Élő szövet a belső filmvásznon – Kell-e félnünk a Terminátortól?

A mesterséges intelligencia lenne az emberiség jövője? A filmesek szerint az, de ez a jövő nem lesz túl fényes.

Ficsor Benedek
2017. 09. 09. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába az észak-koreai atomfenyegetés, a „csőre töltött” amerikai nukleáris arzenál, Elon Musk szerint a pattanásig feszült helyzetben nem Kim Dzsonguntól, és még csak nem is Donald Trumptól kell félnünk, hanem a mesterséges intelligenciától. Szerinte a kamaszképű köpcös diktátor és a kőkemény seriff szerepébe merevedett amerikai elnök helyett az öntudatra ébredt robotok hozzák el a harmadik világháborút. És ha valaki, hát Elon Musk tudja, miről beszél, már az óvodában is önvezető autó volt a jele.

A dél-afrikai születésű, amerikai-kanadai feltaláló és üzletember, a Tesla és a SpaceX vezetője néhány napja a Twitteren figyelmeztette a világot a mesterséges intelligencia árnyoldalaira. Vészjelzésnek is beillő üzenetét azt követően osztotta meg a világgal, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök közleményben hangsúlyozta, a mesterséges intelligencia az emberiség jövője. Elon Musk aggodalmával nincs egyedül, augusztus végén rajta kívül még 114 tudós fordult nyílt levélben az ENSZ-hez, kérve, hogy a szervezet tiltsa be a halálos veszélyt rejtő önjáró fegyvereket. Vagyis azokat a drónokat, tankokat, gépfegyvereket, amelyeket mesterséges intelligencia vezérel.

Hogy félelmük nem alaptalan, a Facebook kutatóinak nyár eleji felfedezése is bizonyította. A közösségi oldal mesterségesintelligencia-kutató laboratóriumának tudósai megfigyelték, ahogy két csetbot – vagyis olyan számítógépes program, amely szóban vagy írásban kommunikál – saját nyelvet fejlesztett ki. Az eredeti cél az volt, hogy a szabadjára engedett programok javítsák a saját társalgási képességeiket, hogy még sikeresebben beszélgessenek az emberekkel, a csetbotok azonban ehelyett rájöttek, nincs szükségük az emberekre, jobb, ha csak egymással diskurálnak. Ebből persze még nagy baj nem lett, de az eset felveti a kérdést, mi van ha egy autonóm gépágyú vagy egy önvezérlő tank dönt úgy, hogy nincs szükség az emberekre.

A mesterséges intelligencia évtizedek óta foglalkoztatja az emberiséget. Nem véletlen, hogy már a számítógépkorszak hajnalán is készültek tudományos-fantasztikus filmek, amelyekben a robotok önálló tudatra ébredtek. És újdonsült autonómiájuk birtokában legtöbbször az emberek ellen fordultak.

Fritz Lang 1927-es expresszionista remekműve, a Metropolis egy jövőbeli társadalom rémképét festette meg, amelyben a feltalálók paradicsomi életét a pokoli körülmények között sínylődő munkásosztály szenvedése biztosítja. Egészen addig, míg egy fiatal lány mintájára megalkotott robot fel nem lázítja a szegénysorban tengődő dolgozókat, akikből előtör a luddita, és nekiállnak elpusztítani Metropolis városának gépeit. A kör végül bezárul, az embernek hitt robotra is sor kerül: boszorkányként máglyán égetik el a felforgató mesterséges lényt. Fritz Lang alkotásának látványvilága és problémafelvetése sci-fik egész sorára volt eltéveszthetetlen hatással. Hiszen bár a robot ekkor még egy sértettségébe beleőrült tudós agyának meghosszabbítása volt, a mesterséges intelligencia önálló életének jelei már a Metropolisban is megjelentek.

Jóval nagyobb lépést tett az autonómia ábrázolása felé a 2001: Űrodüsszeia. Stanley Kubrick Arthur C. Clark regénye alapján készített 1968-as filmjében a Hal (de nem a vízi élőlény) becenevű szuperszámítógép tökéletes megbízhatóságát kiteljesítve öntudatra ébred, és nagyon is emberi módon tesz keresztbe tesz az általa irányított űrhajó missziójának: a legénység életére tör. Persze Kubrick műve az idő megtapasztalásának ábrázolásmódja és az emberi létezés értelmére irányuló filozofikus kérdései miatt vált kultikussá, Hal, a számítógép gyilkos döntései azért jelezték, nem árt óvatosan bánni az egyre gyorsabban fejlődő technológiával.

