Él-e ma a régióelmélet?

Újra elő kell vennünk azokat a műveket, amelyek a geopolitika fontosságát hirdetik.

Csizmadia Ervin
2017. 01. 16. 19:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1980-as évek közepén jelent meg, és akkoriban hatalmas vihart kavart Szűcs Jenő történész könyve: Vázlat Európa három történeti régiójáról. Megjelenése idején ez volt az értelmiség egyik legizgalmasabb és legkeresettebb olvasmánya. Ha ehhez hozzávesszük Imannuel Wallerstein 1983-ban megjelent könyvét a modern világgazdasági rendszer kialakulásáról, valamint Bibó István válogatott műveit, akkor nagyjából meg is határoztuk, mit olvasott akkor a Kádár-rendszer válságát történeti dimenzióból szemlélő fiatal nemzedék. Szűcs Jenő megvilágító erejű esszéjének kitüntetett szerepét nem is feltétlenül az a szaktudományos érvelési rendszer adta, amellyel a szerző bemutatta az Európa három régiója közötti történelmi fejlődési folyamat különbségeit. Hanem az, ahogy ráirányította a figyelmet a „régióváltás” – köztesből nyugativá válás – lehetőségére.

Aztán a rendszerváltás elsodorta Szűcs Jenő művét, s jöttek helyette „új időknek új dalai”, legfőképp azok a tranzitológiai művek, amelyek Kelet-Közép-Európa sikeres demokratizálódásának dalát zengték. És persze igazuk is volt, hiszen a diktatúrából a demokráciába való átmenet végső soron sikerült. De az alapkérdések – s ezt 2016 végén nagy súllyal érezzük – megmaradtak. Azért veszem elő Szűcs kultikus könyvét újra, hogy egyetlen kérdésre keressem a választ: hogyan határozza meg a történész a nyugati fejlődés lényegét, s miben látja ehhez képest a magyar fejlődés eltéréseit?

Amikor Nyugat-Európa időtálló intézményes létrehozatalának kérdéseit említi, Szűcs Jenő egészen a középkor legelejéig nyúlik vissza. Ez a hosszú távú nézőpont most újra divatos, lásd Daron Acemoglu és James Robinson Miért buknak el nemzetek? című sikerkönyvét. A nyugatiság kialakulásának feltételeként Szűcs a kora középkori rombolást említi. Mindez azt jelenti, hogy a nyugati társadalomfejlődés egyáltalán nem egy előre meglévő szilárd bázison, sokkal inkább spontán folyamatok összességeként és alulról jön létre. A dezintegráció egyben a dinamika feltétele is: a nyugati térséget a középkor elejétől körülbelül fél évezreden át nem lehetett fölülről integrálni. Egy nagyon mai kifejezést használva Szűcs a korábbi „kohézív struktúrák” szétbontását tekinti olyan feltételnek, amely ahhoz kellett, hogy a Nyugat a későbbiekben egy önmaga meghaladására képes, folyamatosan változó struktúrát teremtsen.

Nagyon fontos itt, hogy a felülről jövő integrálás „állami képlete” sokáig nem lehetséges, ezért azt „társadalmi viszonylatokkal” helyettesítik. Ennek keretében zajlanak le a különféle egyéni és csoportos felszabadulási folyamatok, például a „politikai ember” felszabadulása a teológia uralma alól. Ennek a spontán és alulról jövő szerveződésnek az eredményeképp a nép meghökkentően korán, már a XIII. században részesedik a hatalom gyakorlásából, nem pusztán csak forrása a hatalomnak. A lényeg mindezeken túl az időbeli eloszlás: a társadalmi szerkezetek kiépülése nem egyszerre, hanem organikusan és egymásra épülve zajlik – több száz év alatt.

Magyarországon mindez már a kezdetektől nem ilyen időbeli tagolódással zajlik: a társadalmi szerkezetek itt „tagolatlan összevontsággal, alig másfél évszázad folyamán és egymással párhuzamosan vázolódtak fel”. Például a hűbéri és a rendi szerkezet is összecsúszik, miközben Nyugat-Európában a kettő egymást követően jött létre. S hogy mi a hosszabb időn keresztül létező hűbéri kultúra jelentősége? A kultúraformálás és a kulturális minta terjesztése. Mivel nálunk nem adatott meg, hogy tartósan hűbéri vagy lovagi kultúra létezzen, az önálló írásbeli nyelv több száz éves hátrányba került, mert egyszerűen elmaradt az a „mélyszántás”, amely Nyugat-Európában megvolt.

