- Autó-motorsport -
Legutóbb botrányos körülmények között ért véget az autósok versenye, ám éppen a fair play szellemének durva arculcsapása eredményezte, hogy történetének első női győztesét ünnepelhette az 1978-ban életre hívott „sivatagi show”. Történt, hogy az utolsó előtti, a 19. szakasz előtt a japán Maszuoka Hirosi (Mitsubishi Pajero) vezette a mezőnyt, ám a Schlesser-buggykat kormányzó, sorozatban harmadik összetett elsőségére törő, francia Jean-Louis Schlesser, illetve csapattársa, a spanyol José Maria Servia kitalálta, hogy az időbüntetést vállalva korábban rajtol a megengedettnél, majd a hátul haladó Servia feltartja Maszuokát, így Schlesser nyugodtan eltűnhet a messzeségben, és átveheti a vezetést az összetettben. A terv tökéletesen bevált, ráadásul a Serviát megelőző Maszuokának eltörött a kerékfelfüggesztése is, így 52 percet veszített. A háborút kirobbantó Schlesserék azonban egyvalamire nem számítottak, mégpedig az ellencsapásra. Maszuoka ugyanis óvást emelt, amelynek helyt adva a versenybíróság egy-egy órás időbüntetéssel sújtotta Schlessert és Serviát. A japán pilóta ugyan nem tudta visszaszerezni az elveszített első helyet, de azt elérte, hogy a büntetések miatt az élre kerülő csapattársa, a német Jutta Kleinschmidt megnyerje a Dakar-ralit.
Ez tehát az első női győzelem botrányos története, amely ezúttal bizonnyal nem ismétlődik majd meg, jóllehet a legutóbbi dráma valamennyi főszereplője ismét színre lép. A hatszoros győztes Mitsubishi „sivatagi flottáját” változatlanul Kleinschmidt, Maszuoka, Kendzsiro Sinozuka, a francia Jean-Pierre Fontenay és a portugál Carlos Sousa alkotja. A Schlesser-Renault Kangoo autókat ki más vezetné, mint Schlesser, valamint Servia. A francia csapat újítása a dízelmotoros megoldás, amellyel ugyan veszítettek pár lóerőt, de nyertek jó sok kilót, magyarán sokkal könynyebb lett a jármű.
Ott lesz még az autósok között a Dakar-ralik történetének legeredményesebb alakja, a francia Stéphane Peterhansel (motorkerékpárral hatszor győzött: 1991 és ’93 között, majd ’95-ben, ’97-ben és ’98-ban) is, akiben a Nissan bízik. Mi, magyarok pedig Szalay Balázsban és Palik Lászlóban… A negyedik Dakar-raliján induló Szalay és újonc navigátora, a Hungaroring Sport Rt. elnöke a 270-es rajtszámú, 5,7 literes, 380 lóerős Chevrolettel vág neki a hosszú útnak ma este.
A motorkerékpárosoknál tavaly szintén újonc győztest avattak az olasz Fabrizio Meoni személyében. A veterán motoros volt ráadásul az, aki az osztrák KTM gyár első diadalát aratta a verseny történetében. A KTM-et most is rendkívül erős csapat képviseli, elég, ha csak Meoni, a spanyol Roma vagy a korábbi győztesek közül a francia Sainct és a szintén spanyol Arcarons nevét említjük.
A 24. Total Arras–Madrid–Dakar Rally útvonala 2002-ben öt országot érint, három szakaszt Európában, hármat Marokkóban, hatot Mauritániában, kettőt pedig Szenegálban rendeznek. A célt január 13-án pillanthatják meg a versenyzők.
Putyin csak játszadozik Donald Trumppal?
