Orwell rémálma ellen küzd James Bond

Világméretű lehallgatás vagy demokrácia. E kettő között választhatunk az új James Bond-film szerint.

fib
2015. 11. 05. 8:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cicero mondta: „A változatosság gyönyörködtet!”. Kivéve, ha James Bond-filmről van szó. Az Ian Fleming regényei alapján világhírűvé vált 007-es ügynök ugyanis egy megbízható márka, amely éppen az állandóság miatt vonzza a nézőket a moziba. Mindenki tudja, mit várhat az immár 24 filmet számláló sorozattól. Akciót, gyönyörű nőket, áramvonalas autókat, robbanó órát, hullahegyeket és fölényes humort.

A legújabb epizód, a Sam Mendes rendezte 007 Spectre – A Fantom visszatér ebből a szempontból nem okoz csalódást. Megvan benne minden, ami egy James Bond-filmhez kell, sőt még több is annál. A produkció ugyanis az utóbbi évek lehallgatási botrányait helyezi a középpontba, így meglepően aktuális. Orwell legrosszabb rémálmának nevezik a filmben a gonosztevők tervét, vagyis a teljes megfigyelést. Amikor egy központi szervezet mindent lát, és mindent tud mindenkiről. Vagy ez, vagy a demokrácia, „jelentsen az bármit is” – ez A Fantom visszatér leosztása. Kérdés, hogy a jó fiúk győzelme elhozhatja-e a demokráciát. De ne szaladjunk ennyire előre!

Már hónapokkal a bemutató előtt mindenki a filmről beszélt. A 2005 óta Bondot játszó Daniel Craig ugyanis egy interjúban azt nyilatkozta, a film után szögre akasztja a kémöltönyt. Rögtön elindult a találgatás, ki lesz az utód. A jól értesültek Idris Elbára szavaztak, aki az első fekete Bond lehetett volna. A 47 éves Craig azonban visszakozott: amíg bírja erővel, „marad a brit titkosszolgálat kötelékében”.

A felhajtás így sem csökkent, az alkotók egy különleges történetet ígértek. A Spectre – ez a világuralomra törő árnyékszervezet, a Fantom elnevezése a filmben – ugyanis Bond gyerekkoráig vezeti vissza a szálakat, és feltűnik benne a 007-es talán legádázabb ellenfele, Ernst Stavro Blofeld, akit korábban az Oroszországból szeretettel, illetve a Gyémántok az örökkévalóságnak című filmekben is láthattunk. A főgonoszt ezúttal a Quentin Tarantino rendezte Becstelen Brigantykból és a Django elszabadulból ismert osztrák színész, Christoph Waltz személyesíti meg.

De ezzel vége is a különlegességeknek. A Fantom visszatér ugyanis hiába idézi fel Bond korábbi ellenfeleit (Mr. White, Le Chiffre, Dominic Greene) és elhalálozott szerelmeit (elsősorban Vesper Lynd), hiába utal a sorozat hőskorára, hiába tér vissza a szuperkém gyermekkorába, és hiába ismerjük meg a titkos mostohatestvért, az utóbbi évtized legvérszegényebb 007-es produkciója lett.

A nyitójelenet ütős, vágás nélkül követhetjük végig Bond útját, ahogy halottak napján a mexikóvárosi forgatagból kiválva felrobbant egy épületet, majd egy pörgő-forgó helikopterben verekszik a meggyilkolandó célszeméllyel. Ezt követően azonban inkább csak sablonos jeleneteket és üresen kongó párbeszédeket kapunk. Az előző 007-es film, a 2012-es Skyfall Bondot meglepően sebezhetőnek, és így emberinek mutatta. Az új film azonban visszatér a gépszerű Bondhoz, aki precíziós műszerként gyilkolja az ellent. Ez azonban valódi konfliktusok hiányában még kevés.

A legújabb Bond-lányként bevezetett Léa Seydoux sem váltja meg a világot, meg sem közelíti a Vesper Lyndet megszemélyesítő Eva Greent. De lehet, hogy nem is klasszikus Bond-lánynak szánták. Ha hihetünk az apró jeleknek, a hölgy komolyabb és sötétebb szerepet kaphat az elkövetkező 007-es filmekben.

Hiába a gyengélkedés, A Fantom visszatér még így is magasan napjaink akciófilmes átlaga fölött van. Hiszen legfőbb erényét, az eleganciát megőrizte. Minden Bond-film mint egy tökéletesen szabott öltöny, olyan. Mindegy, hogy vodka-martinit iszik, vagy egy zuhanó helikopterben verekszik, a 007-es mindig élére vasalt.

Edward Snowden, az amerikai nemzetbiztonság lehallgatási ügyeit kiszivárogtató informatikus új korszakot nyitott a világméretű megfigyelések történetében. Eddig csak sejtettük, most már tudjuk, a vezető hatalmak mindenkiről mindent tudnak. A Fantom visszatér éppen ezt a problémát helyezte a központba. A Spectre árnyékszervezet a megújuló brit hírszerzésen keresztül igyekszik mindenre kiterjedő tudáshoz jutni. James Bond és a régi vágású kémek azonban keresztülhúzzák a számításaikat. Mindenki megnyugodhat, a hatalmak nem a gonosz szolgálatában állnak, privát szféránk biztonságban van.

Nem árt azonban, ha tudjuk, bár a Fantomot kiiktatta, a 007-es legnagyobb ellenfele még valószínűleg szabadlábon van. És legalább olyan közelről figyeli Bondot, mint az Orwell rémálmát megvalósító hatalmak minket, mozinézőket.

(007 Spectre – A Fantom visszatér [16], amerikai–angol akcióthriller, 150 perc, 2015. Rendező: Sam Mendes.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.