez a biztonságos munkakörnyezet meglétére is? Mennyire kell tartania ma egy nőnek, ha ezt a pályát választja?
– A színészek lényegében az idegrendszerüket használják. Ezért is mondtam, hogy a színésznőknek még nehezebb lehet. Láttam az édesanyámat, hogyan teljesítette mindezt, és bizony kőkemény munka mindennap az idegrendszert feltornázni. A színésznőket ezért is a tenyerünkön kell hordozni. Olvassuk csak Törőcsik Mari interjúit, amelyekben elmondja, mennyi nehézségen ment keresztül, és látni fogjuk, micsoda megterhelést jelent mindez. És igen, mindig voltak, akik a tenyerükön hordozták. Erre a figyelemre a színészeknek szükségük van. Sokan nem értik és nem tudják kezelni a színészek helyzetét. Ma már a színészet mint hivatás egyre hígul, egyre nehezebb pusztán színészként becsületesen ragyogni. És hogy ne kerüljem meg a kényesebb részét: természetesen egy társulatnak, egy intézménynek feladata ellenőrizni, hogy ilyen ügyek ne fordulhassanak elő.
– Szerepelt A Viszkisben is, ám jeleneteit törölték a filmből. Hogyan élte meg ezt?
– Felhívott Antal Nimród, mondta, hogy üljünk le beszélgetni. Nyilván a hiú színész rögtön azt hitte, valami új filmszerepről lesz szó. Ehelyett közölte, hogy kivágott engem, mert hosszú volt a film. Az erdélyi szál így került ki az alkotásból. Sőt, mivel az én részem kimaradt, a gyerekkori énemet is kivágták. A baráti köröm azóta is azzal ugrat, hogy vigyázzak, mert nemcsak engem, de a gyerekkori énemet is kivágják a végén. Ez benne van, nem éltem meg rosszul, hatalmas élmény volt a vele való találkozás.
– Játszik Sándor Pál következő filmjében, a Vándorszínészek címűben. Milyen jellegű alkotást várhatunk?
– Az élni akarástól, a játék fontosságától és Sándor Pál felfoghatatlan kisugárzásától volt megrendítő a forgatás. Azt hiszem, az ő eszeveszett, kicsit elrajzolt, fanyar világa minden filmjét megfertőzi. Nagyon megtisztelő ilyen mesterekkel egy körben lenni. A film forgatása alatt mi épp a Liliomfit próbáltuk Budaörsön. Akkor láttam először a Szabadíts meg a gonosztól című klasszikusát. Mindannyian megnéztük, és egy jelenetet egyértelműen az ő stílusának megfelelően próbáltunk be. Ezzel neki, nekik tisztelegve.
Melyik a kedvenc
rendezője?
Fellini, az Amarcord miatt; megszépítette a kamaszkoromat.
városa?
Beregszász, nem lehet más.
könyve?
Viktor Pelevin Az agyag géppuska című művéért rajongok. Remélhetőleg hamarosan előadást is készíthetünk belőle.