Bárki szorít le az útról, az álmokat nem szabad feladni

A friss jogosítványos 17 éves Keszthelyi Vivien autóversenyzőnek nincsenek barátnői, a férfiakkal harcol. Út a műanyag dzsippektől a GT-szériáig. Interjú.

2018. 04. 11. 12:25
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hány Barbie-ja volt? Vagy inkább így: hiába kapta otthon a babákat, a kisautók kötötték le?
– Pontosan az utóbbi történt. Egészen kicsi korom óta csak műanyag dzsipekkel játszottam az udvaron. Már akkor egyértelművé vált a szüleimnek, hogy ebből lesz valami, mondjuk autósport. 2013-ban édesapám aztán kivitt a Red Bull-ringre, akkor láttam először versenyautókat élőben a Suzuki Kupán. Odamentem az Európa-bajnok Kiss Norberthez, hogy ki szeretném próbálni az autóját, és azt kértem: „Légy szíves, taníts meg!” Igent mondott. Novemberben tényleg el is kezdtek engem oktatni, havon, esőben, mindenhogy.

– De hát 12 éves volt akkor! Mi köze volt az autóversenyzéshez addig?
– Semmilyen. Akkor és ott ültem először volánnál, Norbi autójában, majd nemsoká beneveztek engem a Suzuki Kupába, onnan került képbe került az Audi.

– Suzukiban volt egy hármas bukfence a második versenyévében. Nem rettent meg ettől?
– Áh, csak a szüleim, mivel éppen ott ültek a lelátón, ahol a baleset történt. Pár méterre. Nekik nem volt kellemes nézni. A mentősök közben mutogatták, hogy mi lehet a bajom, aggasztó lehetett, ami a videókon is látszik. Elveszítettem az eszméletemet, kellett egy idő ahhoz, hogy kiszedjenek a kocsiból. De nem akartam feladni. Ez akkor tényleg egy „kő” volt, hogy én komolyan autóversenyző szeretnék lenni: nem adom fel! Egy héttel később megnyertem a kupát.

– Ön most 17 éves. Iskolába jár, vagy ez esélytelen?
– Magániskolára váltottam. Eddig amerikai suliba jártam az angol meg a sport miatt, aztán letettem az angol felsőfokú nyelvvizsgát, de most, hogy az Audi kötelékébe tartozom már második éve, a németet szeretném. A németek örülnek, ha az ő nyelvükön szólalok meg.

– Zárt karosszériájú autóban versenyez, most már a GT-osztályban. A közvélemény előtt ismert, hogy a Forma-1-ben a pilótáknak úgy kell ismerniük az autót, mint a tenyerüket, hogy szót értsenek a szerelőkkel. Az ön szériájában, ahol minden autó ugyanolyan, ez mennyire van így?

 – Nagyon össze kell nőnünk. A legfontosabb, hogy a bizalom legyen meg, ne kelljen azon aggódni, hogy mindenki elvégezte-e a munkáját. Nehéz olyan embereket találni, akiknek elég egyszer elmondani, hogy mit csináljanak, és végre is hajtják, de ebben az Audi nagyon profi. A gyár akadémiáján eléggé belementünk a szakmai részletekbe: az egyik teszten például az történt, hogy letakarták a szélvédőt, nem láttam, hogy ki mit csinál az autón, aztán kiküldtek két körre, majd meg kellett mondanom, milyen változást tapasztalok. És bizony el kell mondanom, mi történt a lengéscsillapítóval vagy az autó hasmagasságával. A tudást vissza is ellenőrzik, és baj, de a jó is, hogy bármit jól csinál az ember vagy rosszul, annak azonnal híre megy. Nem lehet hibázni, mindig a maximumon kell teljesíteni.

– Húsvét után Óbudán leleplezték az idei versenyautóját, de valószínűleg már megismerkedett vele korábban. Milyen változásokat kért az Audi R8-ason?

– A lengéscsillapítókon állítgattunk sokat, és mindig felírtuk, milyen hőmérsékleten milyen nyomás volt a gumiban. De az összes apró részletet jegyeztük, hogy tudjuk, mikor megyek a legjobban, mikor a legkevésbé „ideges” az autó. Csak így lehet előre jutni.

– Jogosítványa viszont csak pár hónapja van. Hogyan történt? Sokat szenvedett önnel az oktatója?
– Minden elfoglaltságomat lemondtam, és egy hónap alatt túlestem rajta. A KRESZ-vizsgán egyetlen hibával, elsőre átmentem, így boldog voltam, mert rögtön jöhettek a vezetések. Sokan mondták, hogy biztos kivételeztek velem, mert autóversenyző vagyok, de el kell mondanom, hogy nem így volt, ragaszkodtam is hozzá, hogy ne legyen ilyen. Az oktatóm persze végig arról beszélt a vizsgáztatónak, hogy versenyző vagyok aztán átmentem, és három nap múlva kezemben volt a jogosítvány.

– Most kapott magánhasználatra egy Q2-est. Volt már előtte is autója?
– A jogosítvány megszerzésekor használatra kaptam egy A4-est, azt most visszaadtam. A Q2-es egy évre az enyém.

– Árulja el: az élményeit meg tudja-e beszélni barátn
– Nincsenek barátnőim! Nem jövök ki lányokkal. Amióta versenyzem, a fiúkkal sokkal könnyebben szót értek. Nyilván megvan bennem a nőiesség, de valamiért nem férek össze a lányokkal.

Keszthelyi Vivien (2000-)

Debrecenben született, a világ egyik legfiatalabb gyorsasági autóversenyzője. 13 éves kora óta felnőttversenyző, két évet töltött a Suzuki Kupában, majd egy évet az Audi TT-sorozatban, most az Audi R8 GT-kupa résztvevője lesz tavasztól őszig, június első hétvégéjén a Hungaroringen versenyez. Az Audi Sportakadémia legfiatalabb és egyetlen magyar tagja. Első pénzkeresete óta aktívan jótékonykodik.

– Az egyéb hobbijai is inkább fiúsak? Focizik?
– Nem mondanám. A lovaglás a hobbim.

– A mostani időbeosztásában, amikor másfél hetet tölt egy-egy külföldi versenyhelyszínen, ennek aligha tud hódolni
– Valamikor két hónapig nem látom a lovaimat, tényleg nem egyszerű.

– Visszatérve még a „nőtémára”: a pilóták között gyarapszik-e a számuk?
– Ismerek három stabil versenyzőt, úgy tűnik, nem nagyon leszünk többen.

– Az, hogy ön nőként ül a volánnál, inkább előny vagy hátrány a versenyszituációkban?
– Soha nem vigyáznak rám jobban a fiúk inkább azért tesznek meg mindent, hogy hagyjam ott az egészet, ne próbálkozzam autóversenyzéssel.

 – A paddockban, a színfalak mögött cinkelik, kóstolgatják?
– Nincsenek problémák, mindenki teljesen normális.

– Köttetnek barátságok ebben a világban?
– Igen. De ezek ilyen „nemzetközi barátságok”.

– Most GT-sként az Audi R8-kupában vezet, ezt a sorozatot a német túraautó-bajnokság árnyékában, betétfutamokként rendezik. Reális célja lehet átkerülni a DTM-be vagy még följebb kerülni?
– A zárt karosszériás túraautózás csúcsa, vagyis a német DTM a cél. Ez reálisan 4-5 év alatt elérhető.

Mindent egy helyen az Eb-ről

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.