 

Fontos állítása a szerzőnek az is, hogy Magyarországon „mindenütt” megjelentek a nyugati szerkezetek. Ez azt jelenti, hogy vannak városaink (de sokkal kevesebb, mint Nyugat-Európában); van nemesség (ez viszont túlburjánzik); van jobbágyság (ez a XIV. századra viszonylag egységes és a legkevésbé torzult réteg) – de az egész, Nyugaton kialakult „komplex teoretikus szövevényhez” képest minden nagyon leegyszerűsítve jelent meg. A politikai szektor például azonosult az egyházzal vagy a nemességgel, ők alkotván a populus államjogi identitását, így viszont nem maradt tér a társadalom absztrakt fogalmának, amely aztán nem is hathatott az uralkodók politikájára.

Ezek az alapvető indulási különbségek később is megmaradnak, például az abszolút állam korában. Az abszolutisztikus királyságok Nyugat-Európában több szerepet töltenek be, szemben a mi régiónk szinte kizárólag államosító szerepével. Az abszolút állam, miközben védi a feudális erőket a kapitalizmussal szemben, utat nyit a rendezett erózió felé – de a nemzetállam felé is nyit. Ennek pedig az a feltétele, hogy legyenek erozív erők, amely akarják a változást. Nyugaton kezdettől vannak, Kelet-Közép-Európában azonban nincsenek.

Szűcs Jenő tanulmánya még valamire rámutat: akármekkora volt is a hatalmi tényezők körében a követési hajlandóság, a nyugati vívmányok teljes mértékű átültetése mégsem sikerülhetett. Nem az akarat esetleges hiánya, hanem a társadalmi szerkezet nyugatias jellegének hiánya miatt. Mivel itt nem volt olyan dezintegrációs szakasz, mint Nyugat-Európában, a korai államszervezés máris egy fölülről jövő integrációs szándékkal indul. És mindig ez is marad a képlet. A törekvés ugyan megvan a hiányzó társadalmi szerkezetek pótlására is, de a közép-európaiság beszorulást is jelent: se tisztán nyugati, se tisztán keleti megoldások nem tudnak rendszerré összeállni például a válságkezelésben.

Természetesen minden könyvet korának kontextusában kell elhelyezni. Ha így járunk el Szűcs Jenő munkájával, arra jutunk, hogy bár a könyv szövegszerűen az Európa három régiója közti – történelmileg determinált – különbségekről szól, a nyolcvanas évek Magyarországán üzenete mégis az lett, hogy a köztes régió (Magyarország) hátránya a Nyugathoz képest behozható.

De vajon mi az üzenet ma, amikor egyre inkább azt látjuk, hogy a rendszerváltás idején tapasztalt optimizmusunk elillant? Nos, egyáltalán nem az, hogy hagyjuk a csudába az egészet, mert ez nekünk nem megy. Sokkal inkább két dolog. Az első: amióta világ a világ, mindig voltak mintaadó és mintakövető régiók. Nincs esély arra, hogy hirtelenjében mindenki mintaadóvá váljon. Maximum arra lehet törekedni, hogy a mintaadás, illetve mintakövetés ne örök érvényű szerepsémákat jelentsen. Ilyen értelemben 1989–90 felerősítette a mintakövetést, ma pedig – szemmel láthatóan – ennek az ellenkezője a magyar hivatalos politika lényege. Az Orbán-kormány immáron európai mintaformáló szerepre tör.

A második tanulság: nem érdemes sutba dobni a régi könyveket. Sőt újra és újra elő kell vennünk őket, pláne akkor, ha arra figyelmeztetnek bennünket, mennyire meghatározó a világban a geopolitika. Az utóbbi fogalmat az elmúlt negyedszázadban jórészt nem is használtuk. Hiszen úgy tűnt: a demokráciák egy belpolitikai erőtérben működnek, s a feladat csak annyi, hogy ezt a belpolitikai teret mind jobbá, komfortosabbá tegyük. Aztán kiderült, nemhogy nem lesz komfortosabb, de egyenesen egyre kevésbé emlékeztet arra, ahogyan indultunk. Aminek nyilvánvaló oka, hogy nemcsak a történelem, de vele együtt annak édestestvére, a geopolitika is visszatért.

Szűcs Jenő képzeletmozdító könyve segít megértenünk mai nyomorúságaink mélyebb okait.

A szerző politológus, a Méltányosság Politikaelemző Központ igazgatója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.