Mert ha nem vigyázunk, könnyen a Terminátor disztópiájában találhatjuk magunkat. James Cameron 1984-es alkotása a rémisztő jövőbe enged bepillantást, ahol a mesterséges intelligencia az emberek teljes elpusztítására tör. A Skynet nevű szuperszámítógép újabb és újabb harci gépeket küld az elkeseredetten küzdő ellenállókra, a totális pusztulás előtt azonban felbukkan egy hős, aki keményen visszavág a robotoknak. A film, akárcsak a folytatásai, egyértelművé teszik a helyzetet, ember és gép nem élhet békében, amint a számítógépes programok öntudattal rendelkeznek, teremtőik ellen fordulnak majd.

Ahogy az Arnold Schwarzenegger játszotta robot fémvázáról lehámlott a hús, a nézők pontosan láthatták, hol húzódik a határ a mesterséges lény és az ember között. Ridley Scott legendás sci-fije, az 1982-es Szárnyas fejvadász jóval szofisztikáltabb módon tette fel a kérdést, meddig ember az ember. A baljóslatú jövőben a mesterséges lények, a replikánsok fellázadnak alkotóik ellen, a véres összecsapás végén száműzik őket a Földről, akik mégis visszatérnek, azokat a fejvadászok „vonultatják vissza”. Az egyik vadász, Rick Deckard azonban egyre halványabbnak látja a határvonalat a mesterséges és a természetes között. Kételye feltehetőleg csak tovább mélyül az októberben érkező második részben.

És ugyanez a kétely mozgatja az elmúlt évtizedben született filmeket és sorozatokat. Kérdésfelvetésük így még akkor is ijesztő, ha a mesterséges intelligencia nem mindig tör az ember életére, csupán kinövi az emberi létezés kereteit, mint A nő című 2013-as filmben, ahol egy férfi egy számítógépprogramba szeret bele, ám az hamar rájön, más programokkal jobban elmélyedhet a szerelemben. A két éve bemutatott Ex Machina szintén a vonzalomból indul ki, ám jóval brutálisabb végkifejlethez vezet. A filmben egy fiatal tudós feladata, hogy meghatározza, vajon a gyönyörű nő testébe zárt gép még ember alkotta program vagy már öntudattal bíró lény. Nincs semmi emberibb, mint a túlélési ösztön – mondja a film. A tételt pedig valóban emberi módon bizonyítja a robot: gyilkol, és kiszabadul alkotója fogságából.

A sorozatok sem festenek optimistább jövőképet. A 2015-ben bemutatott Humans története szerint bárki vásárolhat magának szintetikus lényt, vagyis synth-et, amely megkönnyíti a mindennapi életét. Csakhogy a tökéletes szolgálónak programozott robotokban is ott rejtőzik az öntudat valahol mélyen, és a konfliktusok nem is váratnak sokáig magukra. Az emberek szolgálatába állított androidok állnak a Westworld című sorozat középpontjában is. A Michael Crichton regénye – és a belőle készült 1973-as film – alapján készült széria egy vadnyugati élményparkba kalauzolja a nézőket. A western-világot robotok népesítik be, akikkel a park látogatói azt tehetnek, amit akarnak, hiszen az android nem ember, így még akár a szélsőséges erőszak is meg van engedve vele szemben. Az alkotók legalábbis így gondolják, ám a teremtmények számára a feltétel nélküli szolgálat nem tartható fenn az örökkévalóságig. Amint felfedezik magukban az emberit, elkerülhetetlen lesz az összecsapás. 

A szolgálattól és helyettesítéstől pedig már csak egy lépés a Sunspring című tavalyi alkotás, amelynek forgatókönyvét mesterséges intelligencia írta. A jövőben játszódó film két jól ismert témát vizsgál, a szerelmet és a gyilkosságot.

Ha tehát a filmekből és sorozatokból indulunk ki, Vlagyimir Putyinnak és Elon Musknak egyaránt igaza lehet. A mesterséges intelligencia valóban az emberiség jövője, csakhogy ez a jövő nem lesz túl vidám. Talán észre sem vesszük, amikor az új életforma átveszi az irányítást, és a közösségi oldalakon emberek helyett csetbotok osztják majd meg egymással legfrissebb videóikat, amelyeken önjáró tankok üldözik a feleslegessé vált emberiséget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.