Az Oscar-jelölés bejelentését követő második órában sajtótájékoztatót tartott a Saul fia stábja az Uránia Nemzeti Filmszínházban csütörtökön. Nemes Jeles László rendező elárulta, az elmúlt hónapokban több mint száz hasonló találkozón vettek részt – így érthető volt, a fáradtság miért kerekedett felül az örömön.
Ráadásul a filmről a rendező már szinte mindent elmondott, fogalmazott Winkler Nóra, a sajtóbeszélgetés moderátora, így az esemény inkább egy profin lebonyolított kötelező körnek tűnt. Persze nem volt véletlen az újságírók vastapsa, mikor az alkotók – a hétfő hajnalban nyert Aranyglóbusszal együtt – bevonultak a színpadra: a Saul fia sikerét nem lehet kellően hangsúlyozni. Hogy mást ne mondjunk: mikor kerül legközelebb egy Aranyglóbusz az Uránia színpadára?
Nemes Jeles László a beszélgetésen hangsúlyozta, a film útjának legfontosabb része, hogy az alkotók találkozhatnak a közönséggel. Az amerikai sikerről elmondta, még a kinti forgalmazók sem tudták, milyen fogadtatásra számíthat a film, ennek ellenére biztosították a stábot, hogy az Oscar-díjig viszik, és a jelölést tekintve így is lett. Nemes Jeles hozzátette, úgy gondolták, az amerikai közönség a klasszikus megjelenítési módra vevő, a Saul fia azonban újító szellemű film, ám így is hatalmas sikert aratott.
„Az amerikai forgalmazó, a Sony Pictures Classics szerződést írt alá a Magyar Nemzeti Filmalappal, amelyben a magyar fél hozzájárult az USA-beli kampányhoz – árulta el Havas Ágnes, a filmalap igazgatója. – A Sony már eddig is hatalmas munkát végzett, több százezer dollárt ölt a kampányba, és még sokkal többet fog mostantól a siker érdekében.”
A siker számokban kifejezve annyit tesz, hogy a jelenleg négy moziban vetített filmet hamarosan több száz helyen láthatja majd a közönség Amerikában – árulta el Rajna Gábor producer. Hozzátette, közel nyolcvan országban vetítik, mutatják majd be az alkotást, köztük Brazíliában, Spanyolországban, Olaszországban, Japánban, Koszovóban, Szingapúrban, Vietnamban.
Mindeközben zajlik a díjak évada, vagyis az összes filmes szakmai szervezet most adja át elismeréseit – mondta el Sipos Gábor producer. A közönség csupán a jelentősebbekről értesül, ám a Saul fiát szinte minden héten díjazzák, és a jövőben is így lesz ez, nagyjából három-négy naponta történik majd valami a filmmel.
Böszörményi Gábor, a filmet Magyarországon forgalmazó Mozinet ügyvezetője elmondta, a Saul fia itthon hétfőn érte el a százezer nézőt, ám ez a szám drasztikusan emelkedhet, hiszen 14-étől több tucat moziban tűzik ismét műsorra országszerte, és már tervezik a dvd megjelenését is.
Vági Zoltán történész, a film szakértője zárásként elméleti síkra terelte a beszélgetést. Úgy fogalmazott, a Saul fia fikciós realitás, amelynek készítésekor alázattal közelítettek a témához. Hangsúlyozta, érezni kellett a súlyát annak, hogy 430 ezer elpusztított magyar embernek állítanak emléket, hiszen ez az alkotás generációk véleményét határozza majd meg.
Nemes Jeles László úgy fogalmazott: „Minden kamasznak látnia kell ezt a filmet, nem azért, hogy tele legyenek a mozik, hanem mert sokakból hiányzik az empátia.”