Újra itt a sivatagi show

Ma este nyolc órakor 170 motorkerékpár, majd a kétkerekűek távoztával, háromnegyed tízkor több mint 150 autó és kamion indul útnak az észak-franciaországi Arras városából, ezzel elkezdődik a 24. Dakar-rali, a világ legismertebb raliversenye. Az idén 9436 kilométer vár a mezőnyre, amely január 13-án látja meg a célt a szenegáli fővárosban, Dakarban.

2001. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

- Autó-motorsport -

Legutóbb botrányos körülmények között ért véget az autósok versenye, ám éppen a fair play szellemének durva arculcsapása eredményezte, hogy történetének első női győztesét ünnepelhette az 1978-ban életre hívott „sivatagi show”. Történt, hogy az utolsó előtti, a 19. szakasz előtt a japán Maszuoka Hirosi (Mitsubishi Pajero) vezette a mezőnyt, ám a Schlesser-buggykat kormányzó, sorozatban harmadik összetett elsőségére törő, francia Jean-Louis Schlesser, illetve csapattársa, a spanyol José Maria Servia kitalálta, hogy az időbüntetést vállalva korábban rajtol a megengedettnél, majd a hátul haladó Servia feltartja Maszuokát, így Schlesser nyugodtan eltűnhet a messzeségben, és átveheti a vezetést az összetettben. A terv tökéletesen bevált, ráadásul a Serviát megelőző Maszuokának eltörött a kerékfelfüggesztése is, így 52 percet veszített. A háborút kirobbantó Schlesserék azonban egyvalamire nem számítottak, mégpedig az ellencsapásra. Maszuoka ugyanis óvást emelt, amelynek helyt adva a versenybíróság egy-egy órás időbüntetéssel sújtotta Schlessert és Serviát. A japán pilóta ugyan nem tudta visszaszerezni az elveszített első helyet, de azt elérte, hogy a büntetések miatt az élre kerülő csapattársa, a német Jutta Kleinschmidt megnyerje a Dakar-ralit.
Ez tehát az első női győzelem botrányos története, amely ezúttal bizonnyal nem ismétlődik majd meg, jóllehet a legutóbbi dráma valamennyi főszereplője ismét színre lép. A hatszoros győztes Mitsubishi „sivatagi flottáját” változatlanul Kleinschmidt, Maszuoka, Kendzsiro Sinozuka, a francia Jean-Pierre Fontenay és a portugál Carlos Sousa alkotja. A Schlesser-Renault Kangoo autókat ki más vezetné, mint Schlesser, valamint Servia. A francia csapat újítása a dízelmotoros megoldás, amellyel ugyan veszítettek pár lóerőt, de nyertek jó sok kilót, magyarán sokkal könynyebb lett a jármű.
Ott lesz még az autósok között a Dakar-ralik történetének legeredményesebb alakja, a francia Stéphane Peterhansel (motorkerékpárral hatszor győzött: 1991 és ’93 között, majd ’95-ben, ’97-ben és ’98-ban) is, akiben a Nissan bízik. Mi, magyarok pedig Szalay Balázsban és Palik Lászlóban… A negyedik Dakar-raliján induló Szalay és újonc navigátora, a Hungaroring Sport Rt. elnöke a 270-es rajtszámú, 5,7 literes, 380 lóerős Chevrolettel vág neki a hosszú útnak ma este.
A motorkerékpárosoknál tavaly szintén újonc győztest avattak az olasz Fabrizio Meoni személyében. A veterán motoros volt ráadásul az, aki az osztrák KTM gyár első diadalát aratta a verseny történetében. A KTM-et most is rendkívül erős csapat képviseli, elég, ha csak Meoni, a spanyol Roma vagy a korábbi győztesek közül a francia Sainct és a szintén spanyol Arcarons nevét említjük.
A 24. Total Arras–Madrid–Dakar Rally útvonala 2002-ben öt országot érint, három szakaszt Európában, hármat Marokkóban, hatot Mauritániában, kettőt pedig Szenegálban rendeznek. A célt január 13-án pillanthatják meg a versenyzők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.