Most, hogy a nagypolitika központi témájává vált a civil világ ügye, érdemes a sorosozáson és a kormány hatalmi erődemonstrációjának felpanaszolásán túl megvizsgálni, lapunk hagyományaihoz híven, a dolgot őt magát. Vagyis azt, milyen a politikai és a civil szféra viszonya, mi az utóbbi szerepe.
Az előző rendszerben a politizálás az egyetlen párt és csatolt részeinek monopóliuma volt. Ami azért is abnormális működés, mert a politikát és a civil szférát nem választhatja el betonfal egymástól. A bélyeggyűjtők vagy a horgászok egyletei nyilván nem végeznek politikai tevékenységet, de valamely településen egy adott cél érdekében szerveződő társulás már igen. Ma Magyarországon politizál a kormánypárti Civil Összefogás Fórum és politizálnak a Soros György szervezetei által is támogatott jogvédő szervezetek. Ha átlátható módon, a törvényi keretek között teszik, nincs miért háborogni.
Az az érzés, hogy a közéletet csalárd módon álcivilek befolyásolják, mélyebb gyökerű annál, mint hogy az aktuális politikai csatározás következményének gondoljuk. Csizmadia Ervin politológus írása (Él-e ma a régióelmélet? Magyar Nemzet, január 16.) ebből a szempontból is továbbgondolható. Szűcs Jenő híres könyvére (Vázlat Európa három történeti régiójáról) visszautalva a szerző felidézte a nyugatias és a Kelet-Közép-Európára, így ránk is jellemző fejlődés különbségeit. A fő megállapítás: „A nyugati társadalomfejlődés egyáltalán nem egy előre meglévő szilárd bázison, sokkal inkább spontán folyamatok összességeként és alulról jött létre.” Ezzel szemben nálunk a korai államszervezés időszakától kezdve a hiányzó társadalmi szerkezetek pótlása rendre felülről jövő integrációs szándékkal indul. Tehát eleve gyanúsak a civilek is, hiszen biztos a politika mozgatja őket „felülről”, gondoljuk okkal, ok nélkül.
A diktatúra rendjének lazulásával a nyolcvanas években megkezdődött a civil világ újjáéledése, Lezsák Sándor szép szavaival: megjelentek a szabadság kis körei. A politikai fordulat mégsem elsősorban valamifajta alulról jövő, spontán folyamat eredménye volt, hanem a külső körülmények változása tárta szélesre a kaput a változás előtt. A közélet porondjára lépő civil szerveződések gyorsan pártosodtak. Az új pártok pedig – legalábbis a nagyobbak – egy ideig magukon hordozták a civilség jegyeit.